Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310P justering av värmekurva och förskjutning  (läst 12053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helmershus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej!
Bor i ett 1 1/2 plans hus i de mörkaste skogarna i småland. Har en golvvärme på båda våningarna i träbjälklag och en Nibe Fighter 310P.

Rekommenderad värmekurva är 5 med förskjutning -1 enligt manualen. Med denna inställning räcker inte värmen riktigt till. Med värmekurva 5 utan förskjutning blir det dock ett par grader för varmt speciellt på övervåningen där temperaturen gärna stiger till 22-23 grader. Har testat att ändra värmekurvan till 4 med förskjutning +1 och tycker att det känns bättre. Är det någon som vet hur mycket de olika inställningarna påverkar el förbrukningen? Är det en fördel att ha lägre värmekurva med positiv förskjutning eller tvärt om?

Tacksam för tips!

Mvh
Samuel

Utloggad ReineW

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Jag funderar på samma sak, men rent logiskt borde det vara så att om man sänker framledningstemperaturen oavsett kurva så borde förbrukningen minska.

Man får justera kurvan så man har en jämn framledningstemperatur oavsett utomhustemperatur, då får pumpen jobba jämnare och det borde vara en fördel. Har själv labbat fram att 6/+2 bör funka bäst för mitt hus. När jag flyttade in stod den på 8/+1 vilket gav hög värme (+24 +25) när det var -20 -25 ute. Nu har jag mer jämn temp på runt 21 grader oavsett utomhustemp.

Nu på vårkanten har jag märkt att pumpen jobbar i onödan när solen skiner och värmer upp huset och eftersom utomhustempen inte stiger så fort så jag tänkte koppla in en inomhusgivare för att kompensera så pumpen känner av höjningen och kan dra ner kurvan under soliga dagar.

Ett litet tips för att få fram en passande kurva. Kolla framledningstemp börvärde vid olika utomhustemperaturer och jämför med inomhustempen. Skriv upp i en tabell och räkna ut vilken kurva som borde passa bäst genom att kolla i manualen. En grad lägre framledningstemp ger i mitt fall en grad lägre inomhustemperatur och tvärtom.

Nästa steg jag ska testa är att öka på cirkulationspumpen och se om det ger högre värme utan att det börjar låta i elementen. Ökar tempen inomhus kan man sänka kurvan ytterligare, annars ställer man tillbaka pumpen så inte den drar onödigt mycket el.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Vilken innetemp du har påverkar förbrukningen men det spelar ingen roll vilken kurva som ger dig denna temp.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad ReineW

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Ja precis, sänkt innetemp/framledningstemp ger sänkt förbrukning. Sen gäller det att trimma kurvan så det är jämn innetemp hela tiden oavsett yttre påverkan från väder och vind.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
tumregeln att justera förskjutningen vid plusgrader och lutningen vid minus funkade bra för mig. Lite kyligt vid -10 rikta upp kurvan ett steg, lite för varmt vid +5 förskjut kurvan -1.

Cirkpumpen ska justeras in så att du har korrekt flöde efter hur ditt system är dimensionerat. har du för hög fart så kan du tappa effekt för att returvattnet är för varmt och pumpen får sämre verkningsgrad
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 17:35:36 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad ReineW

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Enligt energihandboken.nu (http://www.energihandboken.nu/index.php?id=4) kan man skruva på cirkulationspumpen för att se om det blir varmare och i så fall sänka kurvan ytterligare...

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Enligt energihandboken.nu (http://www.energihandboken.nu/index.php?id=4) kan man skruva på cirkulationspumpen för att se om det blir varmare och i så fall sänka kurvan ytterligare...

Japp, man ska ha rätt fart på cirkpumpen, inte för låg men inte heller för hög.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!