Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Enveten
« skrivet: 19 oktober 2016, 15:28:39 »

44000 kWh är det med eller utan din 7 kW värmepump i drift?
Jag har förutsatt att det är utan att den varit i drift.
Även om jag räknar schablonmässigt på ca 50 W/m2 värmebehov så hamnar man på ca 12.5 till 13 kW (om jag adderar 2 kW för den fristående byggnaden).
Hus i flera plan brukar vara relativt snåla på energi, man brukar räkna ca halva effektbehovet för våningar ovan markplan och under jord.
Så även om man räknar högt så hamnar man inte på just mycket mer än 13 kW i toppeffektbehov, så länge det inte blåser rakt genom huset.

Jag skulle personligen gå rätt långt för att undvika fördelningsbrunn, hur kul är det att behöva hålla på där om/när man behöver justera strypningen på slingorna?
Men det där måste ju du själv bestämma, kanske behöver man aldrig justera mer än en gång.  dontknow
Loggerns kablar kan vara rätt långa, det finns de som köpt upp till 200 meter kabel och tiotals givare som har fått det att fungera i alla fall.
Själv har jag testat med 100 meter kabel utan problem, men 1-wirenät är lite speciella, det är svårt att garantera en specifik längd.
Skulle problem uppstå så kan man med olika trix få det att fungera ändå, som regel.
En Nibe 7 kW drar ca 2.3 kW som mest när framledningstempen är hög, runt 1.8 som minst.

150 000 kr är inget onormalt högt pris för en värmepumpsanläggning, men det brukar vara lite billigare än så i norra Sverige, dina speciella förutsättningar gör att du får ett storstadspris trots att det inte är det.


Helt riktigt, ca 44 000kwh utan pumpen inkl. relativt låg HH el.
Det finns ganska mycket kvar att göra för minska blåsten inomhus  :(  men det blåser som tur är inte de dagarna det är som kallast.
Jag ska prova kolla lite noggrannare i vinter vad jag kan tänkas ha i toppeffektbehov. Men när jag körde elpatron (9kw) så har jag för mig att jag behövde 5 st 2kw elradiatorer med när det var som kallast för att hålla temperaturen någorlunda.

Jag fick ner 800 meter slang, den ena kommer nog ligga under vattennivån hela året, den andra mer än halva året. Jag kan varmt rekommendera Peter Kristoffersson i Sjulsmark och hans firma som gjorde jobbet. Noggranna och försiktiga men ändå snabba. Återställde fint där dom behövde ta sig fram på annans mark. Det enda irriterande var att jag förmodligen skulle fått ner 200 meter till om jag hade mer slang. Dom kunde lägga slangen väldigt exakt. I princip kunde dom vända slangen 180 grader på 0,5 meter om det skulle behövas. Jag kunde inte föreställa mig att det skulle kunna vara så smidigt när man sett andra plöja jordvärme på youtube. Det enda som grävdes upp var en skopa där jag samlade slangarna till fördelningen.

Just nu blir det en fördelningsbrunn ute, får kika och se om man kan hitta någon annan lösning senare.
Jag har en fråga om kulventiler för att justera köldbäraren, hur liten kan innerdiametern på ventilerna vara utan att det påverkar flödet för mycket?

Bifogar en bild från plöjningen så kan ni se markförhållanden där med.









Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 september 2016, 07:45:52 »

44000 kWh är det med eller utan din 7 kW värmepump i drift?
Jag har förutsatt att det är utan att den varit i drift.
Även om jag räknar schablonmässigt på ca 50 W/m2 värmebehov så hamnar man på ca 12.5 till 13 kW (om jag adderar 2 kW för den fristående byggnaden).
Hus i flera plan brukar vara relativt snåla på energi, man brukar räkna ca halva effektbehovet för våningar ovan markplan och under jord.
Så även om man räknar högt så hamnar man inte på just mycket mer än 13 kW i toppeffektbehov, så länge det inte blåser rakt genom huset.

Jag skulle personligen gå rätt långt för att undvika fördelningsbrunn, hur kul är det att behöva hålla på där om/när man behöver justera strypningen på slingorna?
Men det där måste ju du själv bestämma, kanske behöver man aldrig justera mer än en gång.  dontknow
Loggerns kablar kan vara rätt långa, det finns de som köpt upp till 200 meter kabel och tiotals givare som har fått det att fungera i alla fall.
Själv har jag testat med 100 meter kabel utan problem, men 1-wirenät är lite speciella, det är svårt att garantera en specifik längd.
Skulle problem uppstå så kan man med olika trix få det att fungera ändå, som regel.
En Nibe 7 kW drar ca 2.3 kW som mest när framledningstempen är hög, runt 1.8 som minst.

