Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjorde ett litet misstag...  (läst 25587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
Gjorde ett litet misstag...
« skrivet: 10 januari 2008, 13:17:52 »
Hej!

Jag renoverade mitt Älvsbyhus för 2 månader sedan. Jag tog då bort den gamla köksfläkten och satte dit en ny [Gorenje] takhängd fläkt. Jag missade dock att man inte kan ha vilken som helst köksfläkt när man har mekanisk frånluft. Sedan började fläkten på taket att gnissla och sedan gav den upp [troligen av ålder]. Så nu har jag ingen ventilation. Jag kopplade in den nya fläkten i samma rör som den gamla satt i. Nu när jag nu startar köksfläkten så blåser oset in i de två toaletterna, samt tvättstugan och ekonomidelen.

1) Vet ngn hur Älvsbyhus [1977] ventilation ser ut?
2) Varför blåser oset ut i ventilationshålen?
3) Vad skulle ni ha gjort [förutom att inte ha gjort misstaget].
4) Kan man ta bort den trasiga fläkten pÃ¥ taket, proppa det röret och sätta en ny fläkt pÃ¥        kortsidan av huset, som man sedan leder ut oset i?

Jaja...klantigt, men gjort är gjort... :-\
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2008, 13:47:22 »
Det du skulle köpt från början var en 'Alliance' fläkt, finns hos många tillverkare,
vet ej om Gorenje har dock. Alliance-fläkten har én extra tråd, en styrtråd för
att kunna styra just en ventilationsfläkt. Fläkten som sitter på taket skall alltid
gå, dvs på underhållsläge, när du startar köksfläkten varvar samtidigt takfläkten
upp så du får ingen lukt elle bakluft ut genom toa eller badrum. Tyvärr är du inte
ensam om just detta, eftersom jag jobbar inom branschen vet jag många som haft
sönder sprillans nya köksfläktar och takfläktar. Det jag tror du åker på är att köpa
en ny takfläkt till ventilationen och samtidigt byta ut den nya köksfläkten till en
alliance modell - då är problemet löst - fast det kostar...


Lycka till,


BjörnK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 13:54:23 »
Hej Toronto!  1. Jag vet inte hur Älvsbyhus [1977] ventilation ser ut, men har du mekanisk frÃ¥nluft sÃ¥ tror jag att detta ocksÃ¥ innefattar köksventilationen (spisen) genom en s.k spiskÃ¥pa, och där det sitter en centralfläkt som suger luften frÃ¥n vÃ¥tutrymmena och dÃ¥ ev även frÃ¥n köket. Om nu centralfläkten har lagt av, delvis i kombination med att du har satt dit en köksfläkt med separat utsugsfläkt, sÃ¥ kan det ju mkt väl innebära att den luft som du suger ut med köksfläkten kan ev blÃ¥sas ut i andra utrymmen i huset.
Jag skulle givetsvis sätta dit en ny utsugsfläkt (motor) på taket, och ev också överväga att om du nu vill ha kvar en separat köksfläkt så får du avskilja detta rör från köksfläkten ifrån den övriga ventilationen. Alternativet är ju att du byter din nuvarande köksfläkt mot en spiskåpa igen och kör den på den ordinarie ventilationen igen.


Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 14:08:14 »
Spiskåpan är det som kallas 'Alliance' när man kopplar ihop med centralventilation Thumbsup


BjörnK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2008, 14:33:45 »
Spiskåpan är det som kallas 'Alliance' när man kopplar ihop med centralventilation Thumbsup
BjörnK

Hej BjörnK!  Ja jag kunde nästan tänka mig det ja  :) Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2008, 16:22:56 »
Älvsbyhus har i alla tiderbyggt billigt och tagit en del genvägar för att hålla ner priserna. En del genvägar har fungerat bra men adra sämmre. Som det verkar på din beskrivning så är köksfläktens imkanal ansluten till husets befintliga ventilationsrör. Möjligen fick man göra så förr men det är inte längre tillåtet utan köksfläkten ska ha en egen imkanal.

Som det verkar hade ditt hus ingen återvinning av frånluften. En del älvsbyhus har haft frånluftvärmeväxlare som byggts in i köksfläkten men så verkar inte vara fallet med ditt hus. Troligen hade den trasiga takfläkten tillräckligt stor kapacitet så att den kunde "hjälpa" köksfläkten att suga ur matoset utan att det läckte in i övriga utrymmen.

Det som händer nu när takfläkten lagt av är att köksfläkten trycker ut matoset i alla ventilationsrör. Om då flödesmotståndet ut genom taket är högre än att blåsa ut luften i våtutrymmena så blir det knas. Du har dessutom tappat ventilationen helt från våtutrymmena i och med att takfläkten stannat. På sikt kan du få fuktproblem i huset om du inte åtgärdar ventilationen ordentligt.

Det du behöver göra är två saker. Det ena är att se till att den nya köksfläkten får en egen imkanal som slutar utomhus. Det andra är att återställa ventilationen från våtutrymmena.

