Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmen dödade katten?  (läst 7814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jordvärmen dödade katten?
« skrivet: 07 november 2007, 18:24:52 »
Det är nu en dryg månad sedan vi grävde ner slangen.
Vi grävde med 1 meters skopa, och la 2 slingor i varje schakt.
Som alla vet innebär det att hela tomten blir motocrossbana.
Våran katt har alltid älskat att springa runt på tomten o jaga fåglar o annat.
Att klättra i fruktträden var väldigt kul.
2 av 4 träd fick stryka med, bland annat favoritträdet...

Ett par tre veckor efter att grävningen var klar märkte vi att katten inte mådde bra.
Hon magrade av snabbt, och kissade inne.
Förloppet var snabbt, och inom nÃ¥gra dagar var hon död...   :'(
Hon var inte så gammal.. drygt 6 år.

Efteråt har jag börjat fundera på om det kan bero på att vi förstörde tomten som hon blev sjuk?
Att det stressade henne så mkt att hon blev dålig?
Har någon hört talas om det tidigare?
Man har dåligt samvete nu...
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2007, 18:34:45 »
Tycker det låter som ett klassiskt exempel på förgiftning... Tippar på råttgift eller ev nån "vänlig granne" som matat den med glykol, men det brukar förstås finnas blod med i avföringen då...

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2007, 19:18:57 »
Har aldrig hört talas om något liknande. Att det skulle finnas något smaband med jordvärmen vore märkligt. Dock är osvuret bäst.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 19:23:06 »
Katter är känsliga djur. Kan mycket väl vara förstörd gräsmatta som fick katten att sörja ihjäl.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2007, 19:50:13 »
Slickade katten i sig någon läcka från jordvärmeslangen ?
Vatten+glykol är inte att leka med, -tror på Humlans teori.
Beklagar sorgen.

Skickar med positiv katt-dos, vi tog hand om en sommarkatt som nÃ¥gon idiot dumpat frÃ¥n E4:an, hon var utmärglad och hade inte ätit pÃ¥ c:a 2-3 veckor, vi blev väl "adopterade" av henne och hoppsan-nu är dom 5  :D :D :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2007, 19:59:33 »
Tror inte på kattdepression i detta fallet...
Det gick snabbt säger du, pÃ¥ nÃ¥gra dagar. Djur kan blir stressade över stora förändringar i deras miljö, men det brukar märkas pÃ¥ dem över en längre tid att de inte trivs. Tror mer pÃ¥ sjukdom eller förgiftning.  :(

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2007, 20:54:19 »


Ett par tre veckor efter att grävningen var klar märkte vi att katten inte mådde bra.
Hon magrade av snabbt, och kissade inne.
Förloppet var snabbt, och inom nÃ¥gra dagar var hon död...   :'(
Hon var inte så gammal.. drygt 6 år.

Man har dåligt samvete nu...

Klart du ska ha dåligt samvete, om du inte ens tänkte tanken att besöka veterinären, utan lät kattkraken självdö. :-[
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2007, 22:44:04 »

Klart du ska ha dåligt samvete, om du inte ens tänkte tanken att besöka veterinären, utan lät kattkraken självdö. :-[

Klart vi var hos vetrinären.. det var han som tog bort henne.
Han trodde på nån njursjukdom.
Men jag har inte kunnat släppa det efter att tanken slog mig...

NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2007, 22:45:11 »
Slickade katten i sig någon läcka från jordvärmeslangen ?

Nej, vi fyllde slangen efter att hon gått bort.
Tack för omtanken, och bilden..  :)
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2007, 11:41:09 »
Problem med råttor i området? Nån har lagt ut råttgift som antingen ätits av katten eller råttan. Ock som katten sedan tagit.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2007, 12:23:33 »
Idioter som lägger ut råttgift...skaffa katt istället så är råttproblemen lösta plus man har en trevlig vän för många år framåt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #11 skrivet: 08 november 2007, 12:56:15 »
Parkförvaltningen ställde ut en låda med råttgift i hörnet av det hus i parken där dagiset är.
När jag gick förbi stod det en 3-åring med handen in under lådan och grävde frenetsikt så att svetten lackade (typen av låda på 4-ben med hål under där råttan ska krypa in och äta).

Hade jag sprungit på den person som ställde ut lådan hade han/hon med största sannolikhet tappat några tänder. Naturligtvis uppstod råttproblemen i området efter det att kommunen var smarta nog att ställa upp ett gäng gröna återvinnings-containers bara 100 m från dagiset, och där det var en vacker häck förut ligger nu allsköns skit från folks källare m.m utslängt runt om.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #12 skrivet: 08 november 2007, 13:35:33 »
Katter är husdjur och skall hållas kopplade utomhus.
Har man den lös får man nog förvänta sig att den både kan få i sig sånt som den inte klarar, eller att den blir överkörd.

Fast tråkigt är det säkert att förlora en vän likväl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #13 skrivet: 08 november 2007, 18:57:09 »
 >:( Jag förstÃ¥r Rickard att du inte är nÃ¥gon kattvän. Visst man fÃ¥r räkna med att saker kan hända när dom är lösa ute. Men att gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt som att dom skall vara kopplade är väl ändÃ¥ att ta i. Lagen där jag bor säger inget om att katter skall vara kopplade och skulle man koppla dom slutar det nog som med Dextrozols katt. Död av sorg.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmen dödade katten?
« Svar #14 skrivet: 08 november 2007, 20:18:44 »
I fråga om lagen hade jag fel, tydligen finns bara regler som kommunerna får ställa - oftast med avseende på att katter inte skall pissa och skita i offentliga sandlådor o.s.v. (nåt som alla vet är omöjligt att förhinda och som i så fall skulle innebära att katterna skulle behöva vara kopplade eller hållas inomhus - i vart fall inom tätbebyggda områden med offentliga lekplatser).
Ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg.


Min kommentar till ditt antagande vad gäller min syn på katter:

En kattägare kan verkligen vara en riktig "taliban" när det gäller att fördöma andra.
Nästan lite otäckt.  :-\

Rent generellt kan man väl säga att kattägare värnar sina katter och dess rättigheter och de som inte har katt upplever dem ibland, eller ofta, som störande och sanitära olägenheter, särskilt om kattbeståndet i t.ex. ett villakvarter är stort.
Detta säger jag utifrån den bild jag har bland mina vänner och bekanta som är både kattägare och icke kattägare.

Detsamma gäller för övrigt med hundar, finns inte många icke hundägare som inte irriterar sig på skällande hundar i grannskapet medan hundägarna själva inte störs nämnvärt.

Jag äger ingen katt, men vill för den sakens skull inte bli beskylld för att vara katthatare, även om du lindade in det i att jag skulle vara en "icke kattvän".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!