Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 Ã¥r med Bergvärme  (läst 9601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlpedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
1 år med Bergvärme
« skrivet: 30 november 2010, 12:12:24 »
Hallå där,nu har det gått lite över 1år med bergvärme,har en IVT Greenline HT Plus C9,driftiden vid 1års märket var ca 3900tim och eltillskott 721tim,
känns som om eltillskottet är mycket?  V-kurvan är pÃ¥ 3.9 ej överdrivet högt tycker jag men elen verkar vilja gÃ¥ in vid -7 ute,den orkar ej upp utan tillskott, borrhÃ¥l 180m, uppvärmd yta ca 200kvadrat,ca 19-20 grader inne..
Har skrivit här inne förut då vid nyinstallationen och påpeka att elen går in väldigt fort,då slog den till vid -2 men dom greja lite å sa att d var bra nu och att man skulle vänta 1 år innan man kunde "stämma" av,har iaf haft väldigt höga elräkningar under detta år,visst d var kallt men tycker att pumpen ska orka mera..eller så är d såhär att ha bergvärme,man får lägga undan pengar på sommaren för att klara elräkningarna till vintermånaderna.
Huset ligger i Västmanland förövrigt,nån som haft bergvärme längre som kan berätta om deras eltillskott under vintern o.s.v?

Mvh Kalle

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 12:20:29 »
Golvvärme eller radiator. 3.9 är rätt högt om du har golvvärme.
Och jag håller nog med om att 721 timmar är mycket (men kanske inte med tanke på värmekurvan).
Känns som att tillskottet går in för fort ändå.
Jag är glad amatör, så det är dignitärernas ord som gäller. :)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad karlpedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 12:51:54 »
Radiatorer har jag,från början ställde installatören kurvan på 4.2,dom sa att d var en bra början, tycker inte att 3.9 känns överdrivet högt,men pumpen står å tragglar runt 39-40 grader hela tiden tills tillskottet kommer in när det är runt -7 ute, ja man är en amatör när d gäller allt,men d kanske ska vara såhär,svindyrt på vintern och normala elräkningar på sommaren, känns som man kunde lagt 15tusen på nå helt annat och kört med den gamla vedpannan,blir mycket ved för dom pengarna. huvuddunk

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 13:10:51 »
Vanligtvis kanske man jämför värmepump mot direktverkande el eller olja. Då blir det garanterat en rejäl besparing. Ingen har väl hävdat att värmepumpar kan konkurrera ekonomiskt med vedeldning om man har tillgång till billig ved och gillar lite kroppsarbete.
Du betalar lite för bekvämligheten också...
Tänk på att vi hade en ovanligt kall vinter förra året och november i år är den kallaste sedan 1965. Förhoppningsvis kommer den där globala uppvärmningen snart :)
Har du inte möjlighet installera någon form av braskamin/insatts för att stötta vp när det är som kallast?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 13:18:36 »
2000: Kan man installera en vattenmantlad kamin för komplettering av VP?
Det har jag funderat på faktiskt.
Vi har öppenspis utan vatten och det känns som relativt "bortkastad" energi.

IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad karlpedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 30 november 2010, 13:22:13 »
Jo d är klart d är kallt,men man får väl helt enkelt stänga av så den inte går in med eltillskott och sätta på sig skoteroverall ist,har en öppen kamin men den värmen är mest för syns skull, körde både olja+ved innan b-värmen,men man är snart uppe i samma kostnad iaf,från okt 09 till mars 10 har jag betalat ca 18000kr i elräkning,har bunden el, men d är väl bara å betala å försöka se glad ut fiR:

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #6 skrivet: 30 november 2010, 13:51:18 »
Re: GregS och Karlpedal

All energi ni kan tillföra huset kommer att avlasta värmepumpen och ge en besparing på elräkningen!

En Öppen spis är oekonomisk om den inte förses med en spiskassett. Då blir det istället riktigt bra!
Vattenmantlade kaminer ihop med vp vet jag för lite om. Har någon annan på forumet fått det att fungera med vp?
Kräver nog en hel del styr, shuntar och acctankar.

Kalpedal, du nämner en öppen kamin, är det en öppen spis som kan förses med spiskassett? Gör det i så fall.

Har hjälp till och monterat några kassetter hos kompisar med bergvärme och de är mycket nöjda. Ger ju fin "mysfaktor" också för de som gillar sånt :)

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #7 skrivet: 30 november 2010, 14:29:23 »
Hallå där,nu har det gått lite över 1år med bergvärme,har en IVT Greenline HT Plus C9,driftiden vid 1års märket var ca 3900tim och eltillskott 721tim,
Räknar man tillsatselen med 4,5 kW i snitt blir det ca 8 % tillsatsel av totala värmebehovet.

