Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektval av värmepump??  (läst 2251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tor med hammaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Effektval av värmepump??
« skrivet: 21 februari 2005, 22:09:01 »
Hej! Efter mycket velande och undersökande så börjar jag nu knyta ihop säcken kring mitt värmepumpsköp b00k. Det ser ut att bli en Nibe 1215 (kanske med en FLM 30). Mycket beroende på lågt inköpspris men även uppvärmningssätt av varmvatten .
Mitt hus är 250kvm + 70 kvm garage (10grC). Det är nybyggt i lättbetong (Ytong) i södra Skåne. På den blåsiga präärien!! I hela betongplattan finns det golvvärme och jag räknar att ha det på ov också. Framledningstempen kommer således att bli ca35 grC. Jag räknar med att lägga ner ca 2*300m jordvärmeslinga i åkern utanför.
Det är bara ett MEN... Vilken effekt skall jag välja? Jag har ju ingen tidigare årsförbrukning!
Nibe förselår en 7kW 1215 med eller utan FLM30.
Värmepump företag i byn förelår 8,5 KW
VVS konsulten räknar med en 10KW!!! Sc:,h
Det är ju inte bra med en för liten pump, givetvis. Men om jag har förstÃ¥tt rätt sÃ¥ är det kanske inte optimalt med en alldeles för stor heller?? För mÃ¥nga starter sliter tror jag.  :-\ ???Är det nÃ¥gon som har ett litet rÃ¥d att ge? Eller vet vart man skall vända sig? Jag skall ringa IVT imorgon bara för att fÃ¥ ett fjärde förslag.....
Tacksam för svar! Tor
Nybyggt 240kvm i skånskamyllan. 700m markslinga+10kW pump??

admin

  • Gäst
admin
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2005, 00:11:43 »
Om ditt hus är någorlunda isolerat skulle jag tro att du klara dig med 8.5 kW (Nibe?).

En lite större gör inget, förutsatt att dina radiatorer kan göra av med den tillförda effekten vid lägre framledningstemp än ca. 50 grader.

Utloggad Tor med hammaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2005, 14:03:31 »
Jo mitt hus är av lättbetong (Ytong) 350 mm med 300mm isolering i platta och ca 400mm i tak.
Golvvärmen i plattan skall kunna avge ca 16kW vid 35C har jag för mig.

Ok! Så du menar att det inte är någon katastrof om jag väljer en 10kW? Det känns kanske som ett säkrare alternativ. Får jag tokmånga starter eller är det en intrimmnings sak??
Jag har ju Golvvärme i plattan så jag tycker inte att jag borde behöva högre framledningstemperatur änn 30-35 C.
Efter att nyligen ha lärt mig vad flytande kondensering betyder så gissar jag att jag inte behöver montera mina rumsgivare??? Eller skall jag montera dem och ställa dem på MAX?   Sc:,h

 Ã„r det nÃ¥gon som har erfarenhet av FrÃ¥nlufts moduler? Jag behöver mekanisk frÃ¥nluft och tänker ställa pumpen ute i garaget (EI 30 brandklass). En Nibe kostar 8500 pÃ¥ värmepump.biz Är det värt det?
Nybyggt 240kvm i skånskamyllan. 700m markslinga+10kW pump??

admin

  • Gäst
admin
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2005, 14:20:59 »
Ventilationen tror jag blir bäst med ett ftx.

Modulen ger lite bättre verkningsgrad eller gör att du behöver lite mindre kollektorlängd. Effekten är dock inte så stor, dessutom kan du få lite kallras kring springventilerna för tilluften, speciellt när du kör golvvärme.

I ftx-aggregatet har du å andra sidan en elvärmare för tilluften, med tanke på var du bor behöver den nog inte gå speciellt ofta.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2005, 14:37:41 »
Citera
I ftx-aggregatet har du å andra sidan en elvärmare för tilluften, med tanke på var du bor behöver den nog inte gå speciellt ofta.

Har för mig att tex HERU-ftx har ett varmvatten batteri som tillbehör :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Tor med hammaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2005, 13:50:27 »
Jag uppskattar era svar!

Jag skall kolla ftx men har de inte hög ljud nivå?

Hur är det med rumsthermostaterna? Skall de användas vid "flytandekondensering"?

Hammaren på spiken!

Tor
Nybyggt 240kvm i skånskamyllan. 700m markslinga+10kW pump??

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Effektval av värmepump??
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2005, 14:26:25 »
rumstermostater ,skall i möjligaste mån inte användas, utan endast i nöd fall. SÖK i forumet
funnits flera diskutioner ang detta, dvs om du vill veta mer.

Ljudnivå... beror väl lite på olika saker tex hastighet på fläkt, grovlek på rör, om ljuddämpare finns hur dessa
är monterade. osv 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!