Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Paltermo och Evi-Heat loggning av frekvensstyrda pumpar  (läst 5176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Här kan ni följa med tre pumpar som jag loggar. Två av pumparna är frekvensstyrda och den tredje är en gammal hederlig pump.

1. Paltermo frekvensstyrd bergvärmepump i Maxmo, Finland
 - http://albin.abo.fi/user/ernylund/esnab/innovation/

2. Evi-Heat bergvärmepump i Maxmo, Finland
 - http://albin.abo.fi/user/ernylund/nylund/

3. Paltermo frekvensstyrd bergvärmepump i Pargas, Finland
 - http://albin.abo.fi/user/ernylund/paltermo

Pump ett och två har energimätare kopplade som mäter totala förbrukningen. Pump tre mäter enbart kompressorns och frekvensomriktarens förbrukning. Nu sommartid är det inte så spännande men till hösten utlovas det mera action igen!

Utloggad Daniel.T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Paltermo och Evi-Heat loggning av frekvensstyrda pumpar
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2009, 21:13:39 »
Hej!

Jag blir nyfiken på hur dessa xbee lådorna fungerar, finns det någon information om dessa?

Mvh Daniel

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Paltermo och Evi-Heat loggning av frekvensstyrda pumpar
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 12:56:41 »
Hej!

Jag blir nyfiken på hur dessa xbee lådorna fungerar, finns det någon information om dessa?

Mvh Daniel

Hej Daniel,

Har inte varit inne på forumet och sett ditt meddelande förrän nu, men här kommer lite info:

Jag köpte ett utvecklingskit från Digi International Europe Online Store. I den fick man två utvecklingskort, ett med USB och ett med seriekontakt. Kortet med USB kan man koppla direkt till Windows- eller Linuxmaskin och med ett program konfigurerar man parametrar i Xbee-modulen. Dokumentationen är lite kryptisk så det krävs en del experimenterande innan man förstår hur allt hänger ihop men efter lite slit så funkar det som man skulle förvänta sig. Kortet med serieutgång har jag kopplat till elmätaren och USB-kortet är anslutet till en Linuxserver på våningen ovanför. För varje impuls som elmätaren ger så tar skickar Xbee-modulen ett meddelande som jag kan läsa på servern.

Sen finns också Xbee-modulen i andra utföranden. Jag handlade från Electrokit ett Arduino Duemilanove-kort med USB-anslutning. Till det kan jag koppla ett expansionskort med Xbee-modul och då har man mer möjligheter att programmera istället för att bara vidarebefodra signaler på Xbee-modulens ingångar. Via Duemilanove-kortet har jag t.ex. kopplat in 1-wire sensorer som sedan skickas en gång i minuten till samma Linuxserver.

Det var lite kort om hur jag använder Xbee-modulerna. Om du har fler frågor kanske något mer specifikt, så fråga på bara! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!