Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökad max temp 5 grader  (läst 2424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ökad max temp 5 grader
« skrivet: 05 februari 2006, 21:46:41 »
När vi installerade värmepumpen så kopplade vi också in tre element i vår oisolerade källare. Provade att stänga av dessa och då ökade max framledningstempen från 42 till 47 grader ;D. Tyvärr så satt två av elementen i tvättstugan så där har vi 8 grader nu Sc:,h. Men tvätten torkar ändå på ett dygn med ett elelement och avfuktare på i ett dygn. Så nu klarar vi oss ner till -20 utan eltillskott *roflmao*.  Det hela har också resulterat att jag får sköta tvätten eftersom jag springer ner och slår av elelementet innan tvätten har torkat helt knUp.
Eftersom vi ändå stöttade med elelementet tidigare vid tvätt så blir det en liten besparing  kanske? Inte heller ska vi förringa glädjen att stå och kika på displayen på vp´n i går kväll när den tuffade på i -20 graders kyla. 47 grader fram och 40 i retur. All time high :D
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2006, 22:41:28 »
Hohho ännu en Skotte   Thumbsup *vinkar*
Jag har också stängt värme i källaren vid svinkyla, strypt raddar i trapphuset osså om det krisar ändå. Startat min lilla VVB som ensam får fixa VV vid svinkyla... då klarar jag drygt -30 istället för gränspuck redan vid -20 ute.
Men beakta ev frysrisk!!

Vad jag tjänar pÃ¥ det!   Höööhööö inte mÃ¥nga lusidorer, men kul är det  :o  här uppe i skogen är vi inte bortskämda med nöjen  :'( ;) :) :D ::) :o fiR: _/- huvuddunk

Här skrev ja väl en del om detta "stolleprov" ja eller vanvittsaffär som en del säkert säger  *roflmao* *vinkar*

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,197.0.html

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2006, 17:43:19 »
Så sant! Fast kanske mer en Stollle en Skotte ;D Väldigt bra forum det här. Trevlig ton och en otrolig kunskap. Det skulle vara obligatoriskt för alla som går i värmepumpstankar att ta del av forumet. Ungefär som floursköljningen förr i skolan :P
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2006, 18:24:26 »
(Ännu) roligare än fluorsköljning!

Det där med att "offra" vissa raddar/utrymmen ska jag också pröva nästa gång det blir kallt. Själv gjorde jag av en händelse motsatsen - strax före en köldknäpp fick jag igång två stora som hade varit kalla pga. kärvande ventiler. Nu var ju inte "allt annat lika" men jag tror nog att det betydligt sämre utfallet vid den köldperioden jämfört med föregående till ganska stor del berodde på de två radar jag väckt till liv. Dom är båda i en utkant av huset där man inte behöver någon särskild temp.

Men när man fixar upp framledningen på detta sätt så skulle man väl ofta vilja spara en liten rännil i de offrade raddarna hellre än att stänga dem helt. Då är det synd att man har termostatventiler på de flesta, för jag tycker det verkar betydligt enklare att finjustera så med gammaldags vred. Man kanske kan köpa nya vred och byta ut termostaterna?

Att koppla bort vattenvärmningen så att pumpen kan koncentrera sig på det den är bäst på, att värma huset, är också knöligt på min Nibe. Det finns ingen avstängning så man får trixa med inställningarna.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2006, 20:52:25 »
Vanliga handrattar istället för termostater kostar inte många kronor.
Iväg och kolla hos närmsta VVS butik.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2006, 13:19:10 »
OK! Sätter det på listan för åtgärder efter eldningssäsongens slut!
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 20:02:58 »
Det där med att stänga av raddar och varmvatten produktion för att klara kyla känns som ett stort misslyckande av dimensioneringen av systemet tanken med vp är väl att man har god tillgång på vv och värme för att få en hög komfort till en låg kostnad eller har jag missupfatat hela tanken med vp???? Sc:,h
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 20:09:06 »
OK! Sätter det på listan för åtgärder efter eldningssäsongens slut!

Varför? Handrattar kan du sätta på idag, det läcker inte
en droppe när man byter ut termostaterna. Vanligast är väl att dom
sitter med en liten insex stoppskruv. Bytt på 5 minuter.
Annars sitter dom med en mutter och en o-ring, i det fallet
kommer inte heller något vatten, men dom kostar väl en liten slant mera.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2006, 21:27:25 »
Jaså, det är bara den yttre delen man byter! Den inre delen med den lilla fjäderbelastade pinnen har man alltså kvar! Jaha, ja då kan man ju göra det direkt!
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Ökad max temp 5 grader
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2006, 21:33:28 »
Det där med att stänga av raddar och varmvatten produktion för att klara kyla känns som ett stort misslyckande av dimensioneringen av systemet tanken med vp är väl att man har god tillgång på vv och värme för att få en hög komfort till en låg kostnad eller har jag missupfatat hela tanken med vp???? Sc:,h

Det kan man kanske säga, men det beror ju också på vilken utetemperatur man talar om. Alla anläggningar har ju sin gräns. Och vi är ju några som är så knasiga att vi till varje pris vill undvika att elpatronen går in! Det tycker vi är ett misslyckande!
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!