Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spets för tappvarmvatten  (läst 1160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Spets för tappvarmvatten
« skrivet: 20 september 2005, 12:16:18 »
Skall installera en CTC Ecopart 8,5 tillsammans med CTC EcoEl. Till min tidigare värmepump hade jag en liten Nibe Eminent pÃ¥ 55 liter.  Jag matade den med 3 kW. Vattnet förvärmdes i värmepumpen och spetsvärmdes i Niben som jag haft pÃ¥ ca 70 grader.
Skall jag behålla Niben vid min nyinstallation?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spets för tappvarmvatten
« Svar #1 skrivet: 21 september 2005, 14:02:30 »
Tja, använder du mycket varmvatten kan det säkert vara bra med en extra VV-beredare, behÃ¥ll den om den verkar vara  gott skick.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Spets för tappvarmvatten
« Svar #2 skrivet: 21 september 2005, 14:22:53 »
Om den är i bra skick ska du självklart överväga att använda den, men det räcker om du har den på 60 grader. ALternativt installerar du den som "antiknäpptank".
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Seglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Spets för tappvarmvatten
« Svar #3 skrivet: 22 september 2005, 22:08:41 »
 :o *vinkar*
Bra!
Bertil har ju haft en del info kring CTC och inte riktigt gillat pumpen.  studs
Uppriktigt sagt tror jag inte att det blir någon enorm skilnad mellan att ha en liten 55 liters spetsvärme eller att inte ha det. Jag tycker att frågan om komfort är viktig. Dels skall vi ha system som sparar dels skall vi ha en viss komfort. En spetsvärme på pumpen kostar inte så mycket i pengar men är väl värd insatsen komfortmässigt. Vad säger ni (inklusive Bertil)? *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!