Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag utjämningskärl?  (läst 14601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2011, 16:16:52 »
Rimligen förlorar man lite energi varje gång VP har laddat upp systemet och utetemperaturen stiger. Varmare vatten = dyrare vatten, right?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2011, 16:21:28 »
finns det ingen risk att man måste höja Vb temperaturen om man har en för stor tank? (sämre COP)
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2011, 16:25:29 »
finns det ingen risk att man måste höja Vb temperaturen om man har en för stor tank? (sämre COP)

Blir nog tvärtom att tack vare tanken kan man ställa gradmin snävare och i och med det går inte vp så mycket över bör och inte under heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2011, 16:34:07 »
Rimligen förlorar man lite energi varje gång VP har laddat upp systemet och utetemperaturen stiger. Varmare vatten = dyrare vatten, right?

Även om man har 200 liters tank så är det inte mycket energi som lagras i vattnet. Det är ju fortfarande flytande kondensering man kör även om volymen är större.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2011, 16:35:52 »
finns det ingen risk att man måste höja Vb temperaturen om man har en för stor tank? (sämre COP)

Blir nog tvärtom att tack vare tanken kan man ställa gradmin snävare och i och med det går inte vp så mycket över bör och inte under heller.

Precis. Har man liten volym så ställer man in högre hysteres för att få längre gång- och stopptider. Det gör att man värmer onödigt högt, vilket ger lite sämre COP.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2011, 16:39:21 »
Rimligen förlorar man lite energi varje gång VP har laddat upp systemet och utetemperaturen stiger. Varmare vatten = dyrare vatten, right?

Även om man har 200 liters tank så är det inte mycket energi som lagras i vattnet. Det är ju fortfarande flytande kondensering man kör även om volymen är större.

Nä, det är nog marginellt i praktiken, men jag syftade på den teoretiska frågan om tank på 1000 liter. Har då VP fyllt upp den med värme för att matcha -10° på morgonen, precis innan solen stiger upp och värmer kvicksilvret upp mot nollan. Då har vi en rejäl buffert i tanken som onekligen varit dyrare än nödvändigt att tillverka.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2011, 16:45:39 »
finns det ingen risk att man måste höja Vb temperaturen om man har en för stor tank? (sämre COP)

Blir nog tvärtom att tack vare tanken kan man ställa gradmin snävare och i och med det går inte vp så mycket över bör och inte under heller.

Precis. Har man liten volym så ställer man in högre hysteres för att få längre gång- och stopptider. Det gör att man värmer onödigt högt, vilket ger lite sämre COP.

om du du behöver 100liter för att det ska fungera bra. men om du sätter in 1000liter eller mer i stället . ska det då vara bättre?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2011, 16:46:40 »
Jag bifogar två bilder på hur det kan se ut när man installerar en volymtank. Nu är detta mätningar över ett element, men man ser skillnaden tydligt ändå. Installationen skedde vid åttasnåret på morgonen.

Tanken som installerades är 100 liter och mitt system i övrigt består av 35 liter radiatorer (jag tycker det låter lite, men tabellerna säger så) och massa rör.

Edit:
Jag ser väl dubbelt... den andra bilden flög sin kos  Sc:,h
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 16:53:56 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2011, 16:54:20 »
finns det ingen risk att man måste höja Vb temperaturen om man har en för stor tank? (sämre COP)

Blir nog tvärtom att tack vare tanken kan man ställa gradmin snävare och i och med det går inte vp så mycket över bör och inte under heller.

Precis. Har man liten volym så ställer man in högre hysteres för att få längre gång- och stopptider. Det gör att man värmer onödigt högt, vilket ger lite sämre COP.

Fast ofta sjunker tempen mera med högre hysteres så den börjar värma med lägre vb fram tror nog skillnaden är marginel. Fast tror nog att lagom mycket med vatten är bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2011, 10:41:21 »
jag tänkte mig en 100L tank, såg en annan tråd med Biltema billiga vvb för 1200kr istället för en ukv 100 för 3800kr
Biltema har "bara" 15mm anslutning , finns det "billig" vvb med samma anslutningar som 1245 ?
är inte sugen på en beggad till allt annat nytt, då blir det en ukv 100.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2011, 11:05:16 »
Jag tror inte det spelar så stor roll om det bara är 15mm anslutning eftersom det är så kort sträcka med den dimensionen. Flödesmotståndet är ju beroende av både tvärsnittsarean och längden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2011, 11:18:23 »
Jag tror inte det spelar så stor roll om det bara är 15mm anslutning eftersom det är så kort sträcka med den dimensionen. Flödesmotståndet är ju beroende av både tvärsnittsarean och längden...

Det kan uppstå turbulens vid korta tvärsnittsminskningar vilket i sig kan orsaka motstånd. Men jag tror inte heller att det spelar någon roll. En krona om året i ökad drivström till cp kanske...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2011, 16:32:22 »
Och lite turbulens in i en volymförstorare ger ju bättre blandning av varmt och kallt, det är ju även positivt för att minska risken för "knäppningar".
Min "tank" har 15mm anslutningar och jag kan inte märka några problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HaggeHÃ¥kan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2011, 22:19:49 »
Underbart med alla som har erfarenhet och vill dela med sig. Jag tackar och bockar *vinkar*.
Det lutar nog åt en 150 liters VVB som utjämningskärl (större har jag inte plats med). Jag hinner tyvärr inte installera den innan pumpen kommer på plats så jag får förbereda för ett utjämningskärl så gott det går och göra installationen lite längre fram. Jag har ingen källare så den får nog placeras på vinden ovanför tvättstugan. Lite beräkning gav för övrigt att mitt vattensystem är c:a 90-100 liter så även med en fördubbling av volymen blir systemet fortfarande inte särskilt stort.
 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Behöver jag utjämningskärl?
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2011, 22:29:33 »
Underbart med alla som har erfarenhet och vill dela med sig. Jag tackar och bockar *vinkar*.
Det lutar nog åt en 150 liters VVB som utjämningskärl (större har jag inte plats med). Jag hinner tyvärr inte installera den innan pumpen kommer på plats så jag får förbereda för ett utjämningskärl så gott det går och göra installationen lite längre fram. Jag har ingen källare så den får nog placeras på vinden ovanför tvättstugan. Lite beräkning gav för övrigt att mitt vattensystem är c:a 90-100 liter så även med en fördubbling av volymen blir systemet fortfarande inte särskilt stort.
 
På vinden? Det är iofs varmvatten i tanken men om det blir kallt så fryser den. Och den goa värmen som strålar ut från tanken den blir du av med till ingen nytta. Jag skulle offra nån 1/2 garderob....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!