Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 november 2006, 12:48:39 »

Citera
Kan man ändra värmediff?

Ja förtusan samma som med hysteres på varmvattnet!

Meny 1.4

Text:
Menyn används för att ställa in kopplingsdifferensen på värmepumpens
(kompressorns) till- och frånslag baserat på returgivare
T1 (GT1). Undvik att ställa in ett värde lägre än 5ºC. Ett lågt värde
ger alltför täta intervall mellan stopp och start. Om t.ex. 5º (fabriksvärde)
väljs så blir differensen -2,5º till +2,5ºC i förhållande till vad
värmeinställningen anger för den aktuella utetemperaturen.

Om du nu har en styr som heter rego??

Instr för rego finns hos IVT för nedladdning! ca 50 sidor läsning!

Du måste in i installatörsmenyn för att se den här... Tryck på högra knappen minst 10 sek då ändras det till I/S  i övre högra hörnet. detta återgår sen själv efter nån minut!!

testa en rejäl ändring tex höjning till 8  grader!

Lycka till
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 22 november 2006, 22:52:20 »

Hej

Ja Autoterm och IVT är identiska.
Menar du VV diffen eller kan man ändra på värme till och frånslag?

VV är ställd på 51 C med hysteres på 4 C vilket ger tillslag på 49 C och frånslag på ca 57 C (?) i manteln. Lär ge ca 5 C varmare VV.

Värmen är inställd på kurva 4.
Kan man ändra värmediff?

Jag har 186 KWH förbrukade på 100 h på elmätaren och 30 VP timmar a 2-3 kw.
Finns ingen meny för antalet starter (kasst).

mvh

Peter

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 november 2006, 22:32:16 »

Citera
Autotherm
Kusin med IVT??

Isåfall kan du höja diffen mellan start o stopptemp.. på IVT är det 5 grader, en höjning på några grader gör susen.
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 22 november 2006, 20:41:54 »

Tipo (igen)

Jag kollade på ditt loggning. :)
Om jag förstod rätt så har du ca en till två timmars driftstid varje gång pumpen går.
Jag tror att jag har väsentligt kortare driftstider ca 15 till 30 minuter.

Går min pump väl ofta? ???
Hur kan man förlänga driftstidererna? Sc:,h

Mvh

Peter

Skrivet av: Peter H
« skrivet: 22 november 2006, 20:04:24 »

Hej Tipo (Thomas?)

Om jag fattat rätt så har jag större flöde i VT när (VP går på endast värmeladdning)
- Retur från VT till VP är varmare eller lika med RK retur?!

VP laddar fn VT med varmare vatten än RK retur.

Har sänkt externa cirk pumpen till mittenläget (det susar inte i elementen då).


Vackar kurvor ni har. Är det Rickard's loggningsprogram som skapar kurvorna?

Mvh

Peter
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 november 2006, 09:25:21 »

Tack Tipo.   :)
Jag har sänkt VP Cirkpumpen till läge 1 46W.
Externa går på läge 3 ca 80W.
Dessutom så har jag en extern till golvärmen som även den går på läge 3 ca 80W.
Hoppas att detta ger en lagom bypass flöde.
Kan man se det på temperaturena?

Det mest ekonomiska är väl att ha något större flöde på externa pumpen än den interna. Hastigheten på den externa styrs väl mest av hur mycket man flöde man behöver för att få jämn värme i hela huset, lägsta fungerande hastighet drar minst ström, och producerar minst brus i radiatorerna. Den interna måste sedan ställas så det flödet är något lägre än det externa.

Om man har loggning på ledningarna till/från VP/radiator (4 givare) är väl rätt inställning när tempen på flödet till tanken (intern pump) är något lite högre än tempen från tanken till radiatorerna. Det visar att det blir lite inblandning av svalt returvatten, och att flödena alltså går åt rätt håll. Om tempen till radiatorerna är lika hög som tempen från VP visar det att flödet antagligen går åt fel håll i tanken.

