Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?  (läst 19744 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #15 skrivet: 18 april 2006, 11:42:31 »

Citera
Hej
jo det stämmer Erland man sparar ungefär 700 -1000 kr per år (beroende på storlek på Värmepumpen)
bara på själva cirk.pumps driften,
// Thermia Support
//

I mitt fall skulle man enligt installatören spara ca 600:-/år jämfört med TWS 10. Det borde betyda att besparingen troligtvis blir ännu större allt som allt?
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #16 skrivet: 21 april 2006, 20:34:10 »
Hej alla!

Har nu beställt en Diplomat Optimum 10 för 111.000:- inkl all installation. Lyckades fÃ¥ med rumsgivare, nytt exp.kärl och bortmontering av ackumulatortank i priset. Känns ganska bra, vad tror Ni? Kände att man ville ha det senaste när man ändÃ¥ var igÃ¥ng, precis som  tex Bertil var inne pÃ¥.  THERMIA SUPPORT vad säger du om valet av optimum gentemot TWS? Konsumentverkets test pÃ¥verkade mig en del, det var ju trots allt optimum som de testade. Gärna fler synpunkter. Kommer att Ã¥terkomma när jag har den installerad, vill ju ha den riktigt optimerad. TACK för ett kanonforum som verkligen har hjälpt mig i mina val, hade varit ännu svÃ¥rare att välja utan detta superba forum, jag är stamkund, väntar nu bara pÃ¥ bredband sÃ¥ det kan funka lite snabbare. Tack!!! ::) studs
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #17 skrivet: 21 april 2006, 20:37:59 »
Grattis jag tror att du har gjort ett bra val Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #18 skrivet: 21 april 2006, 22:25:48 »
Grattis. Har en Optimum 8 som gått sedan början av januari i år. Helnöjd, har haft mycket bra erfarenheter av den. Har dock ingen rumsgivare, installatören gillar inte det.
Undrar om man kan installera en sådan själv.

BTW, bra att du kan köra ytvärme, det sparar du nog åtminstånde 25 tkr på.

140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #19 skrivet: 22 april 2006, 08:48:49 »
En rumsgivare monterar du enkelt själv det du behöver är lite "telefonkabel" med 2 trÃ¥dar en liten skruvmejsel, nÃ¥gra klammer till kabeln. Sätt upp givaren och koppla in dom tvÃ¥ trÃ¥darna, klammra kabeln till VP lägg in trÃ¥darna pÃ¥ plint 303 - 304 och sedan är dt bara att köra, ev. lite justeringar  men det fÃ¥r du hjälp med när givaren sitter pÃ¥ plats.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #20 skrivet: 22 april 2006, 10:27:01 »
Grattis till ett bra val och ett kanonpris på anläggningen. Har själv"bara"en Diplomat 8 och är helnöjd med min pump. Eftersom din VP är en vidareutveckling av diplomaten så kommer du att bli nöjd, om resten av din värmeanläggning är anpassad tilldinVP. ;D ;D Thumbsup
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #21 skrivet: 23 april 2006, 08:11:36 »
Hej alla!

Har nu beställt en Diplomat Optimum 10 för 111.000:- inkl all installation. Lyckades fÃ¥ med rumsgivare, nytt exp.kärl och bortmontering av ackumulatortank i priset. Känns ganska bra, vad tror Ni? Kände att man ville ha det senaste när man ändÃ¥ var igÃ¥ng, precis som  tex Bertil var inne pÃ¥.  THERMIA SUPPORT vad säger du om valet av optimum gentemot TWS? Konsumentverkets test pÃ¥verkade mig en del, det var ju trots allt optimum som de testade. Gärna fler synpunkter. Kommer att Ã¥terkomma när jag har den installerad, vill ju ha den riktigt optimerad. TACK för ett kanonforum som verkligen har hjälpt mig i mina val, hade varit ännu svÃ¥rare att välja utan detta superba forum, jag är stamkund, väntar nu bara pÃ¥ bredband sÃ¥ det kan funka lite snabbare. Tack!!! ::) studs

Bra pris, jag hostade upp ca 20 000 tusen till för en Diplomat.
Jag beställde 180 m borrhål till min 10'a och har alltid haft plusgrader in.
( Summerade just 1.a året och landade på ca 8000 i årskostnad för värme + vv)
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #22 skrivet: 25 april 2006, 00:09:59 »
Innegivaren som jag installerade är klockren.
Du kommer inte att ångra dig.
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #23 skrivet: 27 april 2006, 20:18:38 »

