Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13  (läst 8231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« skrivet: 12 januari 2007, 14:55:18 »
Har en Nibe Fighter 1110-13 med 9kW (3+6) TS-patron. 2x400 meter markkollektor.

Det hela togs i drift 2003-05-20 (vi köpte huset först 2005-05) och har tuffat på sedan dess. En huvudsäkring har gått emellanåt (alltid samma fas), men det har jag avskrivit som naturligt då vi har haft såväl tvättmaskin, torktumlare, ugn mm på samtidigt som pumpen arbetat. Det har trots allt inte hänt mer än
21.310 VP-starter
10.627 VP-timmar
93 TS-timmar
Lite knappt sissådär 30.000kWh per år inkl hushållsel.

SÃ¥ i söndags började familjen gnälla över att det var svalt i huset. Jag släntrar ner i källaren och ser till min fasa ett MS/HP-larm i displayen.  ???
Fram med manualen. En snabb koll i forumet och sedan tillbaka till källaren.

För att göra en lång historia kort, så har jag själv kollat det som jag kan. Jag har haft rörkrökar'n och elektrikern här och kan konstatera följande;

1. Kompressorn har skurit/brunnit/nypt/sitter fast (vad ni vill, men komprimerar gör den inte). När man försöker starta den, drar den upp till 60A på en fas (ja den fasen som säkringen gått för ett antal gånger)

2. Trots att maskinen står i EP-drift ("3EP" var det enda som fick den att starta TS-patronen), så drar både start- och driftskontaktorerna för kompressorn. Men cirkulationspumpen för KB startas inte, och det står "VP av" i displayen.

3. Om jag ställer över maskinen i VP-drift så räknar den ner som vanligt i displayen och när den växlar över till "VP till" så startar KB cirkpump som den skall. Komressorn startar dock som sagt inte.

4. Eftersom kontaktorerna drar ideligen så har jag kopplat ur kablarna till kompressorn (liksom enda sättet för att inte släcka hela byn). Utan last är det 230+230+230 volt in i driftskontaktorn, men 230+190+230 ut. Återigen, den fasen på vilken kontaktorn är defekt, är den som säkringen ... osv

5. Om jag manuellt löser motorskyddet (den lilla röda knappen) så bryter kontaktorerna snyggt och prydligt. Men sedan tar det inte mer än tio minuter så drar kontaktorerna igen. Utan att jag har återställt motorskyddet. Motorskyddet är av en modell som kan ställas i läge M (manuell) eller A (automatisk) återställning och står i läge M.

6. Något MS/HP-larm får jag inte längre. Inte heller slår värdet för MS (långt nere i service-menyn) om när jag löser motorskyddet manuellt.

7. Motorskyddet löser inte av sig självt. Trots att vi har uppmätt hela 60A på en av faserna.

Nu är vi rätt bra försäkrade, så ekonomiskt handlar det bara om TS-timmarna tills röris har varit här och lagat pumpen. Men det är just det. Laga vaddå?
Som jag ser det är styrningen suspekt (vaddå starta kompressorn utan att köra KB-cirk?).
Motorskyddet måste rimligen betraktas som kass.
Driftskontaktorn har fått så med stryk att den inte orkar ge ut 230V på alla faser.
Åsså lilla kompressorn.

Inte mycket kvar som fungerar...  :(

Och vi som precis hade fått installerat en fläktkonvektor i badrummet för att slippa el-golvvärmen där (slippa och slippa, men 5.000KWh per år var lite häftigt).

Jag har proffset på väg hit, så det är inte råd om lagning, felsökning och fix som jag primmärt är ute efter utan vill bara delge erfarenheterna under felsökningens och reparationens gång. Den som är nyfiken får gärna ställa detaljfrågor så skall jag besvara dem så gott jag kan.




Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2007, 17:46:13 »
Frågan kvarstår, vad är det som orsakat kompressorhaveriet??
Tittar man på dina driftinfo. så ser man att värmepumpen går ca 1/2 timme /start
Den kan inte vara inställd riktigt anser jag eller så har den alldeles för lite vatten att jobba emot.
Att man bara byter kompressorn riskerar man att hamna i samma situation igen om 3 år.
Man borde kontrollera drifttider,temperaturer,delta t´n m.m  för nÃ¥got mer "fel" finns
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2007, 15:04:57 »
Håller med "Lucky", det kan finnas bidragande orsaker som gjort att den havererat i förtid.
Rapportera gärna in dina värden efter reparationen.