Du kan se temperaturerna på min anläggning:
http://spiff.hax.se/log.html

Här ser man att RK-fram (radiator krets fram) är något svalare än VP->Ack, vilket indikerar att jag har lite inblandning av returen.
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 20 november 2006, 22:38:04 »

Hej

Tack Jocke och Värmepumpsmäster. ;D
Jodå filtret blev igensatt fort.
Rörisen sa att jag skulle vänta ett par dagar och sen rensa men det behövdes redan efter nån timma.
Skall kolla flera gånger denna vecka.


Tack Tipo.   :)
Jag har sänkt VP Cirkpumpen till läge 1 46W.
Externa går på läge 3 ca 80W.
Dessutom så har jag en extern till golvärmen som även den går på läge 3 ca 80W.
Hoppas att detta ger en lagom bypass flöde.
Kan man se det på temperaturena?

Och sedan tack Roland Thumbsup
Jodå luftat som tusan har man.
Skall försöka förstå hur varmt vatten man får med 51 och hysteeres 4.
(Det gäller att passa på pumpen så att man är med när den startar)


Kvällens värden under pågående värmekörning:
Värmekurva 4
GT1 till 27, nuv 31
GT2 Ute 5 C
GT8 VB till VT ca 40
GT9 VB retur VT ca 27
GT10 VB in 7.5
GT11 VB ut 3,3

Och sedan slutvärden direkt VV körning efter laddat VT (utan att stanna).
GT3 VV Till 51 nuv 58
GT6 Kompressor 89
GT8 VB till VVB 60
GT9 VB retur VVB 53
GT10 VB in 7.4
GT11 VB ut 3,2

Nu är jag gladare!!  8)

Peter

Vilket underbart forum detta är.
Tack alla!!!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 november 2006, 15:43:45 »

Är varmvattenberedaren avluftad nyligen? Det behöver man göra ofta i början med nya anläggningar.

Det kan ha ändrats men förr var det så med IVT att inställning t.ex. 45 grader med 5 grader hysteres betydde att pumpen startade vid 42,5 och stannade vid 47,5, alltså start och stopp vid inställt värde +- halva hysteresen.

Skrivet av: 1
« skrivet: 20 november 2006, 14:38:19 »

Har du 51 grader inställt på vv så kommer den att stanna på 53 grader på GT9 om du har 4 graders differans. Vilket det är från fabrik.

Kolla vad du har för delta temperatur över värmeväxlaren. Alltså skillnaden mellan gt8 och gt9.

Kan ju vara så att ngn givare visar fel också.

Är det en ny installation bör man kolla filtrena i början.

Lycka till

Mvh
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 20 november 2006, 08:34:08 »

Börja med att rensa filtret på varma sidan (sitter i värmepumpen).
Läge 1 på inre cirkpumpen brukar räcka.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 november 2006, 00:09:33 »

Vet nån vad som händer om jag har för högt flöde igenom VolymTanken i förhållande till raddarna?

VP stannar när tanken är fulladdad, trots att radiatorerna inte når upp i full temp.

VP:n kommer att gå med mycket korta intervall, även om den egentligen skulle gå konstant pga kyla.
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 19 november 2006, 21:53:17 »

Hej igen

Pumpen stängde av varje gång den laddade VVB ( TG8  når 70C).
Provade att sänka VVB tempen från 51 till 47.
Tänkte att pumpen inte skull nå  TG8 =70C innan frånslaget.
Det funkade inte ändå.

Jag har ökat interna cirkpumpen till läge 2 för att den bättre skall kyla bort VP värmen.
Då når inte TG8 70 innan tanken full laddad.

Har just börjat återställa VVB till 48,5 och sänkt hysteresen till 3,5 C.
Hoppas att det funkar utan larm

Enda risken jag har nu är att flödet genom volymtanken är större än genom raddarna.
Jag tor att det är så för externa pumpen är på 80 W (max) och den interna är på ca 68W och har det mycket enklare att pumpa runt vattnet.

