Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lÃ¥ngt räcker det med 160L beredare?  (läst 4805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael.l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Hur långt räcker det med 160L beredare?
« skrivet: 06 februari 2004, 23:19:52 »
Hej!

Skall just till och byta ut min Elpanna mot ett bergvärmesystem.
Hittade detta emeinenta forum och vill nu ha hjälp med ett huvudbry.

Den VVberedare jag har idag är på 220l, detta räcker och har aldrig varit något problem. Dock är ju t.ex Nibes pump på 160l om man inte väljer ett delat system.

Orkar den med att hålla 4 personer med varmtvatten eller måste man gå på det både dyrare och mer platskrävande alternativet?

M.V.H
Micke
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 04:46:58 av Thomas »

Utloggad RogerA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2004, 03:49:56 »
ed Nibe pumpen får du 160 liter vatten med en temperatur av ca 50-55 grader. Din nuvarande beredare värmer sannolikt sina 220 liter till uppåt 80 grader. Det motsvarar ca 320 liter 55 gradigt vatten. Med enbart värmepumpen får du alltså hälften så mycket varmvatten mot var du får nu.

Om jag fattat allt rätt så är det givna alternativet för dig att behålla elberedaren men kopplar in den efter värmepumpen. Du matar alltså elberedaren med 50 gradigt vatten från värmepumpen och låter elberedaren toppa upp till kanske 60 grader (legionellafri temperatur).
Då får du massor med varmvatten till låg kostnad.

Så har i varje fall jag tänkt att koppla in det. Håller inte experterna med?

/Roger
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 04:47:52 av Thomas »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2004, 04:02:29 »
Jorå helt ok.......
Men testa med "bara" varmvatten från VP, går det så vinner man mycket.......
man har liten volym och ganska låg temp...... MEN under mycket stor del av året, hela VP´s effekt att värma varmvatten med.......
Nästan alltid ca 3 kw elpatron "bara" i elberedare, där klarar men sig pga stor volym....
I en vp på tex 8 kw, har man mycket hög effekt (ca 8kw), ganska svalt vv, och lite mindre volym....
Rickard har "bara" sin 160l, dessutom nedställd till 40 graders starttemp......
han pratade något om att dom va 7-8 stycken som duschade på rad utan för lite VV.......
har man kvar vvberedaren, kan man köra som jag gör..... vid behov av tillskott startar jag elberedaren, den får producera ALLT vv, och vp jobbar bara med värmen...... jag kör fram +42 vid kont. drift på vp till rad.systemet....  det ger mycket bättre COP, om vp enbart jobbar med värme på den tempen....
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 04:48:00 av Thomas »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2004, 04:21:25 »
Verkligheten är nog den att det inte spelar någon roll att pumpen har dubbelt så mycket effekt som en gammal elvb.

Att duscha förbrukar väldigt lite vatten. Problem blir det dock med bara 160liter varmt vatten om man hinkar upp ett badkar och sedan försöker duscha - eller gud förbjude - försöker tappa upp lite nytt fräscht vatten i karet.

Duschar man bara funkar det säkert bra med 160 pannor vatten. Har man badkar är det en toppenbra ide att sätta dit den gammla elvb efter pumpen.
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 04:48:12 av Thomas »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2004, 06:37:05 »
Citera
Duschar man bara funkar det säkert bra med 160 pannor vatten. Har man badkar är det en toppenbra ide att sätta dit den gammla elvb efter pumpen.


Instämmer! En badande hustru när varmvattnet tar slut är inte att leka med!  ;D

Rickard har dessutom en kraftigt överdimensionerad pump sÃ¥ han klarar säkert att värma vatten till hela damfotbollslandslaget.  8)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2004, 07:37:04 »
Citera
Orkar den med att hålla 4 personer med varmtvatten eller måste man gå på det både dyrare och mer platskrävande alternativet?

Ja , det gör den.

