Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?  (läst 3950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« skrivet: 08 december 2013, 07:14:46 »
Vi ska börja planera ett nytt hus i södra Skåne. 500-550kvm.
Vilken värmepump hade varit lämplig?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2013, 10:25:26 »
En bergvärmepump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2013, 10:39:02 »
Mmm, FTX för ventilation och en bergvärmepump för värmen - helst golvvärme på alla plan, eller så väl dimensionerade radiatorer på övervåningen/arna att du kan köra samma temp till golvvärme nere och radiatorer uppe.
Till ett så stort hus är det väl rimligt att anta att du kommer att bygga eller redan har en pool, ta hänsyn till det när du dimensionerar värmepumpen.

Daikins nya Inverter eller Nibe 1255 inverter skulle kunna vara tillräckligt om huset blir välisolerat.
Annars kan du välja en on/off-variant på ca 13-17 kW.

Blir huset i 1, 2 eller 3 plan?

1-plans välisolerat med FTX = ca 15-16 kW toppeffektbehov.
2-plans välisolerat med FTX, ca 11 kW
3-plans välisolerat med FTX, ca 9 kW

En pool som värms bara sommartid behöver inte större värmepump, men den behöver en djupare borra.

Blir det ett stenhus behöver du nog en fastighetsvärmepump med 20-30 kW uteffekt, gärna med dubbla kompressorer som kan arbeta i kaskad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2013, 07:09:04 »
Det blir typ radhus. För oss och en familj till. 2 plan för dem 1 plan för oss.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2013, 07:26:43 »
Hur har du tänkt göra med tappvarmvattnet och värmen, separata beredare eller värmemätning, eller delar ni helt enkelt på alla kostnader?
Om det rör ett flerfamiljshus skulle jag nog titta på en värmepump med arbetstank 500 liter, stor VVB (minst 500 liter) och 100% effekttäckning samt värmemätning på både värme och tappvarmvatten.

Du borde väl ha, eller komma att få, energiberäkning på huset så du vet rätt precis vilket effektbehov du har?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2013, 07:30:01 »
Vi ska göra som utomlands. Ett abonnemang men två separata VV och KV mätare.
Samma med strömmen. Huvudmätare och två separata...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2013, 07:39:11 »
OK, du vet ju var du köper vattenmätare, elmätare och värmemätare.  ;)
Hur var det med energiberäkningen, har du en sån, då är det mycket enklare att beräkna vilken pump som kan fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2013, 05:34:28 »
   Rickard.
Det är ett "framÃ¥t " projekt. Vi hittade omrÃ¥det och nu försöker välja lämplig tomt. Och sälja tomten som vi har. Hoppas börja tänka mer noga i feb/mars. Just nu är det Jul som gäller.  Men jag görsöker bilda mig en uppfattning hur allt detta ska genomföras.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad ska man välja till hus 500-550 kvm?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2014, 19:51:20 »
Nibes 1150 och 1155 (den senare inverterstyrd) kan båda köra med flera separata varmvattenberedare om man vill. Vill ni köra separat värme skulle man även nästan kunna tänka sig att det passar bäst med fast kondensering (även om det inte är optimalt). Jag har besökt ett större flerfamiljshus (9 lägenheter i radhus tror jag det var) där man körde en 45 kW värmepump mot en mindre arbetstank som tjänstgjorde som acktank med fast kondensering, och sen en separat varmvattenberedare på 1000 liter. Dessutom satt det en soltank i serie med varmvattenberedaren (innan den) som värmdes av 6 solpaneler. (Något underdimensionerat till det huset, men det var mest ett miljöjippo.) Därefter drog man en matningsledning och en returledning under golvet bortigenom källaren och satte en shunt under varje lägenhet, med shuntstyrning styrd av en central styrdator, som i sin tur fick sin data från en innegivare i varje lägenhet på vilken man också kunde ställa önskad innetemp (alltså de boende själva). Sen tror jag, utan att veta säkert, att det i styrdatorn fanns nån form av lösning för att göra kondenseringen typ halvflytande, på så sett att den aldrig körde värmepumpen längre än att tempen i tanken blev precis över den högsta framledningstempen som gick ut i nån av lägenheterna. Som spetsvärme hade man sen en elpanna på 43 kW som också kunde gå in och stötta (vilket den gjorde när vi var där och tittade, och då var det nog inte lägre än +5 eller så, det var dagen före Sven). För att krångla till det ytterligare matade man även, med en värmeväxlare, över värme från solkretsen till köldbäraren när solkretsen inte blev varm nog för att värma varmvatten, dvs från max 20-25 grader och neråt.

Kanske lite onödigt komplicerat till ett mindre tvåfamiljshus, det här rörde sig väl om närmare 10000 kvadrat, men ändå kanske en input värd att tänka på. Ett sånt styrsystem kostar nog lika mycket som en luft-/vatten skulle jag tro, med skärm och PLC:er och internetuppkoppling, för att inte tala om all programmering som krävs..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!