Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvattenbrist  (läst 4105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
varmvattenbrist
« skrivet: 12 december 2010, 09:29:03 »
Halloj......

Har en hyffsat nyinstalerad greenline he11 eller vad den heter......

problemet är iaf att varmvattnet inte räcker till nu när det är kallt ute, ingående kallvatten från det kommunala är ca 5+ grader nu mot ca 15-20grader som det var i sommras.

jag har löst problemet med att höja vattentempen från 51 till 58 grader, men är rädd för att ekonomidriften försvinner eller iaf försämras på detta vis, har nu en fundering på att sätta en oisolerad tank på ca 100-200l innan ingående vatten i "pannan" och låta det bli rumstempurerat......

Är detta dårskap eler kan de va nån vits med detta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: varmvattenbrist
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 09:43:20 »
Det kommer att bli kondens på tanken om den står i rumstemperatur. Står den i en källare blir det förmodligen ingen kondens men vattnet värms inte heller. I vilket fall som helst blir det inte mycket värme som kommer att överföras i förhållande till vattnets värmekapacitet.

Hur bär man sig åt att få brist på varmvatten med en pump på 11 kW?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 10:24:28 »
nja den ska ju stå i källarn i såfall, men misstänker att det blir bara en massa jobb till ingen nytta.......

Ja de e en baggis att få slut på varmvattnet, det står att den ska ge 250l 40 gradigt vatten, men det är nog räknat på att det är ganska varmt kallvatten in dvs ca 15grader eller så och inte bara 5 som det är nu......

Tycker förövrigt att hela anläggningen är överskattad och inte alls fyller dom kraven jag har de e bara skit om jag ska va ärlig....

tex så kunde jag med gamla hederliga pannan nibe evc 13 ställa badkarsblandaren på 38grader alltså max innan man måste trycka in den röda lilla spärren få just 38 gradigt vatten men med de här skiten måste jag vrida upp långt förbi spärren om man inte ska frysa ihjäl, förmodligen för att varmvattnet från de här skiten är bara ca 50 grader ist för 80 så blir de ju bara skit av allting för när man vrider förbi den röda spärren på blandaren så stryps kallvattnet och till följd av det får man dåligt tryck i vattnet vilket leder till att det tar en vecka att fylla upp badkaret, och som krydda på moset är då oxå badvattet bara fesljummet........


värmen funkar oxå som skit, den pendlar upp och ner hur mycke som helst, jag vill ha 24-25 grader inne men på morgonen är det bara 21-22 och jag fryser ihjäl varje morgon men på kvällen när man har haft lite lampor och tv och annat igång så kryper det upp till 25-26.....och om jag höjer värmen så jag har 24-25 grader på morgonen så blir de ju 30 grader på kvällen......alltså en totalt värdelös installation rakt igenom, får se om frikylan funkar till sommarn åtminstånde eller om de e bara skit de me..........

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: varmvattenbrist
« Svar #3 skrivet: 12 december 2010, 12:37:19 »
240 L 40 gradigt vatten är vad det skall bli med innehållet i beredaren så volymen skall inte påverkas av temperaturen på ingående vatten om man inte tar ut vatten så ofta att beredaren inte hinner värmas upp helt mellan varje tappning.

Är varmvattenberedaren luftad?

Har du kontrollerat att varmvattnet verkligen har den temperatur det skall ha? Det är vanligt att givarna visar fel. Visar den fel sÃ¥ att reglersystemet tror att temperaturen i beredaren är högre än vad den egentligen är blir varmvattnet svalare än önskat och dÃ¥ blir det naturligtvis mindre mängd. Det bästa är att kontrollera temperaturen där givaren pÃ¥ beredaren sitter. En elektronisk stektermometer fungerar bra för det ändamÃ¥let. 

