Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Test: Länk som ändrar sig när man postar??  (läst 6576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Test: Länk som ändrar sig när man postar??
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2013, 16:12:17 »
Se det här som en konstruktiv dialog, det är inte alls kritik mot forumet, dig eller dina beslut. Jag tycker det är intressant att resonera kring affärsutveckling;

Det ligger en utmaning i att balansera intressena. Som företagsledare själv kan jag förstÃ¥ ditt dilemma. Den virtuella världen inte är jämförbar med den fysiska,  det är omöjligt att styra människor om man inte gör det genom det undermedvetna. Dessutom ser inte köpmönstren ut idag som de gjorde tidigare. 60% av beslutet är redan fattat när kunden kontaktar säljaren första gÃ¥ngen sägs det.

Det finns flera exempel på affärsdrivna forum med god vinst där jag upplever att inriktningen bestäms i högre grad av medlemmarna själva än vad som tillåts ske här. Jag menar att det kanske inte behöver finnas en direkt motsättning, sett från sidan. Kanske det istället gynnar även om det kan vara skrämmande?

En (kanske irrelevant) parallell är Hogia Koncernen som jobbar med bland annat IT-system för redovisning. Fram till början av 2000-talet hade det utvecklats enormt men så stagnerade tillväxten. Man gjorde då helt om och bildade egna bolag för de olika affärsområdena. Det är kanske inte så förvånande, men det intressanta är att det är tillåtet att konkurrera med varandra inom koncernen. Grundaren och ägaren Bert-Inge Hogsveds idé var att konkurrensen vässar även internt. Det beslutet kanske inte ensamt var avgörande men tillväxttakten ligger stadigt på 25 nyanställningar/år nu. Och Inge har inte blivit fattigare med tiden.

Du har säkert legat sömnlös på nätterna för detta redan, men fundera över vad som skulle hända om du tydligt delade upp dina olika affärsområden och drev med förutsättningar som om de vore egna företag. Det kanske öppnar möjligheter som inte skulle komma annars.

Bara ett tips, i all välmening  :)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test: Länk som ändrar sig när man postar??
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2013, 17:00:10 »
Mmm, men att konkurrera med sig själv när man är ensam anställd gynnar inte direkt konkurrensen?
Kanske inte så många som vet eller tror att jag driver:
www.energibutiken.se
www.energioffert.se
www.varmepumpsforum.com
www.poolforum.se
www.atvforum.se
www.webiq.se
på egen hand, men så är det.

Det skulle sannolikt inte göra varken till eller från på försäljningen om jag censurerade länkar eller ej, det huvudsakliga skälet till att jag gör begränsningar när det gäller andras loggrar och olika open-sourceprojekt är att jag inte vill ha detta forum till ett elektronikforum, vilket det lätt skulle bli om jag inte satte stopp för det.

På samma sätt skulle det lätt kunna bli ett politiskt forum, eller ett forum om invandring, om jag inte aktivt begränsade dessa ämnen rent generellt, även om jag då och då låter någon tråd dra iväg i en fri debatt.
Skulle jag lämna alla olika ämnen vind för våg skulle forumet tappa fokus, och namnet värmepumpsforum skulle nog väcka frågor hos en hel del besökare.
Jag tror dessutom att jag skulle förlora en mängd värdefulla medlemmar som gör forumet till vad det idag är.

Min verksamhet bygger på flera olika verksamheter, och tillväxten har varit positiv sedan år 2003, utan undantag, så något gör jag nog rätt rent affärsmässigt.
Sen vet jag att man kan agera på många olika sätt, den moderna Stockholmsinfluerade modellen där alla bolag är i röven på varann, delar leads, säljer kundregister och lurar annonsörer och kunder på löpande band är dock inte riktigt min melodi.
Jag sköter mina affärer på ett etiskt sätt, jag ger t.ex. inte support på Logger 2020 hos konkurrerande aktörer, men jag accepterar heller inte att de gör det i mina forum.
Då de trots allt försökt så har jag infört vissa begränsningar istället för att svara med samma mynt, gerillamarknadsföring, som det kallas i vissa kretsar.
Vi är ju bara ett fåtal aktörer, så kanske vore det bäst att vi slog oss ihop och gjorde nåt bra tillsammans, men jag är tyvärr inte typen som klarar av den långbänk det innebär att det skall vara en hop människor som skall bestämma.