150 000 kr är inget onormalt högt pris för en värmepumpsanläggning, men det brukar vara lite billigare än så i norra Sverige, dina speciella förutsättningar gör att du får ett storstadspris trots att det inte är det.
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 23 september 2016, 18:32:06 »

Min morbror mats viklund (lillpite) han plöjer jordvärme, vet inte om han åker hur långt som helst men du skulle ju kunna höra med honom. När han säger nej kan du ju erbjuda honom hälften av vad du räknat med...
Det knepiga är som sagt svängarna, jag vet inte hur han brukar göra, men många gräver ju ett dike där de skall vända så de kan se om slangen går i veck eller ej - och det kan ju bli svårt om det är så sankt som du skriver.
Någon som plöjt mycket borde kunna svara på hur de brukar göra.
Om jag vore i dina kläder skulle jag spela in en film som jag la upp på u-tube och visade entreprenörer hur miljön ser ut, så de kan se om de tror att de klarar av jobbet.

Du borde inte få eltillskott alls, om min beräkning stämmer så har du 12.9 kWeffektbehov vid -40 grader, så 16 kW skall klara mer än -45 grader.
Du borde kunna klara dig på 20A tycker jag.

Jag skulle inte sätta in flödesmätare och fördelningsbrunn utan dra in alltihop i huset och gå ihop med slangarna där.
Flödesmätare stryper nästan säkert flödet, mycket bättre då att strypa efter temperaturen på de två slingorna.
En Logger 2020 gör att du får den koll du behöver på hela din anläggning.

Förslaget på en bra luft/luft i kombination med Pellets kunde också vara en tänkbar lösning om du kan få det för liknande pris, men jag vet allvarligt talat inte hur bra en luft/vattenvärmepump fungerar i trakter där det kan snöa 60 dar i sträck, tror inte att COP blir imponerande.
Och Pellets är väl inte mycket billigare än direktel i norrbotten (om du nu bor i Sverige).

Du skulle inte kunna ta några bilder och lägga upp så vi får se hur det ser ut där du tänkt lägga kollektorn.

Jag var säkert lite otydlig, jag har redan hittat en entreprenör. Deras kostnad blir kring 50 000:- för nedläggning av 800m slang. Resten av kostnaderna är inte dom ansvariga för. Det är markfrågan,grävarbete, spriten, kopplingar och tillstånd etc som drar iväg lite.  Även om det inte är billigt så tycker jag inte att det är ett oskäligt pris om man ser till att det säkert är en och en halv dags resa t/r. Det tar ju några dagar extra för dem. Börjar man räkna baklänges på bränsle och maskiner samt arbetstid är det ingen ohemul timpenning på två pers. Jag har fått en bra känsla för att jobbet blir väl gjort. Dom klarar tighta svängar utan diken. Tack ändå för tipset.

Det är ju helt fantastiskt om man skulle klara sig utan tillskott. Jag tror att jag behöver mer än 12,9kw vid minus 40, men du kan har rätt. Jag har haft ganska ok värme om jag kan köra pumpen med 7kw+9kw tillskott. Jag kikade jag på elen, om jag räknat rätt så verkar jag bränna ca 5 kw eltillskott i snitt per timme dygnet runt hela januari... Förutom de ca 7kw som pumpen levererar (de år den levererar). Visst ligger en Nibe 1210-7 på ca 2,3 kw när den går?

Jag kan tyvärr inte dra in slingorna i huset, det blir betonghåltagning genom två väggar vilket blir dels dyrt och dels vill jag inte ha slangarna på väggen. Just nu har jag två 40mm som går under golvet, så jag får koppla ihop det ca 15-20 meter från huset. Men det borde väl funka det med. Hur långa kablar kan man ha till loggern?

Luft luft är som inte ett alternativ här om man redan har golvvärme, samt att det inte funkar på 3 våningar + extra byggnad. Jag skulle behövt 4 pumpar då och elda med pellets 2 månader och dåligt cop ytterligare nån månad. Sommaren behöver man bara varmvatten och då ska man dra igång och elda pellets mitt i sommaren. Då behöver man en jäkla plats till tank m.m.