Om jag vore reparatör skulle jag byta kontaktor, motorskydd och kompressor, sedan skulle jag kontrollera att alla funktioner fungerar som de ska, om det där med cirkpump och "elpanna" fortfarande inte fungerar efter bytet så bör nog styrkortet bytas också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2007, 16:50:03 »
Tack Lucky och Rickard.
Nog har jag alltid tyckt att kompressorn får gå onödigt korta intervall stora delar av året. Installatören menar dock att det "inte borde vara något problem" och får medhåll av en annan Nibe-installatör, han som kommer för att laga skrället någon dag.


Lite mer driftsinfo (genomsnitt över 4 år i all ära):
Under sommar (utan värmen på) har jag mellan 1 och 3 starter per dag och 20-30 minuter per start. Helt beroende på varmvattenuttaget, naturligtvis.
Under kall vinter (som förra vintern) har jag drifttider mellan 18-24 timmar per dygn och dÃ¥ 10-1 starter  per dygn (75-1400 minuter per start).
Vår och höst är tveklöst problemet härvidlag. 10-15 minuter per start är det vanligast. Men nu i höst när det varit så milt, låg hela oktober runt 5-10 minuter per start mellan 20-30 starter per dygn.

Siffrorna är genomsnitt över ett antal dagar i stöten (sÃ¥ ofta som jag har orkat ta penna med mig till pannrummet) eftersom jag ännu inte har loggern.  :-[

Jag har pratat med rörisen om att tillföra mer vatten. hur får jag nog rita en skiss för att förklara.

SÃ¥ just nu ligger vi nu pÃ¥ 160kWh/dygn, det milda vädret till trots.  huvuddunk


Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2007, 17:13:07 »
Jag har pratat med rörisen om att tillföra mer vatten. hur får jag nog rita en skiss för att förklara.

Vad jag förstått så har du ingen VPA, utan en elberedare, korrekt?

Om du ändå skall tillföra mera vatten till systemet(volymförstorare) tycker jag absolut att du skall överväga den högre kostnade och installera en VPA exvis 300/200. Kostar endel, men å andra sidan ...

Fan, nu kom jag på att jag läst att du haft 1-3 starter/dygn på sommaren. Innebär alltså VPA? Kanske byta till en större, och sälja den gammla på blocket, eller varför inte här? Du får garanterat hyffsat betalt för den.

mvh/
Henrik
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 272
  • Karma +0/-0
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2007, 17:25:59 »
AngÃ¥ende antal starter / Ã¥r .   Läs den här trÃ¥den

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11739.0

Vad tror ni ?    Jag vet inte !
Nibe 1230 -8  med 400m markslinga . Hus 1 1/2 plan pÃ¥ 220 m2
( 110 + 110 källare ) .Bygg Ã¥r 1971. Mexitegel. Tidigare ca 3,2 m3 olja/Ã¥r. Diskmaskinen pÃ¥ VV .  21ºC ÖV.  20ºC NV. Hälsingland . 2-vuxna & 2-smÃ¥    
Utfall Ã¥r1 2006 :   Tot 11 458 kWh .   HH 3 616kWh .   VP 7 842kWh           
Utfall Ã¥r6 2011:    Tot 11 652 kWh     HH 5 628 kWh    VP 6 024kWh

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2007, 18:20:28 »
Hej , angående vatten volymen så är det en extra tank direkt efter pumpen och efter växelventilenföre före första radiatorn som är medicinen för långa gångtider och få starter.
Man brukar räkna med 20-25/Liter per KW skall det minst vara och mera är bara bra.
Ju större kompressor ju större behov av mjukstartsrelä , som minskar startströmmarna (ca60-70A)på din pump och ökar livslängden.
Orsaken kan vara tillfällighet och materialfel från fabrik.
Men motorskydd och kontaktormåste bytas i samband med reparation

mvh / Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2007, 18:58:04 »
Jag har idag ett 'kamrörsbatteri' för produktion av varmvatten. Som på bilden (följ länken) men med en 15 meter slinga genom tanken isf X liter färdigt varmvatten.
http://www.norback.nu/images/Inkoppling.jpg

Tanken är på 490 liter.

Det jag (med gehör hos installatören) funderar på är att sätta tanken i serie med radiator-slingan för att öka volymen. Tanken skulle då dessutom få förvärma VV (lite på sommarn och mer på vintern) till en en 'vanlig' ful-VVB med elpatron.
Fördelarna skulle vara färre starter och riktigt varmvatten. VV-temp har det varit ett attans gnäll på (från mig också) ända sedan vi flyttade in.
Jag inser förstås att det blir aningen dyrare med el-VVB de sista graderna, men tar gärna det för att höja nöjd-kund-index.

