Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av flöde i arbetstank  (läst 6476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2017, 11:27:11 »
Jag vill pÃ¥stÃ¥ att optimalt DeltaT varierar beroende pÃ¥ utgÃ¥ende temp och köldmedium.  Det är säkert därför tillverkarna inte är sÃ¥ intresserade av att uttala sig.
generellt kan man säga att högre utgående temp med bibehållen kondensering fås om flödet sänks, under förutsättning att detta ger svalare vatten in. (om skiktningen fungerar i tanken och inte kortslutning råder i radiatorkretsen)
Sorry Cougar...men jag vill ha högre DeltaT med bra skiktning vid TVV-laddning!  helst med en överdimensionerad (rätt dimensionerad) kondensor.
vid radiatorladdning kommer värmepumpens optimala DeltaT nästan följa temperaturen linjärt, vilket inte är ett rimligt reglersätt i de flesta system eftersom flödesbehovet ofta är konstant för att utnyttja radiatorn maximalt.
kort sagt...radiatorsystemet styr!
om man vill teknik-nörda ska man ladda mot arbetstank o TVV-tank separat med olika optimala flöden.
Nibe laddar vv med slinga och det är nog därför dom rekommenderar 5 graders delta vid vv och 5-10 grader vid värme körning. Nibe och säkert andra har olika flöden om dom kör värme eller bereder vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2017, 11:53:14 »
Om jag tolkar graferna i Thermiq rätt så kör Thermia med upp till 15 graders deltaT i början på en VV-körning tills FL kommer upp i 50 grader. Då minskar den deltaT allt eftersom så RL ökar tills man får det deltaT som man har ställt in att VV-körningarna ska hålla (i mitt fall 8 grader). Sedan när FL har stigit till 55 grader så minskar den deltaT successivt så att RL kan öka så mycket som möjligt oftast hinner deltaT bli i det närmaste 0 innan den bryter på pressostaten...
Antar att den gör så för att snabbt få upp tempen i toppen på tanken och att den i slutet av laddningen ska ha fyllt hela tanken med 56 gradigt vatten.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2017, 12:01:15 »
Eller så är det som ace antyder, att COP är som bäst med 15 graders deltaT.
Behöver man då inte mer tappvatten än att "det räcker" med vad som kan åstadkommas med 15 graders deltaT på slingan så skulle det vara ett bra "ekonomiläge".
Kurvorna över hur de hanterar varmvattenkörningen för maximal tappvattenmängd ser annars mycket bra ut, det där har de verkligen fått till snyggt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #18 skrivet: 23 januari 2017, 12:14:33 »
Om du menar mina kurvor så är det inget nytt, mjukvaran är från 2007 i min pump.
Men om nu deltaT på 15 är så bra borde de väl ha låtit FL stiga ända till 55 grader innan de började låta RL komma ikapp och låta deltaT minska?
Det enda jag kan säga är att Thermias VV-körningar funkar väldigt bra, jag har sänkt vv-start till 36 grader, och precis innan den ska starta för VV-körningen har vi provat att duscha hela familjen på ett pärlband utan att få för lite varmvatten. Och det testet gjorde jag när jag hade deras minsta pump på 5,5kW.
Och man ser att dom verkligen lyckas fylla vv-beredaren väldigt bra också, de har väldigt lite temperatur tapp efter körningen. Den grafen som jag nu bifogade en bild på är från en vv-beredare som i sig läcker väldigt mycket värme. Med en riktig TWS-beredare så håller den varje VV-körning 4ggr så länge.

« Senast ändrad: 23 januari 2017, 12:20:44 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2017, 13:51:18 »
Är det där en tws beredare ? När min vp gör vv så ligger returen högre än framledningen den första minuterna den värms alltså av slingan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #20 skrivet: 23 januari 2017, 14:14:46 »
Nope, det är en vanlig acktank på 500liter med förrådsberedare. Jag har beställt en TWS-beredare som ska installeras när värmesäsongen börjar lida mot sitt slut.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #21 skrivet: 23 januari 2017, 21:48:23 »
Optimalt delta T är lÃ¥gt (<5C) pÃ¥ vattnet över  kondensorn för bästa Cop, dÃ¥ du har energisnÃ¥la cp, har du äldre cp är det optimala delta T högre. Detta vid alla temperaturer. Varför pratar ni om högre deltaT, var fÃ¥r ni detta frÃ¥n? Sedan kan det ju vara mer praktiskt med högre delta till tex en poolvärmeväxlare som Rickard säger.

B-s

  • Gäst

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2017, 07:40:03 »
Ni vet säkert bättre än jag, så här är ref till mitt resonemang. Fig 44. https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.geopower-i4c.eu/docs/KTH_final.pdf&ved=0ahUKEwiFzcv3i9nRAhVG3SwKHcC0D8oQFggwMAA&usg=AFQjCNFCtecoz7jyH78gswLCiskiDB3Z6g
Kul läsning  tummenupp
Även om de här inte tagit hänsyn till om man använder ett köldmedium med glide, då behöver nog deltat vara högre...

Deras test stämmer ganska bra med mitt eget som jag gjorde med en climacheck för några år sedan.

Att ladda en tank med bibehållen skiktning är nog svårt genom att bara höja deltat, man får helt enkelt bygga en systemlösning som minskar risken för blandning i tanken Tex. att ladda tanken med ett delflöde vid värmeladdning och ladda vvb via slinga
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2017, 10:56:00 »
Kul bok.  tummenupp
Gillar figur 31 i den där boken, principen är att max besparing ligger vid 60-70 % effekttäckning.

Bild 40, knäpptanken är felkopplad, in i toppen och ut ur botten gäller.