Du kan vara helt övertygad om att jag tar varje debatt liknande denna som konstruktiv kritik, jag gör ofta små förändringar som ett resultat av dem, dum vore jag annars.
Att helt lägga om affärsmodell ser jag för närvarande ingen anledning till, även om jag är fullt införstådd med att jag förr eller senare kommer att bli tvingad att vikta om mina engagemang mellan de olika verksamheterna, eller helt enkelt hitta något nytt att pyssla med.
Vem vet, kanske skulle jag tjäna bättre på att sluta med Loggertillverkningen och istället sälja andras loggrar, och låta dem betala för att marknadsföra sig i forumet.

Kanske skulle jag tjäna ännu bättre på att skaffa mig ytterligare 2-3 forum med stor medlemsbas, eller kanske skulle jag tjäna bättre på att kraftigt utöka sortimenetet i webbshoppen.
Det mest uppenbara vore ju att börja sälja värmepumpar, vem skulle kunna göra det bättre än mig...

Nu har jag ju, som du säger, legat sömnlös över det här många gånger, och gör små förändringar löpande, för att inte stagnera, men jag har som jag ser det en mängd olika saker jag kan satsa mer på, mindre på, eller göra helt nya satsningar i - allt beroende på om det behövs, om jag vill, kan, orkar eller måste.

När det gäller på vilka sätt jag ser till att mina forum håller sig till ämnet så är det vitt skilt, allt från privata meddelanden, raderingar/redigeringar, bannlysningar eller ibland, som nu, en öppen debatt för att försvara mitt agernade, och förhoppningsvis få förståelse från de som orkar läsa.

Jag vet att jag inte kan övertyga alla om att jag har en mängd olika ställningstaganden bakom de olika regler jag har, och de beslut jag fattar, men hittills har det varit rätt många som trots allt förstår att det inte är så enkelt som att jag "är rädd för konkurrens" som gör att jag har de regler jag har, eller censurerar vissa adresser.
Att alla till fullo skall förstå, eller sluta misstro mig är en utopi, men å andra sidan så kanske inte den typ av medlemmar som inte kan acceptera att alla inte alltid bara agerar utifrån snöd vinning är så värdefulla för ett forum som detta som bygger på att vi alla hjälper varann mer eller mindre utan krav på annat än ett tack.

Jag anser dock fortfarande att jag sitter i en delvis annan situation än de flesta andra som bidrar till detta forums framgång, jag har trots allt sagt upp mig på ett välavlönat jobb som jag siktat på i hela mitt yrkesverksamma liv, (vilket jag inte ångrar) jag har (för allas bästa) satsat hundratusentals kronor på att utveckla, tillverka och lagerföra Logger 2020, utan att säkert veta att det någonsin skulle återbetala sig, och jag anser mig därför "ha rätten" att hoppas på en viss respekt för detta, både från forumets medlemmar, och från mina konkurrenter.
« Senast ändrad: 17 oktober 2013, 17:04:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Test: Länk som ändrar sig när man postar??
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2013, 17:33:03 »
Bra att du tog detta på allvar Rikard. Det är möjligt att min frånvaro blir kort.

Försök förstÃ¥ att jag försökte hjälpa nÃ¥gon med vad för styrsystem det sitter i en Autoterm värmepump. Jag hittade information om detta pÃ¥ husdata. Jag hade just dÃ¥ inte en tanke pÃ¥ att det var en konkurrerande verksamhet till dig. Jag blev bara väldigt frustrerad och upprörd över att länken jag postade blev fel... 
www.otillåten_länk är ju absolut bättre än musdata...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Test: Länk som ändrar sig när man postar??
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2013, 19:22:28 »
Citera
Det skulle sannolikt inte göra varken till eller från på försäljningen om jag censurerade länkar eller ej, det huvudsakliga skälet till att jag gör begränsningar när det gäller andras loggrar och olika open-sourceprojekt är att jag inte vill ha detta forum till ett elektronikforum, vilket det lätt skulle bli om jag inte satte stopp för det.

Det tror jag inte är en risk, det finns redan mycket bättre forum för att diskutera elektronik och mjukvara däremot skulle information vara intressant för en del gör-de-själv personer på detta forum, och kanske hade en handfull personer varit beredda att lägga ner den tid och jobb som krävs för att bygga själv.

Citera
På samma sätt skulle det lätt kunna bli ett politiskt forum, eller ett forum om invandring, om jag inte aktivt begränsade dessa ämnen rent generellt, även om jag då och då låter någon tråd dra iväg i en fri debatt.

