Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisskillnad jord- och bergvärme?  (läst 3265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Don82

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: AlingsÃ¥s
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Prisskillnad jord- och bergvärme?
« skrivet: 09 december 2007, 18:27:43 »
Vad kostar i runda slängar ett jordvärmesystem respektive bergvärmesystem (Thermia, Nibe IVT)?

Är det någon skillnad i verkningsgrad systemen emellan?

FrÃ¥gan har säkert kommit upp förr, men jag är ny pÃ¥ forumet sÃ¥ jag hoppas ni har överseende med sÃ¥na här frÃ¥gor nu i början  ;)
Bor i ett hus på 120 kvm från 1800-talets slut utanför Alingsås. Eldar med vedpanna (ctc 171 från -78) mot liten ack. tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Prisskillnad jord- och bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2007, 19:34:25 »
Bergvärme är ca 10 000 - 30 000 dyrare, lite beroende på hur mycket grävningen kostar. Rätt många kan fixa grävningen billigt via bekanta som ÄLSKAR att köra grävmaskin!

Måste du ringa och beställa grävning till fullt pris blir skillnaden borrning/jordvärme lite mindre.

Verkningsgraden för jordvärme i norra delen av landet anser jag vara minst lika bra som för bergvärme, i södra delen av landet ligger nog bergvärme lite bättre till - detta med tanke på den högre temperatur som berggrunden har i sydligare landsdelar.

I norr är berget lika kallt som marken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikT

  • Värmesson
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmande glädje
SV: Prisskillnad jord- och bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2007, 20:37:46 »
Hej!

Jag begärde in offerter från 7 Rörmokarfirmor/värmepumsinstallatörer runt staden Enköping och fick då en prisbild från 121000kr till 165000kr. Variationen berodde på om jag ville att de skulle forsla bort gamla oljepannan med tank och olja,antal meter de behövde gräva mellan värmebrunn och huset, om jag skulle ha en fjärrstyrcentral och hur djup värmebrunn jag skulle ha. De uppgav ett borrdjup som skulle räcka, men ville jag ha djupare tillkom ett pris/meter. Det jag valde till sist är jag nöjd med.
 Thumbsup
Värme finns det gott om, och jag har en tvåvägskomunikation med min värmepump via SMS och internet (mail).

Mitt råd är: Ta inte det billigaste, ta det som du kan vara nöjd med. Försök se dina behov frammåt i tiden, Det ska räcka i många år.
 ;)
Mvh
ErikT
NIBE FIGHTER 1235-8 med RCU-10, berg-värmebrunn 140m djup installerat 2007-10-05, hus (nära Enköping) byggt 1932 2-plan (90 m2) + källare (45 m2), vattenburna lamellelement. Tidigare Värmekälla CTC oljepanna från 1971, oljeförbrukning ca 4 m3/år, el förbrukning ca 21000 kWh/år

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Prisskillnad jord- och bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2007, 07:59:19 »
Jag gav just under 100.000:- för allt inkl. grävning 430m. Och då betalade jag 450:-/h för grävningen, 5t grävmaskin med förare.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Don82

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: AlingsÃ¥s
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Prisskillnad jord- och bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2007, 21:00:42 »
Har varit lite inne på Thermias pumpar. Hur är den pumpen? Räcker det med 6kw för dig? Är din villa bra isolerad? Mitt hus har obefintlig isolering på typ halva huset och det andra är sådär bra...


1½-Plans villa(150m2) med källare(45m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum 6kW (2007) med 430 meter ytjordkollektor och separat El-mätare, VP och El-mätare övervakas av Husdatas interface.
CTC Elcombi (1983) vedpanna med 2st Borö 500l Acc-tankar, Thermomatic CBJ shuntstyrning övervakas av Rickards Temp-logger(Lämpömittari).
Elförbrukning: 5MWh i hushållsel.
Enskild borrad brunn.
Bor i ett hus på 120 kvm från 1800-talets slut utanför Alingsås. Eldar med vedpanna (ctc 171 från -78) mot liten ack. tank.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Prisskillnad jord- och bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2007, 07:47:50 »
Jag har nog väldigt bra isolerat hus, och dålig ventilation(tyvärr). I natt när det har varit -16 ute så går pumpen 2/3-delar av tiden, jag vet inte om man kan säga att den ger c:a 2/3-delar av full effekt just nu. Men om det går att räkna så(väldigt grovt) så borde den räcka för mig utan problem ner till -30 grader ungefär.

Jag har ett mystiskt problem med den, eller rättare sagt kb-pumpen, och det är att den verkar troligtvis ge felaktiga larm ibland. Cirkulationspumparna har ett eget inbyggt skydd mot luft och kärvning, och detta larmar med jämna mellanrum(c:a 2veckor mellan larmen). Från början trodde jag det var ett inkörningproblem(luft i slingan) men nu lutar jag mer och mer åt att det är ett fel i cirk-pumpen. Snart skall jag kräva ett byte på garantin.

I övrigt är pumpen en dröm, den håller hela tiden optimal deltaT på varma och kalla sidan, bara man har hittat rätt kurva så behöver man inte göra så mycket mera. Kanske dra ner varmvattenstart några grader.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!