Ju mer jag skruvat pÃ¥ min Duo pump i vinter för att optimera deltaT ju mer har jag insett att Optimum är en mycket bra idé. Tekniken att on-the-fly reglera flödet sÃ¥ att man optimerar verkningsgrad och temperatur är kanon!  Thumbsup
Man kan själv aldrig ändra sina cirkulationspumpar så att den följer optimalt mönster. Speciellt gäller det varmvattnet. För värmen så kanske det är enklare?

En optimerare gillar Optimum   studs   

Sen i rena kronor hur mycket man sparar med Optimum kanske inte är så mycket... Speciellt om man skruvar lite själv och optimerar sitt deltaT. Sen ska man nog räkna med att reservdelar och underhåll blir dyrare till en Optimum? Mer avancerade grejjer brukar ju bli det...

Är det föresten någon som vet hur Optimum reglerar sina cirkulationpumpar? Det vore väldigt intressant att få reda på! Är det en enkel eller avancerad algoritm?

Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #24 skrivet: 04 maj 2006, 13:19:00 »

Ju mer jag skruvat pÃ¥ min Duo pump i vinter för att optimera deltaT ju mer har jag insett att Optimum är en mycket bra idé. Tekniken att on-the-fly reglera flödet sÃ¥ att man optimerar verkningsgrad och temperatur är kanon!  Thumbsup
Man kan själv aldrig ändra sina cirkulationspumpar så att den följer optimalt mönster. Speciellt gäller det varmvattnet. För värmen så kanske det är enklare?

En optimerare gillar Optimum   studs   

Är det föresten någon som vet hur Optimum reglerar sina cirkulationpumpar? Det vore väldigt intressant att få reda på! Är det en enkel eller avancerad algoritm?



Tjena.
Den reglerar i korthet efter temperatur, och den reglerar hastigheten med 0-10V styrning.
// Thermia Support

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #25 skrivet: 04 maj 2006, 14:31:16 »
Kanske en flödestabell för olika framlednings och returtemperaturer (in/ut)? Jag tycker ni gjort ett bra val med frekvensstyrda cirkulationspumpar!  Vanliga användare som inte skruvar fÃ¥r en självoptimerande värmepump och vi som skruvar och mäter skulle vilja ha en vi med!  Thumbsup

Kan man kanske köpa ett "upgrade kit" till sin Duo -05:a av er?



« Senast ändrad: 04 maj 2006, 15:14:56 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Zickan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bräcke/Jämtland
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepumpar!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #26 skrivet: 18 maj 2006, 00:51:40 »
Jag har fÃ¥tt min Optimum-8 installerad o klar idag och längtar nästan tills vintern för o se va den klarar av  ;D
Även han som installerade hos mig tyckte inte att jag skulle ha någon rumsgivare då den kanske fungerar bäst i ett hus med öppen planlösning kanske? Sen ang termostater på ele så ska dom va fullt öppna men man kan ju strypa på nån om man ev skulle vilja ha lite svalare i t.ex. sovrummet.
Lättbetonghus 1954
17/5-06 Maj Blev min Thermia Diplomat Optimum 8kW
installerad o klar istället för den gamla CtC koxpannan från 1954 med elkasset.
90m2 boyta + källare c:a 150 kvm tot (Bräcke/Jämtland)
211m borrdjup, aktivt c:a 207m

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #27 skrivet: 18 maj 2006, 07:37:55 »
Grattis till pumpen! Hur funkar den? Vad har du för temeraturer och deltaT på varma och kalla sidan?

Vore skoj om du och andra Optimum ägare rapporterar hur de funkar!

Jag tror nog de flesta av oss är överens om att en rumsgivare är mycket bra att ha. Funkar finfint när solen värmer huset!

DeltaT + innegivare är nog mina bästa optimeringstips! Nu fixar pumpen ditt deltaT  Thumbsup, och en innegivare är inte sÃ¥ svÃ¥r att installera. Innegivare kräver dock att man har rätt grundkurva inställd för att fungera bra.
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #28 skrivet: 18 maj 2006, 18:19:26 »
Rumsgivare behövs... därmed basta knUp
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!