Vad är det för typ av värmesystem, radiatorer eller golvvärme?
Det låter som om det inte finns någon rumsgivare installerad. En sådan kan förbättra situationen avsevärt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmvattenbrist
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 13:09:49 »
Kan det inte bara vara så att den inte orkar med och behöver lite tillskott?
När det som du säger är kallt ute som nu?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #5 skrivet: 12 december 2010, 13:40:46 »
ja jo 240 l 40 gradigt vatten ska de bli ja och så är kanske fallet men jag får ju mer 40 gradigt vatten om jag blandar det 50 gradiga med 15-20 grader ist för med 5 gradigt......de e vi väl överens om......

det är golvvärme rakt igenom förutom en del av källaren där det sitter en luftkonvektor ist, det funkar ju bra så tillvida att det går att få varmt som fan utan tillskott men det blir ju så ojämt......

Nä någon rumsgivare kopplad till pannan finns inte, har däremot rumsgivare överallt till golvslingorna, har provat att ha alla öppna som alla säger att man ska men då blir det varmt som tusan i vissa rum och kallt i andra så jag har valt att dra ned på rumsgivarna iaf där det blir för varmt, får jag 100 år med fritid över nån gång ska jag strypa på returen till varje slinga var för sej ist för att stänga helt som rumsgivarna gör det är bara på eller av där........

det perfekta skulle ju va om jag hade 10 olika värmekretsar och rumsgivare överallt kopplat till pannan, då skulle jag ju kunna styra varje rum för sej men så är inte fallet utan jag har bara en krets och kör då samma temp rakt igenom......

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #6 skrivet: 12 december 2010, 13:42:29 »
nja luftad o luftad det vet inte jag, de tog jag för givet att dom kladdrarna som installera skroten har gjort........

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: varmvattenbrist
« Svar #7 skrivet: 12 december 2010, 13:45:14 »
ja jo 240 l 40 gradigt vatten ska de bli ja och så är kanske fallet men jag får ju mer 40 gradigt vatten om jag blandar det 50 gradiga med 15-20 grader ist för med 5 gradigt......de e vi väl överens om......

Riktigt, tänkte bara på innehållet i beredaren.

Vad är värmekurvan inställd på?

nja luftad o luftad det vet inte jag, de tog jag för givet att dom kladdrarna som installera skroten har gjort........

Även om de hade gjort vid installationen brukar luften i systemet vandra över till beredaren så småningom men det tar lite tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #8 skrivet: 12 december 2010, 13:59:05 »
nej ingen luft......tog precis bort fronten och kolla luftskruven där, men borde det inte va självluftande tappvatten då utgången är uppåt på beredaren och den tar väl vatten uppifrån, eller är den så dum så den tar vattnet via ett rör från botten av tanken näää....

Jag har en digital ir termometer och har gjort lite mätningar då och då och det skiljer bara nån eller max 2 grader mot vad som visas på "pannan" och vad jag får ut i kranen och de lilla tappar man ju på vägen dit...........

ska kolla värme kurvan nu...........

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #9 skrivet: 12 december 2010, 14:20:38 »
vet inte riktigt vad du menar eller vad som menas med värme kurva......

den går från 21 - 45 grader i en svajande backe efter som orginal jämn backe inte funkar för det blir ännu ojämnare temp inne då, men det tar ju 100 år att fin lira in de där för det tar ju ett dygn innan det händer nåt och då är det sällan samma temp ute som dagen innan osv osv.........de e ett jädra gissel o få till de där bra tycker jag

de fanns inga sånna här problem med den gamla hederliga elpannan alls, det enda problemet med den var att den va lite onödigt förtjust i ström, men de här aset jag har nu säger ju inte hur mycke den drar utan bara hur mycket den har gett ifrån sej så jag ska installera en separat elmätare bara till den här grisen så jag ser att den inte lurar mej totalt och fullkomligt utan bara lite lagom.......