Citera
Att duscha förbrukar väldigt lite vatten. Problem blir det dock med bara 160liter varmt vatten om man hinkar upp ett badkar och sedan försöker duscha - eller gud förbjude - försöker tappa upp lite nytt fräscht vatten i karet.

Min bror har en 1210-5 kW med 160 liters beredare, badar ofta i sitt "standardstorleksbadkar" och han har aldrig klagat.

Citera
Rickard har dessutom en kraftigt överdimensionerad pump så han klarar säkert att värma vatten till hela damfotbollslandslaget.

Jag har en 7 kW nibe, och jag har sett att den väldigt fort har laddat varmvattenberedaren sedan man duschat. Innan man torkat sig har den i princip hunnit värma vattnet.

Jag gjorde så när jag installerade att jag såg till att jag hade plats för en 50 liters beredare om det skulle visa sig nödvändig. Vilket det inte gjort.
Citera
Rickard har "bara" sin 160l, dessutom nedställd till 40 graders starttemp......
han pratade något om att dom va 7-8 stycken som duschade på rad utan för lite VV.......

Vi var 9 gubbar som duschade bastade och duschade igen utan att det tog slut varmvatten, men det är klart det blev väl inte så många minuter/skalle i duschen.

Jag tycker ändå att du provar utan först, som sagt var finns det en hel del att spara på att inte ligga och värma en massa vatten med direktel i onödan.

Har du inget badkar så behöver du inte fundera, det räcker, särskilt om du tänkt sätta in en VP på 7kW eller mer.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Michael.l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2004, 19:04:18 »
Tack för alla svar!

Jag har kollat upp värmen på varmvattnet i min nuvarande beredare  och den värmer till 60grader.
Denna panna är ca23 år så jag tror inte jag kopplar ihop den med det nya utan det är tippen som gäller.

Då är iallafall inte det så stor skillnad mot Nibe Fighter 1215 7Kw, dock har jag ingen uppgift som säger hur mycket Niben´n värmer till om man kopplar på strömmen för att höja tempen.

Om jag sedan ställer frågan så här:
Båda systemen(värmepump+beredare contra 1215)  klarar behovet och om det inte var någon priskilland, vilket skulle då vara att föredra och varför.
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 19:16:31 av Michael.l »

admin

  • Gäst
admin
Re: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2004, 21:57:14 »
Om man inte behöver ta hänsyn till prisskillnaden, och har plats för en separat beredare, så är det onekligen en fördel att ha separata enheter, den dagen det är dags att byta värmepump så kanske beredaren kan leva i 10 år till.

Detsamma gäller omvänt, du kanske får ett haveri på den inbyggda beredaren (om du har en sån värmepump), och då har du ingen möjlighet att byta ut den, då den är helt integrerad med värmepumpens chassi.

Dock borde det gå att köpa en separat beredare och ställa den i bredd med värmepumpen, och kröka om rören så att den i stället för att värma vattnet i den inbyggda beredaren, värmer vattnet i den "nya" fristående beredaren.

Sen har du ju förstås mera varmvattenvolym om du går på separata enheter, bra inte minst om du överväger att sätta in ett stort bubbelbadkar så småningom...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2008, 18:26:04 »
Hej

Ska bli kul och se om min 160l vvb räcker till mitt massagebadkar, finns ju risk att man blir tvungen och göda/byta ut tanten  ;D
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Hällman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Holmsund, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2008, 08:55:06 »
Jag har en Nibe fighter 1215-10 och har enbart den inbyggda VV på 160L. Vi har nyss färdigställt ett badrum med ett dubbelt bubbelkar och det är inga bekymmer för oss att få varmvattnet att räcka till.
Vi värmer 355 m2 till 24 gr utan tillsatsenergi ner till -25 gr.

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt räcker det med 160L beredare?
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2008, 22:46:53 »
Oj det låter lovande,tror ej det blir prob här då hittade följande om mitt badkar.

Vattenvolym: ca 270 lit
Vattenvolym med en badande: ca 200 lit

Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!