0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.
Man stör/förstör skiktningen om p2 går kontinuerligt.På 25 kw pumpen märks en rejäl skillnad!Men det förutsätter ju som sagt att man har en volymtank.Kopplad på stig o retur på vp sidan o rad sidan (4 anslutningar)
Citat från: tipo874 skrivet 05 november 2006, 22:41:51Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?
Citat från: PerM skrivet 05 november 2006, 23:16:59Citat från: tipo874 skrivet 05 november 2006, 22:41:51Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?Han skrev ju att han hade en "by-pass volymtank?", vilket väl innebär att tanken har fyra anslutningar, och om då laddpumpen i VP har större flöde än den externa radiatorpumpen så kommer pumpen att stanna när tanken är fulladdad, även om radiatorreturen fortfarande är kall.Även om jag inte har en IVT så har jag samma typ av inkoppling, och efter driftsättningen gick min pump max 20 minuter i taget, vilket var tiden det tog att fylla tanken. 18 minuter senare var tanken tömd och pumpen startade igen ytterligare ett par minuter senare, eftersom den måste stå minst 20 minuter.Efter att jag sänkt laddpumpen så att den har lägre flöde än radiatorkretsen stannar pumpen först efter att både radiatorreturen och tanken stigit till korrekt temp.
Åh, vad jag älskar detta forum, ställ en fråga och du har svar inom ett par timmar Jag ställde P2 på läge två, men då får jag bara c:a 4 grader i delta över VP så den åker ner till läge ett igen. Radiator pumpen (P3?)) får nog stanna på läge två så jag får värme även i elementen längst bort