Jag är väl ingen ekonom direkt men jag tycker att det är ganska rimlig återbetalningstid även om det drar iväg mot 150 000:- för pump och kollektor? Det måste väl finnas dom som har en betydligt sämre kalkyl som skaffar värmepump?

Jag ska försöka ta en bild sen när jag är på plats så får ni se.

Skrivet av: Enveten
« skrivet: 23 september 2016, 17:38:37 »

Du verkar verkligen ha naturen emot dig, så varför inte dela upp problemet i 2 delar? Uppvärmning vinter och uppvärmning vår/höst.

Vår/höst kommer du undan med en bra LVVP eller en markvärmepump med köldbärarkretsen kopplad till en stor utefläkt, tex Nibe AMB.

När temperaturen drar iväg neråt, pelletspanna.

Nibe AMB var ju en fiffigt lösning för dem med för korta borrhål, men knappast en ekonomisk sådan i kombination med pelletspanna, skorsten etc. Det är ju samma pris som för den här lösningen. Sen blir det ju ganska mycket dyrare att elda med pellets än att använda en värmepump, + allt jobb som ingår med en pelletspanna... Senvår sommar och höst finns det bra med energi i vattnet här. Men enl. Rikards beräkningar kommer det ju funka fin fint med jordvärme.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2016, 08:21:26 »

Jag tänkte lite samma, men det regnar inte Huddigmaskiner häromkring. Och en plog i rätt storlek går inte att hyra i norrbotten vad jag vet. Jag har hört mig för, de trodde att det var för svårt med greppet med traktor. Det är nog inte bara att köra med plogen och en Huddig om man har liten plats. Tror inte att det är superlätt att lägga slang med en meters mellanrum om man inte har gjort det förr heller. Det är lätt att böja lite för mycket.

Efter ett grävtag så blir det en fin håla i 20 sekunder tills vattnet börja rinna mellan sandkornen.... Efter 2 minuter är det nästan lika platt och fint som innan. Jag har svårt att se hur man ska få ner slangen utan att den flyter upp i vattnet som kommer i diket. Grävning plus lika mycket tyngder som när man lägger sjövärme?  :-\
Man brukar få gräva vid vändningarna samt där man går på ev sten. Det går säkert vara några som kliver på slangen där den flyter upp medans man fyller över den så vikter ska inte behövas men tror inte det är nått roligt jobb.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 september 2016, 07:11:05 »

Helt riktigt, inte så många timmar med -45. Men det är ju några veckor som det ligger kring -35 / -40. Sista åren verkar medeltemperaturen i januari vara kring -22C.
Jag vill helst inte gräva i strandkanten, onödigt mycket jobb och onödigt för miljön. Sen finns det ingen riktig plats för massorna så min tanke är att plöja ner slangen. Men maskiner med plog har inte hittat hit ännu. Man måste neråt dina breddgrader för att hitta någon som gör det. Nästan så man tjänar på att köpa en plog själv. Men jag kan samtidigt uppskatta att någon som är yrkesmässig utför jobbet med så det blir gjort ordentligt. Men det kostar på bra med transporter och övernattningar.
Min egen mark räcker inte till, så det är en del av kostnaden att lägga på annans mark. Terrängen är i övrigt högst olämplig. Sand, träd och väldigt kuperad.

Ni tycker med andra ord att det kan vara en vettig lösning med 600-800m slang och byta till en 4-16 pump? Med Rickards siffror så borde jag kunna spara närmare 30 000:- per år. Trots den höga kostnaden på kollektor så känns det som en vettig investering då. Om jag byter pump så kanske jag kan gå ner till en 20A säkring med och spara några tusen till beroende på hur mycket eltillskott som behövs. Kan du se det i dina beräkningar?

Har ni något tips på hur man kan spara lite pengar på fördelningsbrunn/flödesmätare etc. Klarar man bygga något enkelt själv kanske? Måste man kunna mäta flödet eller räcker det att justera efter temperatur på slingorna?

Tack så här långt för hjälpen!

Min morbror mats viklund (lillpite) han plöjer jordvärme, vet inte om han åker hur långt som helst men du skulle ju kunna höra med honom. När han säger nej kan du ju erbjuda honom hälften av vad du räknat med...
Det knepiga är som sagt svängarna, jag vet inte hur han brukar göra, men många gräver ju ett dike där de skall vända så de kan se om slangen går i veck eller ej - och det kan ju bli svårt om det är så sankt som du skriver.
Någon som plöjt mycket borde kunna svara på hur de brukar göra.
Om jag vore i dina kläder skulle jag spela in en film som jag la upp på u-tube och visade entreprenörer hur miljön ser ut, så de kan se om de tror att de klarar av jobbet.

