Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp  (läst 15324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Hjälp
« skrivet: 22 augusti 2009, 16:35:47 »
Hej.Jag skrev ett inlägg till forumet tidigare men vet inte hur vi ska gÃ¥ vidare.Vi har en IVT greenline E11 som installerades 2001.Den har en separat vv-tank 200/300.V-pumpen är avsedd att värma tvÃ¥ hus pÃ¥ 140 resp. 190 kvm.Problemet bestÃ¥r i att vi alltid haft liten mängd tappvarmvatten samt att pumpen inte "orkar" värma dom bÃ¥da husen.I huset pÃ¥ 140kvm satt tidigare en el/olje panna mot ett vattenburet system.I huset pÃ¥ 190kvm konverterade vi till vattenburet i samband med install. av V-pumpen.Mellan husen ligger det en kulvert för bÃ¥de värme och varmvattnet.Varmvattnet cirkulerar sÃ¥ledes mellan dom tvÃ¥ husen i 25 meter kulvert.Vi har "brÃ¥kat" med installatören sedan 2001. Man har bytt kompressor,c-pump,div. tempgivare,shuntventil 3ggr. m.m. m.m. UTAN resultat.I november 2007 vände vi oss till SVEP som godtog vÃ¥r reklammation.Vi har överklagat deras beslut dÃ¥ vi ansÃ¥g att det var fattat pÃ¥ felaktiga grunder.Vi väntar fortfarande pÃ¥ ett svar.Trots att vi lämnade en fullständig reklammation sÃ¥ har dom ej kommenterat dom tekniska delarna i den.Vi undrar om det finns nÃ¥gon som kan hjälpa oss med avläsning/tolkning av v-pumpens alla värden samt om installationen i övrigt är rätt utförd.Hoppas pÃ¥ hjälp av nÃ¥gon.  Mvh Thomas :'( :'( :'(

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2009, 17:15:19 »
Rent räknemässigt så 330m2x50watt är ca 17 kw när det är som kallast så en 11kw är nog i klenaste lagret.
Ja du får väl skriva ner lite vad den har för timmar för kompressorn och tillskottstimmarna så ser vi hur den klarar erat behov.
Du hittar detta under meny 7 i Regon.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2009, 10:46:58 »
Tack för ditt svar.Återkommer med mer data.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2009, 12:22:46 »
När toppeffekten kommer över en viss nivå, är det sällan ekonomiskt att dimensionera för mer än 50%-80% toppeffekt från kompressor. Speciellt då energibehovet är precis på gränsen vad en borra klarar av. Prisskillnaden mellan en extra borra och dyrare värmepump och mer installationsmaterial….kan orsaka en väldigt lång payofftid.

Du skriver om varmvatten som inte räcker till. Ni har en 300/200 beredare d.v.s. är den laddad så ska den räcka. Finns det många personer och som dessutom står i duschen väldigt länge eller tappar upp i badkar, så finns naturligtvis risk att varmvattnet blir svalt.

Problemet kan bli påtaglig på vinterhalvåret, om ni har skruvat ner tillåten effekt från elpatron. Kulverten suger bra med energi på vintern, då det är högt diff mellan omkringliggande mark och temp på varmvattencirkulation.

Otroligt vad din installatör har ställt upp för att komma tillrätta med problemet.

Du har inte skrivet något om att du saknar komfortvärme. Om så är fallet, så bör naturligtvis effekten räcka till ert varmvattenbehov. Du anser att mängden varmvatten är liten, men det kan man bedöma genom att läsa av temperaturen i beredaren. Volymen känner vi till, så då kan man räkna ut mängden energi som finns i tanken. Låt säga att du har en stabil temp på 48°, så finns det ca: 5 kWh lagrad energi i tanken som kan blandas till duschvatten.

Saknas det även varmvatten på sommaren? Skillnad på varmvattentillgång beroende på hus?

Ni har ett energibehov om ca: 57 000 kWh/år, varav kompressorn har levererat 33 000 kWh. Kompressorn själv orkar med värme/varmvatten ner till -3°. Lägsta tillskottseffekt 8 kW.