Vet nån vad som händer om jag har för högt flöde igenom VolymTanken i förhållande till raddarna?


Mvh

Peter





Skrivet av: Peter H
« skrivet: 19 november 2006, 00:05:20 »

Hej igen

Nu har jag förstått mig på menyerna.
Det var TG8 som larmade pga för hög temp.
Då stänger den av pumpen.

Försökte lösa problemet med att tillfälligt ställa ner VVB tempen.
Hoppas att det funkar ???
Natten får visa hur det gått.

 *vinkar*

mvh

Peter
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 18 november 2006, 23:07:57 »

Hej Peter och Tipo

Alla termostatare öppna för fullt.
Interna cirkpumpen till VVB och VT på lägsta fart.
Externa cirkpumpen på full fart.

Larmet säger som ni antyder "Hög retur till VP".
Stod och kollade en hel körscykel då VP först värmde upp Volymtanken och sedan värmde VVB.

Radioator-retur var ca 24 C.
VP laddade Volymtanken med upp till 56C och slog av vid ca 30 C (Antar att dessa temperaturer bestämms av värmekurva 4).

När VP gick över till att ladda VVB så var VVB inställd på 51C, delta T 3C.
Aktuell temp i VVB var 53C.
Den laddade med början de 56 C och sen upp till 70C (!) och fick i början 48.5 i retur.
Den slog av vid 70 med felet för varm retur.
Förstår inte varför den överhuvudtaget får för sig att starta vid denna temp??!??
VVB gick upp i nästan 60?!?

Kan det vara så att de olika temperaturerna beror på skitktning i tanken och bristande värmeöverföringen i manteln.
Kan VP få för hög retur pga av för lågt flöde igenom VVB (hinner inte göra sig av med värmen)??

Om jag förstår rätt så pendlar Växelventilen mellan VolymTanken (lagom flöde) och VVB (för lågt flöde)?

Mvh

Peter




Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 november 2006, 22:23:54 »

Vad har du för hastighet inställd på interna och externa cirkpumparna på varma sidan?

Du måste ha större eller lika flöde på den externa pumpen som du har på den interna, annars får du kortslutning i bypassen.

Returen in i VP får inte vara varmare än returen från radiatorerna, vilket den blir om du har större flöde från VP till bypassen än från bypassen till radiatorerna.

Du har väl alla radiatorventiler/termostater fullt öppna?
Skrivet av: UMH
« skrivet: 18 november 2006, 21:54:33 »

Hej.

Vad säger larmet mer exakt. Säger den inte GT9 Hög retur eller nått liknande.

/Peter
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 18 november 2006, 21:16:50 »

 Sc:,h
Hej hopp

Har just idag tagit min anläggning i drift. Dock så larmar pumpen hela tiden om för hög temperatur (som den föreslår beror på för lågt flöde i radiator kretsen).
Jag har en separt IVT beredare på 90 L elementvatten (+200L VV) och dessutom en bypass som består av en IVT 100 L volymtank.

Några värden efter 3 h drift och ett antal larm:
GT1 Värme. Till:24 C, Nuvarnde 30 C (verklig retur från elementen och börvärde enligt Värmekurva 4?).
GT2 Ute 9 C
GT3 VVB 51 börvärde och 3 C temp diff. Pumpen stänger inte av förrens TG3 är ca 60C??
GT10 Brine in ca 7.8 C
Gt11 Brine tillbaka ca 4 C

Vad kan larm bero på?
Hinner inte reglerventilen ändra slinga från VV till Volymtank tillräckligt snabbt?
Varför stänger inte kompressorn av förrens vid 60 C när jag angett 51 (+-3 eller vad diff nu betyder)?
Räcker inte 100 Volymtank som bypass, dvs den borde aldrig stänga av pga för hög elementtemp?!?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!