Du borde inte få eltillskott alls, om min beräkning stämmer så har du 12.9 kWeffektbehov vid -40 grader, så 16 kW skall klara mer än -45 grader.
Du borde kunna klara dig på 20A tycker jag.

Jag skulle inte sätta in flödesmätare och fördelningsbrunn utan dra in alltihop i huset och gå ihop med slangarna där.
Flödesmätare stryper nästan säkert flödet, mycket bättre då att strypa efter temperaturen på de två slingorna.
En Logger 2020 gör att du får den koll du behöver på hela din anläggning.

Förslaget på en bra luft/luft i kombination med Pellets kunde också vara en tänkbar lösning om du kan få det för liknande pris, men jag vet allvarligt talat inte hur bra en luft/vattenvärmepump fungerar i trakter där det kan snöa 60 dar i sträck, tror inte att COP blir imponerande.
Och Pellets är väl inte mycket billigare än direktel i norrbotten (om du nu bor i Sverige).

Du skulle inte kunna ta några bilder och lägga upp så vi får se hur det ser ut där du tänkt lägga kollektorn.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 22 september 2016, 05:39:40 »

Du verkar verkligen ha naturen emot dig, så varför inte dela upp problemet i 2 delar? Uppvärmning vinter och uppvärmning vår/höst.

Vår/höst kommer du undan med en bra LVVP eller en markvärmepump med köldbärarkretsen kopplad till en stor utefläkt, tex Nibe AMB.

När temperaturen drar iväg neråt, pelletspanna.
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 22 september 2016, 01:35:16 »

En plog borde väl gå att hyra som passar en vanlig grävare tex en Huddig och är det bara sand bör det gå fort att plöja. Om du skulle välja att gräva så blir det inga massor över man får gräva ett dike 1 meter djupt och lägga slang och lägga igen innan man gräver nästa om det är ont om plats men är det enbart sand är risken för ras rätt stor och då tar grävningen längre tid.

Jag tänkte lite samma, men det regnar inte Huddigmaskiner häromkring. Och en plog i rätt storlek går inte att hyra i norrbotten vad jag vet. Jag har hört mig för, de trodde att det var för svårt med greppet med traktor. Det är nog inte bara att köra med plogen och en Huddig om man har liten plats. Tror inte att det är superlätt att lägga slang med en meters mellanrum om man inte har gjort det förr heller. Det är lätt att böja lite för mycket.

Efter ett grävtag så blir det en fin håla i 20 sekunder tills vattnet börja rinna mellan sandkornen.... Efter 2 minuter är det nästan lika platt och fint som innan. Jag har svårt att se hur man ska få ner slangen utan att den flyter upp i vattnet som kommer i diket. Grävning plus lika mycket tyngder som när man lägger sjövärme?  :-\
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 22 september 2016, 01:08:20 »

Man kan ju undra varför inte sjövärmen fungerade?? Det är väl vanligen det som ger mest energi till minsta kostnad.

Funkar fint sommarhalvåret, men när det är strömmande vatten håller det inte ens +1 på vintern, det blir ingen skiktning. Vilket innebär ca -3 på kb ut. Det blir bara mer och mer ispåväxt och tempen sänks tillslut till minusgrader på kb in. På ett dygn har jag sett 5-10 cm ispåväxt på slangen. Det blir vacker is, helt ren från bubblor, nästan osynlig. Det krävs enorma mängder tyngder för att hålla första halvan av slangen nere. I en sjö eller väldigt lugn vik funkar det någorlunda om man dimensionerar noga och har mycket tyngder. Om någon är sugen på sjövärme och har lite bättre förutsättningar kan jag ställa upp som bollplank.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 september 2016, 19:02:38 »

Man kan ju undra varför inte sjövärmen fungerade?? Det är väl vanligen det som ger mest energi till minsta kostnad.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2016, 18:33:31 »

En plog borde väl gå att hyra som passar en vanlig grävare tex en Huddig och är det bara sand bör det gå fort att plöja. Om du skulle välja att gräva så blir det inga massor över man får gräva ett dike 1 meter djupt och lägga slang och lägga igen innan man gräver nästa om det är ont om plats men är det enbart sand är risken för ras rätt stor och då tar grävningen längre tid.
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 21 september 2016, 15:57:04 »