Om varmvatten ständigt saknas, så kan en möjlig orsak vara trasig växlingsventil. Du skriver att installatören bytt shuntventilen 3 ggr, vilket kan tolkas som att växlingsventilen bytts 3ggr. Då borde inte den vara orsaken.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009, 15:32:27 »
Thomas,

Du fick några bra motfrågor till din tidigare fråga från mitten av juni, du svarade inte på dem...

Som jag kan bedömma låter det klent dimensionerat. Var ligger husen? Vad var förbrukningen tidigare och vad är den nu?

Om någon skall ha en rimlig möjlighet att hitta "felet" så måste du nog berätta mera.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2009, 16:23:59 »
Var ligger husen?

Jag räknade på 100 000 gradtimmar, men ser nu att det inte på något ställe är avslöjat var husen bor.

Får nog revidera mina uppgifter när det framkommer mer fakta.....om det gör det. Fixaren har ju svarat mastobbe, men till ingen nytta. Mastobbe...hmm......kanske husen bor i dalarna. Får nog lägga på 10-15 000 gradtimmar.

Eller kanske det stämmer ändå, för i andra tråden snackas det om svjig drift från -15° och neråt. Då stämmer det med 6 kW eltillskott d.v.s. eltillskott är på fabriksinställning 6 kW...vilket är för lite.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2009, 18:00:11 »
Oj vad många svar redan.Vi har lagt tiden på annat i sommar,därför har mina svar dröjt.Sorry för det.
Husen bor i Söderhamn i södra Hälsingland.Pumpen är kopplad till ytjordvärme 2x330 meter.Dom två första åren låg förbrukningen långt över vad som utlovats,ca:20000kwh/år mot 12000kwh/år.Värmen i dom båda husen var låg och ojämn.Vi prioriterade då värmen till familjens bostad (huset på 140kvm).Det andra huset var tillfälligt obebott då.På så vis fick vi alla fall varmt och höll samtidigt nere driftskostnaden.Detta samt att vv tog slut efter två normalduschar (2x6min.).(anläggningen skall ju ge värme och varmvatten året runt till två hushåll).påpekade vi till installatören redan under vintern 2001-2002.Nog om detta,här kommer lite data som jag läste av idag.
Total drifttid på v-pump = 29882 h.
                    Eltillskott = 1730 h.
Fördelning av rad./vv.    = 25%   75%
Fördelning tillskott         = 25%   75%

Dessa siffror visar väl inte den egentliga drifttiden/kostnaden då pumpen ej värmt dom båda husen hela tiden.Eller har jag fel???????
Abropå dom delar som byttes ut har det utförts av en annan firma som täcktes av garantiservicen som ingick köpet.
Vad det gäller installatören vill dom inte ta något ansvar över huvud taget.Därav den långa tvist som ligger hos SVEP.
Jag har säkert glömt nÃ¥gra uppgifter,men säg till sÃ¥ ska jag göra mitt bästa med fler data.  Mvh  Thomas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2009, 19:28:41 »
"Fördelning av rad./vv.    = 25%   75%"

Oj, är det här rätt....så gissar jag att växlingsventilen är trasig eller ett överdimensionerat t-rör som orsakar att varmvattnet läcker ut till radiatorerna.

Kolla om det inte är det omvända d.v.s. 75% radiatorer och 25% varmvatten.

En 500 liters beredare ska ge betydligt mer varmvatten än till 2 duschar.
Kompressorn har gått 30 000 timmar för 8 år eller 3 750 timmar/år. El-tillskott 216 timmar/år. Timräknaren visar att värmepumpen är rätt dimensionerad, men förklarar inte den höga förbrukningen. Förklarar heller inte utebliven komfort.

Har pumpen gÃ¥tt pÃ¥ höga temperaturer, sÃ¥ blir din förbrukning ca: 15 000 kWh Ã¥r med 3 750 timmar/Ã¥r kompressortid och 216 timmar med 6 kW el-tillskott.. 

