Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank nu eller sedan? Ska installera bergvärme om kanske fem-sex Ã¥r  (läst 5356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Eftersom inget arbete är gjort ännu så är inte heller några kostnader för rörmockare tagna. Hur stor skillnad kan det vara om man drar fram rör till en elpanna eller BVP? Förutom slangen till hålet såklart.

BBR slipper jag eftersom det är klassat som fritidshus. Mest pga att slippa handikappsreglerna som i mitt fall skulle göra huset för stort för min budget. Gött att slippa just det BBR iaf. Det har aningens mycket slagsida åt värmepumpar tycker jag.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Ungefär vad jag misstänkte för att kringgå och slippa BBR.
Ändå om lite vettigt så skulle jag fundera på FLVP +golvvärme, matchat med Tulikivi vatenmantlat.
Ungefär samma system för nybyggda hus.
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Ungefär vad jag misstänkte för att kringgå och slippa BBR.
Ändå om lite vettigt så skulle jag fundera på FLVP +golvvärme, matchat med Tulikivi vatenmantlat.
Ungefär samma system för nybyggda hus.

Nu är FLVP bortvalt sedan länge till förmÃ¥n för FTX. Vattenmantling skulle jag vilja ha men just nu finns det inte pga fördyringar i bygget i budgeten plats för vattenmantling, och inte heller plats för en BVP. Just nu funderar jag pÃ¥ billigaste upplägg för de närmaste fem Ã¥ren. Dvs hur värma upp golvvärmen. Därefter kan det bli tal om BVP (och ev vattenmantling). 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
OK, vem ska matta FTX med värme? För min del gillar jag friskluft som kommer direkt utifrån.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
OK, vem ska matta FTX med värme? För min del gillar jag friskluft som kommer direkt utifrån.

Ja det är det som är frågan. Just ursprungsinlägget faktiskt. :) Jag ställde upp fyra punkter som jag funderade kring. Någon sorts el samt Tulikivi Valkia blir det.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Vet inte sÃ¥ mycket om man behöver flera system att  Ã¥stadkomma samma sak. SvÃ¥rt att tänka mig att det är det vettigaste? Ã… andra sidan det drabbar bara dig med experiment. Vem vet du kanske uppfinner hjulet pÃ¥ nytt?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Vet inte sÃ¥ mycket om man behöver flera system att  Ã¥stadkomma samma sak. SvÃ¥rt att tänka mig att det är det vettigaste? Ã… andra sidan det drabbar bara dig med experiment. Vem vet du kanske uppfinner hjulet pÃ¥ nytt?
Bara det blir good enough under de åren fram till utbyggnationen, så är jag nöjd! Undrar dock hur bra elpanna och golvvärme funkar ihop.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Ja Kuntri, det blir en hel del huvudbry att fÃ¥ till reglering. FTX och VVB till golvvärme? Som sagt , nya hjulet pÃ¥ gÃ¥ng?  tummenupp Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Skulle jag installera BV idag skulle det kosta 139.000. Med låt säga en livslängd på 18år blir det 1/3 av pengarna jag kan lägga på annat, minus besparingen från BVP då. Dvs 139.000/3=46. Minus årlig besparing 4000kr från BVP = 46.000-(4000*5)= 20000. Utan att ta med alla parametrar kan jag tex installera en elpanna för 20.000kr och ändå inte förlora något. Dessutom får jag senare en modernare BVP. Så jag tror att jag väntar med att köpa en BVP.

Frågan är vilket alternativ som är smartast och kan krängas lättast när jag väl installerar BVP. En gammal panna får jag för runt 5000. En elberedare lika så. Golvvärmekassetter verkar vara svårare att hitta billigt just nu.

Det är intressant hur olika man kan se på saker o ting. Jag ser det som så att jag skulle aldrig köpa en elpanna för 20papp och veta att jag får inte många spänn för den när jag skall investera i annat. Det vore annat om du komöver begagnad tex. OBS. Du diskuterar nu med en som köpt en Nibe 1210-7 10 år gammal för 3000kr. Den är nu 16 år, så sex år för 3tusen.. och still going strong..

« Senast ändrad: 09 februari 2017, 21:35:07 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Det är intressant hur olika man kan se på saker o ting. Jag ser det som så att jag skulle aldrig köpa en elpanna för 20papp och veta att jag får inte många spänn för den när jag skall investera i annat. Det vore annat om du komöver begagnad tex. OBS. Duiskuterar nu med en som köpt en Nibe 1210-7 10 år gammal för 3000kr. Den är nu 16 år, så sex år för 3tusen..

Nu missförstod du mig! Jag sade inte att jag skulle köpa en elpanna för 20.000. Jag sade att jag kunde göra det och ändå inte gå back. Självklart skulle jag inte göra det. Snarare något begagnat för kanske 5000kr. Det var ett bra pris på den Niben! Kanske är ett alternativ som är värt att tänka på! :)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Uppriktigt sagt, om i ena stunden är investering inga bekymmer? Så varför inte satsa på rätt häst från början(BVP) om du nu är så stor behov av den(är det trenden?). Kanske ändå lite billigare och testa med FLVP och få allt på köpet. Säkert lite enklare att prångla ut den senare på Blocket? Lite skillnad i investering. Lägg resterande stålar på vattenmantlat Tulikivi ,med egen skog.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nu missförstod du mig! Jag sade inte att jag skulle köpa en elpanna för 20.000. Jag sade att jag kunde göra det och ändå inte gå back. Självklart skulle jag inte göra det. Snarare något begagnat för kanske 5000kr. Det var ett bra pris på den Niben! Kanske är ett alternativ som är värt att tänka på! :)
Men vad kostar den begagnade pannan installerad och klar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Förlåt mig kuntri. Missuppfattade nog som du skrev..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Uppriktigt sagt, om i ena stunden är investering inga bekymmer? Så varför inte satsa på rätt häst från början(BVP) om du nu är så stor behov av den(är det trenden?). Kanske ändå lite billigare och testa med FLVP och få allt på köpet. Säkert lite enklare att prångla ut den senare på Blocket? Lite skillnad i investering. Lägg resterande stålar på vattenmantlat Tulikivi ,med egen skog.
Jiri
Jag har inte möjlighet att finansiera en BVP och borrhål just nu. Inte heller en vattenmantling. Ett alternativ är ju ändå att köpa en begagnad BVP och köra elpatron tills ev jag får råd att borra. Kommer definitivt att köra el ett par år tillsammans med Tulikivin och se om alla energiberäkningar stämmer.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Blir det inte bäst med en ny/begagnad ackumulatortank med elpatron som du varit inne på. Så får du ju koppla in tulikivi/bvp... sen i den. Blir ju lite mindre jobb sen att koppla in.
Men jag skulle redan nu förberett med två 110mm rör utifrån och in i det tilltänkta utrymmet för bvpumpen så slipper du det sen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!