Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l!!  (läst 6254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Borrhål!!
« Svar #15 skrivet: 24 april 2008, 20:33:13 »
HÃ¥ller med... -inge' bra utan vatten.
Har provat 200m torr borra med läckande slang som följd    och slangarna gick inte att ta upp eftersom hÃ¥let var sandfyllt.
PN6-slang är typad för ett tryck av 6kg/cm2 och behöver vatten som mottryck om borrdjupet överstiger 60m, sen finns det ju marginaler....


Vilken katastrof , vad hände i ditt fall? Hur löste det sig?

//AndersA

Hej Anders
Lite sent svar på din fråga i tråden, men för mig löste det sig med 2 st nya 130m hål och att använda pn10-slang som är typade för 10kg/cm2. De har tjockare gods och inte lika bra värmeöverföring som pn6. Hålen är sandfyllda och jag har inspektionsbrunnar så jag kan kolla/fylla på.
Borraren tog pÃ¥ sig kostnaden för hÃ¥len och slangarna  knUp Thumbsup
 *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Borrhål!!
« Svar #16 skrivet: 25 april 2008, 08:26:55 »
HÃ¥ller med... -inge' bra utan vatten.
Har provat 200m torr borra med läckande slang som följd    och slangarna gick inte att ta upp eftersom hÃ¥let var sandfyllt.
PN6-slang är typad för ett tryck av 6kg/cm2 och behöver vatten som mottryck om borrdjupet överstiger 60m, sen finns det ju marginaler....


Vilken katastrof , vad hände i ditt fall? Hur löste det sig?

//AndersA

Hej Anders
Lite sent svar på din fråga i tråden, men för mig löste det sig med 2 st nya 130m hål och att använda pn10-slang som är typade för 10kg/cm2. De har tjockare gods och inte lika bra värmeöverföring som pn6. Hålen är sandfyllda och jag har inspektionsbrunnar så jag kan kolla/fylla på.
Borraren tog pÃ¥ sig kostnaden för hÃ¥len och slangarna  knUp Thumbsup
 *vinkar*
Hej Tack för svaret.
Intresant Nollkoll
Tur att du hade plats för 2 hål till. Hur fungerar dina torra hål? Är du nöjd med brinetemp / effektivitet? 130m torra hål bör ge 13 bar ca i botten på hålet, dina slangar klara 10 bar. Är inte det att ta av säkerhetsmarginalen?

Mvh ///AndersA

Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Borrhål!!
« Svar #17 skrivet: 30 april 2008, 09:57:18 »
Hej Tack för svaret.
Intresant Nollkoll
Tur att du hade plats för 2 hål till. Hur fungerar dina torra hål? Är du nöjd med brinetemp / effektivitet? 130m torra hål bör ge 13 bar ca i botten på hålet, dina slangar klara 10 bar. Är inte det att ta av säkerhetsmarginalen?

Mvh ///AndersA
Hej AndersA, jag får vara nöjd. Berggrunden är kall, vid 'långkörning av vv till 55ºC (hetgas ca 105ºC) så är brine +2/-1ºC. Det är nu ca 12m mellan hålen vid mark, 'gradade' från varandra med det ursprungliga mitt emellan, och dom har fungerat bra under det år jag kört. 'Säkerhetsmarginalen' minskade borraren på eftersom det inte finns möjlighet till ett tredje hål eller markslinga och jag ville ha full energitäckning från berget.
Han hade ursprungligen räknat ut ett djup av 210m för enkelt hål.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!