Är det så att du har 20 000 kWh total elförbrukning, så är resterande 5 000 kWh/år hushållström.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2009, 20:17:35 »
Fel av mig.Naturligtvis ska det vara 25% vv och 75% rad.
Jag förstod inte det där med att timräknaren visar att v-pumpen är rätt dimensionerad??
Om den är rätt dimensionerad ska den väl klara av att värma och ge varmvatten till dom båda husen,eller är jag helt fel där????
Efter dom första årens höga driftkostnad lät vi en behörig elektriker montera in en separat elmätare där vi kan se hur många kwh v-pumpen drar.Den sitter då efter huvudmätaren till det hus pumpen är installerad (i pannrummet före v-pump).Det andra huset har ett eget mätarskåp.Varje hus har alltså varsin anläggning/mätarskåp.
Utebliven komfort? menas det värmen i dom två husen ???

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2009, 20:19:55 »
Hej igen. Glömde säga att 20000kwh avser enbart v-pumpens förbrukning/år dom första två åren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2009, 20:33:05 »



Utebliven komfort? menas det värmen i dom två husen ???

Ja, med utebliven komfort menar jag att värme och varmvatten inte har varit till belåtenhet.
 
Citera
Jag förstod inte det där med att timräknaren visar att v-pumpen är rätt dimensionerad??

Jag menar att antal drifttimmar och tillskott är normalt. Även fördelning varmvatten och värme.



Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2009, 20:49:27 »
Ok.Då förstår jag.Uppskattar verkligen detta forum och hoppas komma närmare en lösning på vårat problem med eran hjälp.
Totalt med konvertering kulvert och pump har det kostat oss 200.000kr.Det är mycket pengar men då vill man att det ska fungera.
Jag bistÃ¥r med alla data som behövs för en hjälpande hand där ute. Mvh  Thomas

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2009, 17:32:54 »
Hej igen.Jag tänkte på det där med att timräknaren visade att pumpen är rätt dimmensionerad.Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mina tidigare utlägg.Dom två första åren prioriterade vi värmen till huset på 140kvm av två anledningar.
1. Pumpen klarade inte att värma båda husen.
2. Driftkostnaden sköt i höjden.20000kwh/år mot utlovade 12000kwh/år.
Detta har vi fortfarande problem med.Pumpen klarar inte att värma båda husen.
Utöver det så har tillgången till vv alltid varit dålig som jag tidigare nämnt.
Min fråga är då följande: Kan man på något annat sätt avläsa v-pumpen eller se på själva installationen om den är korrekt utförd????
NÃ¥t galet är det ju tydligen eftersom den inte ger det dom tvÃ¥ husen kräver.  Mvh  Thomas

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2009, 22:36:26 »
Det är ju väldigt konstigt att varmvattnet tar slut, det är ju en stor beredare ni har.
Du har alltsÃ¥ en beredare med 300l varmvatten och 200l yttermantel? Ni tömmer den genom att duscha i 12 minuter? Även om ni duschar i 100% varmvatten sÃ¥ blir det ju 300/12=25 liter per minut, dessutom har du ju vattnet i yttermanteln som överförs till varmvattnet. Jag skulle vilja se detta med egna ögon  :o Synd att det är lÃ¥ngt till Söderhamn...

Vet du om kompressorn går konstant 24 timmar per dygn när det är så kallt att värmepumpen knappast räcker?
Om den stannar när värmebehov finns är något galet med installationen eller inställningarna.

Om du vill jobba själv för att optimera driften så kan du ju köpa en VP-logger av Rickard som driver forumet.


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2009, 22:51:15 »
Ja visst låter det konstigt.Nå galet är det som sagt.Jag gick in i programmet och såg att v-pumpen bryter vv vid 46 grader.
Sen har vi fått höra av två oberoende källor att vv-cirkulationen "stör" skiktningen i vv-beredaren,med följden lite vv???
Växelventilen är som jag tidigare nämnde bytt 3ggr.Eller rättare sagt så är innanmätet bytt,inte själva kopparhöljet eller magneten.
Kan det vara nåt av dom som det är fel på??Den kärvar fortfarande,med driftstörningar som följd.
Kan man utläsa sÃ¥nt med en VP-logger i sÃ¥ fall och vad kostar den?  Mvh  Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!