När det gäller köksfläkten så måste du dra en ny imkanal som slutar utomhus och som inte är ihopkopplad med övriga ventilationen.

Frånluften kan du åtgärda genom att montera en ny takfläkt. Du kommer fortfarande inte ha någon återvinning men det löser i alla fall problemen med fukten i våtutrymmena. http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4043

En kortsiktig temporär lösning kan vara att montera kallrasspjäll i rören som sitter i våtutrymmena samt ta bort takfläkten (den sitter ju ivägen för utluften) samt montera en "hatt" på taket så att det inte regnar/snöar ner i röret. Men som sagt det är bara en tillfällig lösning

Exempel på kallrasspjäll
och på en takhuv

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2008, 19:55:33 »
När en kund kommer in hos oss frågar vi alltid om det finns
centralfläkt på taket. Om kunden är osäker frågar vi vilken
fläkt kunden har idag, utifrån det kan man resonera sig
fram till hurvida kunden är i behov av en ny spiskåpa med
styrning av centralfläkten på taket.

Det har tydligen inte varit så i ditt fall men om jag vore du
hade jag helt enkelt bytt ut den trasiga fläkten på taket och
sen kollat med butiken om det går att byta till en Alliance.
Troligtvis är inte det en möjlighet men då går den ju att sälja
på blocket e.d.

Att börja bygga om ventilationen eller komplettera med nya
spirorör låter lite överkurs tycker jag.

http://www.futurum.se


BjörnK
« Senast ändrad: 10 januari 2008, 20:00:40 av BjörnK »

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2008, 23:49:13 »
Älvsbyhus har i alla tiderbyggt billigt och tagit en del genvägar för att hålla ner priserna. En del genvägar har fungerat bra men adra sämmre. Som det verkar på din beskrivning så är köksfläktens imkanal ansluten till husets befintliga ventilationsrör. Möjligen fick man göra så förr men det är inte längre tillåtet utan köksfläkten ska ha en egen imkanal.

Som det verkar hade ditt hus ingen återvinning av frånluften. En del älvsbyhus har haft frånluftvärmeväxlare som byggts in i köksfläkten men så verkar inte vara fallet med ditt hus. Troligen hade den trasiga takfläkten tillräckligt stor kapacitet så att den kunde "hjälpa" köksfläkten att suga ur matoset utan att det läckte in i övriga utrymmen.

Det som händer nu när takfläkten lagt av är att köksfläkten trycker ut matoset i alla ventilationsrör. Om då flödesmotståndet ut genom taket är högre än att blåsa ut luften i våtutrymmena så blir det knas. Du har dessutom tappat ventilationen helt från våtutrymmena i och med att takfläkten stannat. På sikt kan du få fuktproblem i huset om du inte åtgärdar ventilationen ordentligt.

Det du behöver göra är två saker. Det ena är att se till att den nya köksfläkten får en egen imkanal som slutar utomhus. Det andra är att återställa ventilationen från våtutrymmena.

När det gäller köksfläkten så måste du dra en ny imkanal som slutar utomhus och som inte är ihopkopplad med övriga ventilationen.

Frånluften kan du åtgärda genom att montera en ny takfläkt. Du kommer fortfarande inte ha någon återvinning men det löser i alla fall problemen med fukten i våtutrymmena. http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4043

En kortsiktig temporär lösning kan vara att montera kallrasspjäll i rören som sitter i våtutrymmena samt ta bort takfläkten (den sitter ju ivägen för utluften) samt montera en "hatt" på taket så att det inte regnar/snöar ner i röret. Men som sagt det är bara en tillfällig lösning

Exempel på kallrasspjäll
och på en takhuv

/Johan
Bra info utopiazz!
jag har förmodligen samma system i mitt hus, går fläkten på taket hela tiden om man drar på fläktreglaget i köket
så hörs det mer i toa samt övriga ventilationsutrymmen, hur skall man handha detta vettigast, flyttade in i huset
juli 2007//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Kennet Nielsen

  • Gäst
Kennet Nielsen
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2016, 14:32:58 »
Ditt problem uppstår genom att du har en fläkt i spiskåpan som blåser ut matoset i husetgenom ventilationen som är sammankopplad med fläktkanalen i köket. Du skall helt enkelt ha en spiskåpa utan fläkt. Takmotorn suger nämligen ut luften istället. Så som du har det ökar du också risken vid en ev spisbrand så sprider du de i huset genom fläktsystemet.
Det du behöver är en ny fläktmotor på taket som styr Utsug av mekanisk ventilation.och en alliancefläkt som inte har nån motor utan bara spjäl och styrning av takfläktens hastighet.

Kennet Nielsen

  • Gäst
Kennet Nielsen
SV: Gjorde ett litet misstag...
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2016, 14:38:29 »
Såg inte åldern på frågan. Misstänker problemet är löst för länge sen :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!