Det politiska lösta du ju genom att erbjuda ett alternativt forum, vilket visat sig vara ganska meningslöst.
För GDS skapades en egen tavla men där är man väl i princip begränsad till hur man sätter en klämring,gängar ett rör eller andra mekaniska lösningar.

Jag accepterar dina val/beslut men jag tycker inte att dom är väl valda ;)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test: Länk som ändrar sig när man postar??
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2013, 05:20:44 »
Jag personligen är helt säker på att vi, om jag tillåtit det, hade haft världens mest kompletta opensource-projekt rörande Loggrar i detta forum.
Då väldigt få vill lägga ut de pengar och den tid det kostar att på egen hand utveckla ett fungerande loggersystem så beslutade jag mig för att satsa delar av min vinst på detta under en följd av år.
Jag har lagt ut över 500 000 kr för utvecklingen, och ytterligare lika mycket för att kunna hålla ett lager av varor, utan att veta om det skulle bli en lönsam affär eller inte - och jag anser definitivt att det gör det rimligt att jag har vissa begränsningar när det gäller andra loggrar, och diskussioner om dessa just i det forum jag själv driver.
Ni som vill är fria att tala om andra system var ni vill, utom just här.
Jag tycker att det här mer är en fråga om respekt för vad andra (jag i detta fall) riskerar för att hjälpa andra, än en fråga om yttrandefrihet.
Om jag sen faktiskt tjänar lite pengar på Loggerprojektet så borde det väl inte vara sååå farligt, men visst, jag förstår om det kan irritera att jag gör saker och ting i detta forum för egen snöd vinning, men som sagt, ha då i åtanke att ingen visste om Loggerprojektet alls skulle bli bra när det startades.

Politikerforumet är inte alls meningslöst, dels kan det ta fart, det vet varken du eller jag, och dels gör det att jag kan hänvisa alla dit när jag raderar eller låser trådar som börjar ta över diskussionen i detta forum. Om sen folk fortsätter diskutera i det andra forumet eller ej är upp till dem, men det tar i vart fall inte fokus från detta forums kärnämne.

Det finns väl inga begränsningar i GDS-forum så vitt jag vet, förutom de som gäller i hela forumet?

Jag accepterar dina uppfattningar också, men ha i åtanke att de ingrepp jag gör i vad som får skrivas i detta forum är väldigt få, och rör normalt inte sånt som har med värmepumpar att göra.

Jag förstår naturligtvis att alla vill ha ett forum utan reklam, där man får skriva vad man vill, sälja vad man vill och göra reklam för vad man vill.
Det skall inte kosta något att vara medlem, innehållet skall vara sakligt, och ingen annan än en själv skall få göra reklam för sina produkter, för sånt vill man ju inte läsa. (ironi)

Åter igen, jag inser att det i princip är omöjligt för er att förstå alla olika ställningstaganden jag gör dagligen när det gäller regler, modereringar, annonsering/marknadsföring, varningar, o.s.v.

Jag driver ju tre forum, och har så gjort nu i ca tio år, och under perioder när något av de forum jag driver har börjat komma från sitt kärnämne så har både värdefulla medlemmar, och annonsörer, hotad med att lämna forumet.
Vissa har även lämnat forumet p.g.a. dessa saker.
En utveckling där engagerade kunniga medlemmar, och annonsörer, lämnar forumet bara för att jag tappar fokus på vad som är viktigt är den sämsta möjliga utvecklingen, jag tror att ytterst få skulle tacka mig om forumet blev ett Flashback i miniatyr.
Att inskränka en handfull personers yttrandefrihet för massans bästa gör med automatik att det kommer att irritera, dels naturligtvis de som får inlägg raderade eller redigerade, men även en grupp "frihetskämpar" som inte fått sina inlägg raderade eller redigerade - det är omöjligt att komma ifrån om jag vill värna forumets kärnämne, och säkerställa att min affärsidé i en vidare mening blir långsiktigt hållbar.

I ett forum som detta finns det naturligtvis en massa gör-det-självare och svarthandlare som ser en chans att bygga upp en egen verksamhet som hittar kunder bland forumets massa, de kommer alltid att anklaga mig för censur om/när jag gör ingrepp i vad de kallar sin yttrandefrihet, så är det, men jag hoppas att de flesta som ser den typen av debatter som ibland kommer upp rörande fall som dessa (där jag inte alltid i detalj förklarar bakgrunden till mitt agerande) förstår att det kanske ligger andra saker bakom än vad som sägs rent ut.
« Senast ändrad: 18 oktober 2013, 05:29:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!