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: varmvattenbrist
« Svar #10 skrivet: 12 december 2010, 15:16:04 »
vet inte riktigt vad du menar eller vad som menas med värme kurva......

den går från 21 - 45 grader i en svajande backe efter som orginal jämn backe inte funkar för det blir ännu ojämnare temp inne då, men det tar ju 100 år att fin lira in de där för det tar ju ett dygn innan det händer nåt och då är det sällan samma temp ute som dagen innan osv osv.........de e ett jädra gissel o få till de där bra tycker jag

Värdet på värmekurvan är det som visas i meny 1.1. Fast kurvan verkar vara knäckt på något konstigt sätt. Jag tror att problemet är att både termostater och pumpen försöker reglera värmen utifrån en osystematiskt gjord inställning. Vill du ha jämn värme inne måste du finna dig i börja om från början och att det tar tid att ställa in anläggningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #11 skrivet: 12 december 2010, 16:44:50 »
jag har nog ett annat menysystem tror jag, det finns inget 1.1 eller så, dom nya modellerna har ett nytt system som knappt nån begriper sej på ännu......
den är bara 3 mån gammal och va en helt ny modell då....


ja tids nog ska jag nog få till de men frågan är bara om man har nåt hår kvar på skallen när de e klart, det är ju hyffsat jämn temp från dag till dag oavsett hur kallt eller varmt de är ute, problemet är ju nu bara att det är kallt på morgonen och perfekt på kvällen, på gamla pannan hade jag ju natt och dag läge om man ville men har inte hittat något sådant på denna här makapären.......för så hade ju problemet vart just de.....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: varmvattenbrist
« Svar #12 skrivet: 12 december 2010, 17:45:24 »
jag har nog ett annat menysystem tror jag, det finns inget 1.1 eller så, dom nya modellerna har ett nytt system som knappt nån begriper sej på ännu......
den är bara 3 mån gammal och va en helt ny modell då....

Då är det manualen som gäller. Jag undrar om det inte är hushållselen som gör att det blir varmt unden dagen. Så här års finns det ingen solinstrålning att tala om. I så fall är det installation av rumsgivare som är lösningen. Innan man installerar den måste värmekurva och injustering av slingorna ha gjorts så att det fungerar hyfsat. Rumsgivaren klarar bara av mindre justeringarar, den gör inga under.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chrille 123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenbrist
« Svar #13 skrivet: 12 december 2010, 18:36:30 »
haha manualen ja....där står de ju ungefär bara slå på skiten och gå och lägg dej så funkar de, där står ingenting av de jag vill veta.....

problemet jag oxå har är att jag har en källare med öppen trappa upp, och i källaren blir det sällan över 22 grader för resten sticker ju med naturens lagar upp till övervåningen.....

var sätter man isåfall en rumsgivare, i vilket rum? sätter jag den i vardagsrummet där tv:n går från tidig morgon till sen kväll och värmer rätt bra bara den + en massa spottar o annat som värmer så tror ju pannan att jaha här behövs ingen värme inte och slår av, resultatet då blir ju ett varmt vardagsrum och snor kallt i alla andra rum, och sätter jag den i källaren eller i nåt svalt rum brassar den ju på som satan och man svettas ihjäl.......


min nuvarande installation med termostat styrda golvslingor i alla rum borde ju funka kalas tycker jag men bevisligen funkar de ju som skit, iaf med en bergvärmepumsjävel.......

tycker de e skitkonstigt att år 2010 kan man inte ställa in på en knapp att si eller så varmt vill jag ha nu och jämt och så blir de de bara, näää man ska ställa in en massa skit hit o dit och komplettera med en sån och en sån för att det kanske blir bra eller att man måste ha en sån eller en sån oxå.......jävla modernt skit bara
de va bättre för när det bara fanns ved.......elda som fan = varmt inne        inte elda = frysa ihjäl


Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmvattenbrist
« Svar #14 skrivet: 12 december 2010, 19:39:01 »
HE´n har ju rego1000 med andra menyer, dessa har ingen sifferankytning.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!