Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo x25 eller Panasonic HZ9RKE ?  (läst 7367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin Caldo x25 eller Panasonic HZ9RKE ?
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2016, 13:32:09 »
Att COP i allmänhet stiger vid lägre  dellast är ju ingen nyhet och de värden jag angav för Toshiban är taget ur deras dellast värden. Toshiba anger vid +7 grader 10% dellast ineffekt 90 W värmeeffekt 450 W.

Att fläkthastigheten gÃ¥r ner har ju ingen betydelse för angiven min effekt. Det är ju ändÃ¥ i princip produkten av  luftflöde x temp.skillnad mellan in och ut frÃ¥n fläkten som har betydelse.

Pumpar med högre min. effekt kommer att starta och stoppa oftare än en med lägre vid lågt värmebehov. Det är ju det jag försökt förklara.
Dessutom har jag mätt ineffekt ett antal gånger tom. så lågt som 70 W
Så jag tycker absolut inte jämförelsen faller.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo x25 eller Panasonic HZ9RKE ?
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2016, 22:09:39 »
Att COP i allmänhet stiger vid lägre  dellast är ju ingen nyhet och de värden jag angav för Toshiban är taget ur deras dellast värden. Toshiba anger vid +7 grader 10% dellast ineffekt 90 W värmeeffekt 450 W.

Att fläkthastigheten gÃ¥r ner har ju ingen betydelse för angiven min effekt. Det är ju ändÃ¥ i princip produkten av  luftflöde x temp.skillnad mellan in och ut frÃ¥n fläkten som har betydelse.

Pumpar med högre min. effekt kommer att starta och stoppa oftare än en med lägre vid lågt värmebehov. Det är ju det jag försökt förklara.
Dessutom har jag mätt ineffekt ett antal gånger tom. så lågt som 70 W
Så jag tycker absolut inte jämförelsen faller.
Jämförelsen faller p.g.a ditt påstående att mineffekten inte påverkas av fläkthastigheten. Det visar på att du inte förstår hur värmepumpen styrs och fungerar. Om du mäter mineffekt vid lägsta fläkthastigheten så kommer du att få en betydligt lägre effekt än vid maxfläkt

/D

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin Caldo x25 eller Panasonic HZ9RKE ?
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2016, 11:28:09 »
Självklart så får jag lägre uteffekt vid absolut minfläkthastighet. men jag har inte mätt vid minhastighet. Faktum är att pumpen kan gå med låg effekt ex.vis 70 - 90 W, kompressorn går med lägsta varv. Det är inte alla pumpar som klarar så låg ineffekt.

Jag tror inte att Toshiba ljuger när de uppger de här värdena.
Det är pÃ¥ det här viset, att högsta fläkthastigheten gÃ¥r ned nÃ¥got (fastän den är manuellt inställd pÃ¥ högsta) för att höja utblÃ¥stemperaturen nÃ¥got sÃ¥ att det inte känns svalt. Ex.vis sÃ¥ blÃ¥ser det ut 22-23 grader istället för 21 grader om fläkthastigheten hade  bibehÃ¥llits.

Du verkar inte hålla med om att en pump med lägre min effekt kommer att gå jämnare med färre stopp än en med högre min effekt vid lågt värmebehov. Det har jag svårt att förstå. Jfr en on-off pump, den kommer ju att stoppa oavbrutet vid lågt värmebehov.
Det var ju hela grejen  med mitt inlägg frÃ¥n början.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo x25 eller Panasonic HZ9RKE ?
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2016, 13:06:21 »
Jag håller absolut med om att en maskin med en lägre minsta effekt kommer att gå längre tider och kommer att ge ett jämnare klimat.
Hur mycket jämnare kan jag ej saga men det verkar inte vara ett stort problem då de flesta som äger en FD eller FH ej har klagat på detta.
Det jag motsätter mig är att olika tillverkare rapporterar sin lägsta effekt på olika sätt, och jag är övertygad att Toshiba rapporterar vid en lägsta fläkthastighet där vi gör det vid högsta fläkthastighet.
Därav faller jämförelsen.

Dock så måste manga andra faktorer tas I beaktande, såsom:
1. smörjning (speciellt vid längre rördragning)
2. verkningsgrad compressor (verkningsgraden varierar med frekvensen)
3. verkningsgrad inverterkort (verkningsgraden faller vid lägsta och högsta frekvenserna)

Så det som är viktigt är slutresultatet.
Men min reflektion gäller en jämförelse mellan olika rapporteringssätt som helt plötsligt skall bli en sanning.
Ett annat exempel är att det pratas om att Toshiban bibehåller fläkthastigheten fastän kompressorn varvar ner eller stängs av, någonting som du bekräftar inte sker (och jag anser du har rätt här och andra pratar utan att veta)
Så, återkom med efektförbrukning vid högsta fläkthastighet samt temperaturen på luften vid insug och utblås så skall vi räkna på effekten I din maskin. Du påstår att temperaturen ut är 22-23 C vid lägre hastigheter samtidigt som du tidigare I tråden hänvisar till att den sänker hastigheten för att det skall kännas behagligt. Sedan när är 22-23 C behagligt ? I min värld är det ren kalluft.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!