Västmanland kan vara allt från rätt milda mälardalen till lite bistrare bergslagen så jag vet inte vad mina siffror är värda. November 2009 tom oktober 2010 gick pumpen 4100 timmar. Antalet tillsatstimmar dec 2009 tom just nu är 550 med enbart 3 kW elpatron inkopplad. Andelen värme från tillsatsel är ca 6 %. Men då kör jag normalt med tillsatsen bortkopplad, först när det blir kallt kopplar jag in den.

Med tanke på att den har mindre gångtid än min pump och klarar -7 grader bör den vara kraftigare i förhållande till värmebehovet än min. Att det verkar vara mer tillsatsel kan, förutom mitt sätt att använda elpatronen, bero på inställningarna. Man får passa sig så att tillskotteffekten inte går in för snabbt så att returen blir så hög att pumpen stannar. Skulle rekommendera att ramptidstimern ökas så att inte 6 kW går in i onödan.

Bundet elpris var rätt bra att ha i januari och februari i år, jag hade en rörlig kostnad på 1,55 kr/kWh i snitt de månaderna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #8 skrivet: 30 november 2010, 14:35:40 »
Hur valde du att dimensionera din VP ?  Valde du bara den billigaste offerten eller sa du att du ville ha en fulleffektsanläggning. Det lÃ¥ter som om du tror att du har det, men det vore roligt att höra hur du resonerade kring detta. *vinkar*

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #9 skrivet: 30 november 2010, 17:09:39 »
Huset ligger i Västmanland förövrigt,nån som haft bergvärme längre som kan berätta om deras eltillskott under vintern o.s.v?

Har haft bergvärme i 3,5 år, aldrig behövt eltillskott för att hålla värmen, vi har 21-22gr inne. Thumbsup

Eltillskott vid -7gr som du nämner är nog ganska normalt, men det går naturligtvis att dimensionera för att eleminera eltillskott helt, men då kostar det extra.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad PeO78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #10 skrivet: 07 december 2010, 22:03:03 »
Låter som lite mycket tillskott, själv hade jag 4100h vp och 157h tillskott.
Prova att öka tillskotts timern lite, själv öka jag lite i taget och kollade vad som hände.
Fabriksinställning tror jag är 60min och min står på 105min nu märker ingen skillnad på temp inne.
Min behöver också tillskott vid ca -7 ºC huset ligger i småland.
Men med den kalla vintern vi hade är nog anläggningen ganska bra dimensionerad ändå.
Jag är ingen expert på området men gjorde ganska små justeringar itaget och höll noga koll på alla värde.
Lycka till

MVH PeO

Utloggad karlpedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #11 skrivet: 19 december 2010, 14:40:08 »
Hallå, nu har dom varit här å skruvat å grejat, så nu går elen in vid -4, riktigt bra jobbat huvuddunk...vet inte vad ni andra har för krav på era pumpar men jag tycker att om elen går in vid -7 så är d under all kritik,farsgubben har installerat för för ett tag sen, den går inte ens in med tillskot vid -19, hans pump har gått på el 40 min på 2 veckor, min har gått över 120 tim, vi bor ca 2km ifrån varandra, kör med liknande kurva,och lika kvadrat på huset, har väl fått en pump som är gjord på överblivet skrot och att installatörern har haft syltfingrar vid inkoppling >:(

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #12 skrivet: 19 december 2010, 14:59:21 »
Hur nytt/gammalt (välisolerat) är huset?
Och är din fars hus i samma 'skick'?

Vad justerade dom för nåt när dom var där?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #13 skrivet: 19 december 2010, 15:06:03 »
Är det samma effekt på pumpen din far har?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlpedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: 1 år med Bergvärme
« Svar #14 skrivet: 19 december 2010, 15:21:03 »
Jag har tillägsisolerat,+bytit alla fönster...nja inte riktigt alla, ett litet badrumsfönster och ett större är kvar på hela kåken,dom ratta på nå ventiler som är monterat extra förra året, dom blev väl "felrattade" nu då:-(, vi har lika stora pumpar, han har borrat 130m och jag har borrat 180, tycker iaf att b-värme inte är färdigutvecklad för vinterklimat när en del pumpar ska gå på el när d blir några grader kallt ute, men d är min åsikt, jaja skitsamma,d är väl bara å betala å försöka se glad ut,jag är iaf mycket missnöjd med min b-värme.just nu har den passerat över 920tim på el, 29/11 hade jag 723 tim fiR:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!