Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dimensionera rätt?  (läst 3102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vällingby, Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur dimensionera rätt?
« skrivet: 22 mars 2011, 16:46:32 »
Jag har fått två olika offerter på att installera en 1245:a.

1. 1245:8 KW med 160 m borra
2. 1245:6 KW med 140 m borra

Priset är det samma, dvs alt 1 är ~12' dyrare (20m= 6 000kr + dyrare pump 6000 kr)

Finns det risk med att gå på det 8 KW alternativet även om behovet kanske bara är 6 KW idag? Anledningen till att jag frågar är att som jag förstått det är det inte alltid smart att överdimensionera heller. Stämmer det?

Andreas
Helrenoverad 20-tals villa 1 1/2 plan, 2 vuxna + 2 barn, Nibe 1245 - 8

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2011, 17:23:12 »
Hoj
Jag kan säga att jag också grubblat inför samma problem.
Enligt de offerter jag hade så skulle jag tjäna 4-500 kr per år med att välja 8an istället för 6an.
Räknar man på det så tar det 12-15år innan jag har tjänat in tillräckligt mycket för att de 6000 som 8an kostar mer är återhämtade. (räknade bara på pumpen)
Jag gjorde som så att jag istället beställde en borrning för en 8a och ska sätta in en 6a.
Jag vet inte om jag var smart eller dum, det får tiden utvisa, men på mitt vis kan jag senare byta upp mig om jag nu känner att 6an blev för liten, eller om jag ska bygga ut i framtiden.

En 8a kommer att kräva mer start/stopp än en 6a och det är många som jag pratat med som anser att en VP som startar/stannar oftare har kortare livslängd än en VP som startar/stannar mer sällan.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad jumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2011, 18:31:43 »
Även jag stod i samma val. Beslutet blev en 6kW och 180m borra för att kunna byta om det blev för oren effekt. 8an behövde ingen tillsats men drog istället mer när den går. Jag gjorde dessutom hålet djupare än dimensioneringen eftersom det finns många hål runt mitt. Laddade hem ett verktyg för att beräkna detta på Stockholm.se.
Villa 1948, 66+78 kvadrat. Elförbrukning(2010) 29000kWh/år.
Bytt till NIBE1245-6 2011-04-20.
2018 bytt från radiatorer till LK Golvvärme i källaren och ukv-100 volymkärl.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2011, 21:54:51 »
Själv valde  jag bort den rekommenderade fristÃ¥ende varmvatten beredaren och tog en integrerad, mellan skillnaden lade jag pÃ¥ 8an istället för 6an. Funkar bra, max 20 starter per dag, men en volymförstorare med förvärmning av varmvattnet kan det nog bli i framtiden. Själv valde jag även mer effekt för att jag förbereder för en eventuell pool i framtiden.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2011, 21:59:41 »
Själv valde  jag bort den rekommenderade fristÃ¥ende varmvatten beredaren och tog en integrerad, mellan skillnaden lade jag pÃ¥ 8an istället för 6an. Funkar bra, max 20 starter per dag, men en volymförstorare med förvärmning av varmvattnet kan det nog bli i framtiden. Själv valde jag även mer effekt för att jag förbereder för en eventuell pool i framtiden.

Ska du värma poolen på vintern ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2011, 22:22:43 »
Hur lång tid det tar att tjäna in den större pumpen beror ju på elpriset och hur högt detta är i framtiden vet vi inget om. Men vi kan anta att det blir högre med tiden.

Jag skulle tänka så här...

1. den större pumpen kommer inte dra mer el. Den kommer gå mer sällan och även kortare perioder när den väl går.
2. Så vida du inte aktivt beräknar att köra massa eltillskott kommer du ta ungefär lika mycket effekt från berget. Därmed inte per automatik sagt att du kommer behöva djupare hål bara för att du har en större maskin, eller ett grundare hål för att du har en mindre maskin. Du bör ha ett hål som du känner dig trygg med och som ger så hög temp som möjligt.
3. I dagsläget finns det egentligen inte så många ekonomiska incitament för att dimensionera för full effekt men det kan mycket väl vara så i framtiden.
4. om du utgår från att du oavsett vilken maskin du väljer vill borra det djupare alternativet så är merkostnaden för den större maskinen bara 6000kr.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2011, 21:24:26 »
Skiljer 3000 kr mellan 6 kw och 8 kw på nätet prutläge *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2011, 18:28:07 »
Själv valde  jag bort den rekommenderade fristÃ¥ende varmvatten beredaren och tog en integrerad, mellan skillnaden lade jag pÃ¥ 8an istället för 6an. Funkar bra, max 20 starter per dag, men en volymförstorare med förvärmning av varmvattnet kan det nog bli i framtiden. Själv valde jag även mer effekt för att jag förbereder för en eventuell pool i framtiden.

Ska du värma poolen på vintern ?
Beror på vilken typ av pool det blir, vår till höst om det blir en vanlig, men har även funderat på en mindre välisolerad vintermodell som man kan köra åretrunt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur dimensionera rätt?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2011, 18:49:01 »
Själv valde  jag bort den rekommenderade fristÃ¥ende varmvatten beredaren och tog en integrerad, mellan skillnaden lade jag pÃ¥ 8an istället för 6an. Funkar bra, max 20 starter per dag, men en volymförstorare med förvärmning av varmvattnet kan det nog bli i framtiden. Själv valde jag även mer effekt för att jag förbereder för en eventuell pool i framtiden.

Ska du värma poolen på vintern ?
Beror på vilken typ av pool det blir, vår till höst om det blir en vanlig, men har även funderat på en mindre välisolerad vintermodell som man kan köra åretrunt.

Kan ställa prio så den värmer poolen när inget annat behov finns men djup borra är nog inte fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!