Optimalt delta T är lÃ¥gt (<5C) pÃ¥ vattnet över  kondensorn för bästa Cop, dÃ¥ du har energisnÃ¥la cp, har du äldre cp är det optimala delta T högre. Detta vid alla temperaturer. Varför pratar ni om högre deltaT, var fÃ¥r ni detta frÃ¥n? Sedan kan det ju vara mer praktiskt med högre delta till tex en poolvärmeväxlare som Rickard säger.

Bild 44 stämmer inte så bra för radiatorer eftersom värmeavgivningen över en radiator inte ökar särskilt mycket då :dt: går under ett visst värde eftersom värmeväxlingen sker motströms (radiatorn är varmast upptill och luften strömmar uppåt utmed radiatorns sidor), kolla bifogat diagram.
Tror man har förenklat det hela och antagit att värmeavgivningen pÃ¥ en radiator är proportionell mot :dt: och bara räknat pÃ¥ driftströmmen pÃ¥ cirkpumpen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2017, 14:05:30 »
Helt tappade bakom en vagna är dom i alla fall inte de som skrivit den där avhandlingen.
För högsta möjliga COP bör termostaterna stÃ¥ fullt öppna.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2017, 20:35:24 »
För det första handlar hela kapitel 4 om radiatorsidan...att man har blandat in kondensorflödet i texten är lite olyckligt.  Att det sen tyds som att optimalt flöde över en kondensor beror pÃ¥ cirkulationspumpens beskaffenhet är rent beklagligt om nÃ¥gon tror pÃ¥!
Skribenterna har skiftande skrift-pedagogik vilket märks tydligt...och leder till misstolkningar
PÃ¥ nÃ¥got ställe jämför man tvÃ¥ storlekar pÃ¥ kompressor till samma värmeväxlare?!?   Knappast relevant för den som redan äger en färdig produkt.
Effekttäckningsgrad redovisas som om inte arbetstanken existerar mm
Sen ska man inte såga avhandlingen rakt av, vissa av skribenterna är ikoner i värmepumpsutvecklingen.
« Senast ändrad: 24 januari 2017, 21:26:42 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2017, 21:07:30 »
För det första handlar hela kapitel 4 om radiatorsidan...att man har blandat in kondensorflödet i texten är lite olyckligt.  Att det sen tyds som att optimalt flöde över en kondensor beror pÃ¥ cirkulationspumpens beskaffenhet är rent beklagligt om nÃ¥gon tror pÃ¥!
Skribenterna har skiftande skrift-pedagogik vilket märks tydligt...och leder till misstolkningar
PÃ¥ nÃ¥got ställe jämför man tvÃ¥ storlekar pÃ¥ kompressor till samma värmeväxlare?!?   Knappast relevant för den som redan äger en färdig produkt.
Effekttäckningsgrad redovisas som om inte arbetstakten existerar mm
Sen ska man inte såga avhandlingen rakt av, vissa av skribenterna är ikoner i värmepumpsutvecklingen.

Måste erkänna jag missade din påpekan av texten "handlar hela kapitel 4 om radiatorsidan"
Ni som verkar kunna detta, för att vara lite mer konkret, hÃ¥ller du med om 7-10C som IVT anger och dÃ¥ kanske pga av dÃ¥ den sk gliden pÃ¥ köldmediet? Kan du utveckla ditt resonemang?  :P


B-s

  • Gäst
B-s
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2017, 23:46:14 »
Kul bok.  tummenupp
Gillar figur 31 i den där boken, principen är att max besparing ligger vid 60-70 % effekttäckning.

Bild 40, knäpptanken är felkopplad, in i toppen och ut ur botten gäller.

Bild 44 stämmer inte så bra för radiatorer eftersom värmeavgivningen över en radiator inte ökar särskilt mycket då :dt: går under ett visst värde eftersom värmeväxlingen sker motströms (radiatorn är varmast upptill och luften strömmar uppåt utmed radiatorns sidor), kolla bifogat diagram.
Tror man har förenklat det hela och antagit att värmeavgivningen pÃ¥ en radiator är proportionell mot :dt: och bara räknat pÃ¥ driftströmmen pÃ¥ cirkpumpen.  Sc:,h
Tack, Sen timma...Jag tänker vad har detta med cop att göra? Är det inte mer en frÃ¥ga om antal element, jag förstÃ¥r nog inte...Menar du att drift strömmen ökar pga fler element? Eller att driftströmmen minskar mer per avgiven kw pga högre deltaT? :o   Och är detta viktigare än deltaT över vpn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2017, 07:01:48 »
Tack, Sen timma...Jag tänker vad har detta med cop att göra? Är det inte mer en frÃ¥ga om antal element, jag förstÃ¥r nog inte...Menar du att drift strömmen ökar pga fler element? Eller att driftströmmen minskar mer per avgiven kw pga högre deltaT? :o   Och är detta viktigare än deltaT över vpn?

Ska man bedöma optimal COP för ett radiatorsystem så måste man ta hänsyn till radiatorernas funktion.
I bild 44 har man kommit fram till att ett  :dt: pÃ¥ 3 °C är optimalt.
Jag påstår att detta inte stämmer då en radiator avger mycket marginellt mer värme vid :dt:=3 °C jämfört med :dt:=5 °C.
Den ökningen av driftströmmen för att öka flödet så mycket kan knappast ge så mycket bättre värmeavgivnig på en radiator att detta lönar sig.
Min förklaring är att man i bild 44 inte tagit hänsyn till denna effekt (som kan avläsas i Danfoss diagrammet) utan antagit att värmeavgivningen ökar linlärt med :dt: på en radiator.
(Denna icke-linjära effekt finns inte om man har golvvärme.)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!