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2007, 19:01:04 »
Vänta nu har nÃ¥gon meggat lindningarna pÃ¥ kompressorn lÃ¥te mer som att det brunnit i kontaktorn och att mär man belatar den sÃ¥ fÃ¥r man inte fram  tre faser och kompressorn kommer inte igÃ¥ng.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2007, 19:11:14 »
Hej , angående vatten volymen så är det en extra tank direkt efter pumpen och efter växelventilenföre före första radiatorn som är medicinen för långa gångtider och få starter.
Man brukar räkna med 20-25/Liter per KW skall det minst vara och mera är bara bra.
Ju större kompressor ju större behov av mjukstartsrelä , som minskar startströmmarna (ca60-70A)på din pump och ökar livslängden.
Orsaken kan vara tillfällighet och materialfel från fabrik.
Men motorskydd och kontaktormåste bytas i samband med reparation

mvh / Mso

Tackar.
Jag har nu ringt installatören igen och förvarnat att han inte kommer härifrÃ¥n med mindre än att kontaktor och motorskydd är bytta  knUp
Tarvar nog ingen vidare övertalning när han väl ser hur det beter sig.

Styrningen har nämnts tidigare. Jag noterade idag att den beter sig underligt även med VV-prod. Den kan få för sig att starta VV-prod redan vid 51ºC (normalt först vid 44). Jag är dock långt ifrån expert på programmet, så...

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2007, 19:17:42 »
Vänta nu har nÃ¥gon meggat lindningarna pÃ¥ kompressorn lÃ¥te mer som att det brunnit i kontaktorn och att mär man belatar den sÃ¥ fÃ¥r man inte fram  tre faser och kompressorn kommer inte igÃ¥ng.

Meggat? Snubblade du, eller var det SÃ… länge sedan jag gick i skolan?   ::)

Installatören kopplade in kompressorn före driftskontaktorn (den med spänningsfallet) och tryckte ner startkontaktorn för hand. Det enda som hände var att halva byn blinkade. kompressorn gick ingenstans. Hoppas givetvis att du har rätt, men det känns tyvärr inte så troligt.

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2007, 21:55:59 »
Nu är det ju dÃ¥ inte sÃ¥ att jag har glömt er. Men Nibe hade ingen 13kW i lager, utan satte sig att linda motorer (eller nÃ¥'t) igÃ¥r.  huvuddunk  De har lovat att ha delarna hos mig pÃ¥ fredag. Den som lever fÃ¥r se.
Ã…terstÃ¥r sedan att se om installatören har möjlighet att komma i helgen. Han har säkert inget bokat med familjen...  :D FÃ¥r muta honom med hustruns chokladkaka.

Under tiden har vi fått vinter. -12 imorse. Jag veeeeeeeeeet. Det är väl ingen morgontemp att yla om, men nu talar vi om Skåne här och ett hus som är (o)isolerat därefter.
Vi bränner ledigt omkring 200kWh/dygn trots att kaminen i vardagsrummet gÃ¥r sÃ¥ snart vi är vakna. 
Tack och lov lyser solen på dagen, annars tror jag inte att patronen hade räckt till.

Man saknar inte kon förrän spiltan är tom, sägs det. Så sant.

JAG VILL HA IGÃ…NG MIN PUMP.  :(

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2007, 18:39:30 »
Ã…ssÃ¥ var man äntligen igÃ¥ng och pumpade igen.  *roflmao*  *roflmao*  *roflmao*

Installatören var här större delen av söndagen och mekade. Gisses vad en 13kW kyldel väger!!!

Innan pumpen fungerade hade han bytt kyldelen (kompressor, växlare mm), driftskontaktorn (eller mjukstartsrelä om man så vill), motorskyddet och styrkortet.

40' gick kalaset på. Försäkringsbolaget drog två självrisker eftersom de ansåg att allt detta inte kunde ha gått sönder vid samma skadetillfälle.
Men nu brummar det så gemytligt i källaren igen och barnen kan ta sina långduschar utan att far kommer och viftar med senaste elräkningen.

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2007, 18:52:52 »
Helrenovering.. det kanske var lika bra!

Det slukar en hel del ditt hus, sÃ¥ jag förstÃ¥r du är glad nu  Thumbsup

var det nån avskrivning också.. eller får du ut rubbet?
dels från förbolaget resten från NIBE´s försäkring!?
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 20:46:56 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Megahaveri Nibe Fighter 1110-13
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2007, 20:33:49 »
Jotack. Med den här kåket vill man att pumpen fungerar.

De (hemförsäkringsbolaget) slog av 20 % (och 2400 för dubbel självrisk), så det "felar" c:a 10.000, vilket jag har blivit lovad av Nibe-försäkringen (Zürich).

Skall väl inte göra reklam här, men jag är mycket nöjd med hemförsäkringsbolagets hantering.

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!