Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX eller frÃ¥nluft till nybygge med bergvärme?  (läst 13004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2011, 22:37:49 »
Vet då ingen som behöver ventilera mer för att värma upp mer, skulle jag välja skulle jag välja självdrag, tycker Nibe 750 funkar bra, låg driftkostnad och relativt billig, vi har skönt inne med bra luft.

Och vid många minusgrader utomhus måste väl FTX systemet förvärma tilluften? För denna går väl ej att sänka med frekvens, som på tex Nibe 750.

Men alla är vi olika..
Vi fick ett FTX-agg, med tillhörande rördragning, installerat i Januari. Det blev ett Systemair med roterande växlare.
Det första jag gjorde var att avaktivera förvärmaren. Efter det hade vi Ã¥tminstÃ¥nde ett par dagar dÃ¥ det var -25 grader C, men det fanns inte en tillstymmelse till kondens pÃ¥ tilluftsrören.  :)

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2011, 08:39:26 »
Ventilation handlar inte om att spara pengar. Det handlar om att ventilera normriktigt året om. Oavsett vad folk säger om "att vi har såå bra luft med självdrag" så står dom sen i kassan på ICA och luktar torpargrund/Älsbyhus/nybakta bullar om kläderna.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #17 skrivet: 20 oktober 2011, 16:44:57 »
Jag har inget intresse att ventilera jättemängder varken sommar eller vintertid, vi har haft äldre självdragshus, tyckte det funkade det med, men vi är nöjd över 750' in, låg förbrukning och prisvärd, men gillar att folk luktar Älvsbyhus..! Thumbsup så illa skall ingen behöva lukta.

Alla har olika förutsättningar och lösningar, och landet är långt, personligen tycker jag att normvent är för hög vintertid.
« Senast ändrad: 20 oktober 2011, 16:48:51 av Trubbnos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2011, 17:04:11 »
Bara för att man inte väljer Ftx behöver man inte välja en frånluft vp det finns ju andra lösningar för vent *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tobey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2011, 21:22:21 »
Tack för alla svar på min fråga. Det lutar åt att vi väljer FTX - ett Systemair VR700 som kommer placeras i varmförrådet som är hopbyggt med huset. Några åsikter om just detta aggregatet? Tips för att få ner bullernivåerna maximalt?

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #20 skrivet: 25 oktober 2011, 19:34:12 »
Tack för alla svar på min fråga. Det lutar åt att vi väljer FTX - ett Systemair VR700 som kommer placeras i varmförrådet som är hopbyggt med huset. Några åsikter om just detta aggregatet? Tips för att få ner bullernivåerna maximalt?
Bra val. Varje gång man stänger av sitt aggregat av en eller annan anledning inser man hur oerhört stor nytta det gör. Det luktar sura handdukar, golvbrunn och allmänt instängt i huset efter några timmar bara. Ljudet bör inte vara något problem. Jag har ett Fläktwoods RDAE står på vinden precis ovanför vardagsrummet. Finns inte tillstymmelse till ljud från det. Däremot blir det ju alltid ett visst blåsljud ur donen men det är inget jag störs av. Dessutom kan du montera ljuddämpare på utgående kanal från aggregatet om du skulle uppleva detta som störande.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2011, 19:40:39 »
Jag har ingen ljuddämpare på tilluften. Jag upplever då lite mer än bara luftljud.

Ljudet av luft som åker ut i rummet är så vitt jag vet inte möjligt att ta bort med ljuddämpare. Det har nog mer med donen att göra.

Jag håller för övrigt med. Stänger man ner ventilationen börjar man märka skillnad bara efter någon timma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2011, 20:10:50 »
Jag har ingen ljuddämpare på tilluften. Jag upplever då lite mer än bara luftljud.

Ok. Men du glömde tala om att du har ett ångdrivet ftx från kalla krigets dagar. Ellerhur? Jag tror dom moderna roterarna med ec motorer är betydligt tystare. Eller rättare sagt vet jag då jag precis bytte ut min gamla vex-1a från -93. Skillnaden var påtaglig. Du kan dock ha rätt om ljuddämpare och luftljud, osäker där.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2011, 21:01:00 »
möjligt att jag delvis hör fläktljudet och att detta skulle försvinna med ljuddämpare.

jag tror även att moderna don låter lite mindre. Tänkte byta don men allt är precis injusterat hehe

ångdrivet! vafals. Jag ställer upp på en tävling. verkningrad vid 0, 5, 10 och 15 minus. Hoppas det inte blir kallare än så i år :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2011, 09:54:04 »
84% som bäst hittills med heru'n
lÃ¥g ju pÃ¥ > 200% med kompressorn förut, slÃ¥r du det david  >:D
Jag har dämpare mellan rummen mest för överhörningen.
Även dämpare på tilluft.
EC fläktarna på Heru'n är tystare än Termaventen.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2011, 13:33:01 »
Ett Heru 130T EC med två ljuddämpare på FL (fick en över satte den där) samt två på TL (var tvungen att dela TL till två system av platsbrist)
Jag har den enorma fördelen att bo i exakt samma hus som byggdes med ett F-system med en Nibe FLVP men har byggts om till ett FTX-system med en BV-pump istället. Och hur jag en räknar så blir det vinst!
Satsa slantarna på FTX! Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Rodj

  • Gäst
Rodj
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #26 skrivet: 15 november 2011, 19:53:48 »
Hej! Jag har precis byggt nytt och jag kör på nibe1145 med 750 liters ack-tank som den laddar mot! Kör även ftx med återvinning(fläktwoods rdar). Har även lagt till frikyla i vardagsrum/kök/allrum/sovrum som går mot brinolen! Fick dem inbyggda i taket och är supernöjd med det hela! När jag hämtar kyla så värms ju brinolen upp och jag får bättre ekonomi på varmvattnet osv. Värmer upp enplansvilla på 175 kvm och även garaget på ca 65-70 kvm. Pumpen går längre tider eftersom den har rätt mycket vatten att ladda emot. Har även en jötul braskamin men efter att ha eldat med 5 vedklabbar så hade jag 39 grader inne och höll på att smälta. :)

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX eller frånluft till nybygge med bergvärme?
« Svar #27 skrivet: 18 november 2011, 18:13:24 »
Tycker med att BBR kraven är ganska generösa, dessa krav klarar de flesta hus.

Effektiv kamin, eller stora klabbar.

Vår pellets kamin höjer tempen ca 5gr på 1timme på nedre plan, 80kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!