85000 för en jordkollektor? Funkar det inte att borra i stället?  Sc:,h

Jag skulle behöva över 60 meter foderrör. Risk för dåligt berg med. Ganska osäker investering. Även om det går bra och man skulle kunna borra 230 meter på ett hål blir det bara 160 meter aktivt, vilket jag inte tror räcker så långt med tanke på energiuttag och den normala temperaturen i berget här.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 september 2016, 15:39:41 »

85000 för en jordkollektor? Funkar det inte att borra i stället?  Sc:,h
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 21 september 2016, 14:45:39 »

Dagarna med -45 grader kan vi nog glömma, de är väl bara en eller två/år om jag får gissa - oavsett var du bor.
Jag har gjort en beräkning baserad på en 4-16 kW värmepump med vattenmättat lös sand som jordslag.
räknar med 37500 kWh för värme och tappvarmvatten, vilket ger ett toppeffektbehov på 12.9 kW vid -40 grader.
Med 12W/meter kollektor skulle du få ca -1 grad som kallast på brine.
Slanglängd 628 meter.
Årsvärmefaktor ca 3.8 (troligen mer, jag räknar med det äldre programmet)

Jordvärme är bra på det sättet att det är totalt riskfritt att ha minusgrader på brine, inget dåligt kan hända utom att COP kan bli lite lägre några få veckor/år.

Synd bara att grävningen blir så dyr, skall du flytta hela huset?

Helt riktigt, inte så många timmar med -45. Men det är ju några veckor som det ligger kring -35 / -40. Sista åren verkar medeltemperaturen i januari vara kring -22C.
Jag vill helst inte gräva i strandkanten, onödigt mycket jobb och onödigt för miljön. Sen finns det ingen riktig plats för massorna så min tanke är att plöja ner slangen. Men maskiner med plog har inte hittat hit ännu. Man måste neråt dina breddgrader för att hitta någon som gör det. Nästan så man tjänar på att köpa en plog själv. Men jag kan samtidigt uppskatta att någon som är yrkesmässig utför jobbet med så det blir gjort ordentligt. Men det kostar på bra med transporter och övernattningar.

Vart ligger huset? Går det att nyttja nån grannfastighet (typ åkermark) för jordvärmen?
Min egen mark räcker inte till, så det är en del av kostnaden att lägga på annans mark. Terrängen är i övrigt högst olämplig. Sand, träd och väldigt kuperad.

Ni tycker med andra ord att det kan vara en vettig lösning med 600-800m slang och byta till en 4-16 pump? Med Rickards siffror så borde jag kunna spara närmare 30 000:- per år. Trots den höga kostnaden på kollektor så känns det som en vettig investering då. Om jag byter pump så kanske jag kan gå ner till en 20A säkring med och spara några tusen till beroende på hur mycket eltillskott som behövs. Kan du se det i dina beräkningar?

Har ni något tips på hur man kan spara lite pengar på fördelningsbrunn/flödesmätare etc. Klarar man bygga något enkelt själv kanske? Måste man kunna mäta flödet eller räcker det att justera efter temperatur på slingorna?

Tack så här långt för hjälpen!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 september 2016, 13:39:33 »

Vart ligger huset? Går det att nyttja nån grannfastighet (typ åkermark) för jordvärmen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2016, 13:18:52 »

Dagarna med -45 grader kan vi nog glömma, de är väl bara en eller två/år om jag får gissa - oavsett var du bor.
Jag har gjort en beräkning baserad på en 4-16 kW värmepump med vattenmättat lös sand som jordslag.
räknar med 37500 kWh för värme och tappvarmvatten, vilket ger ett toppeffektbehov på 12.9 kW vid -40 grader.
Med 12W/meter kollektor skulle du få ca -1 grad som kallast på brine.
Slanglängd 628 meter.
Årsvärmefaktor ca 3.8 (troligen mer, jag räknar med det äldre programmet)

Jordvärme är bra på det sättet att det är totalt riskfritt att ha minusgrader på brine, inget dåligt kan hända utom att COP kan bli lite lägre några få veckor/år.

Synd bara att grävningen blir så dyr, skall du flytta hela huset?
Skrivet av: Enveten
« skrivet: 21 september 2016, 13:03:55 »

Hej alla kunniga människor!

Jag har läst lite då och då på forumet ett par år nu. Jag är väldigt tacksam för att det finns så många här som lägger ner tid på att dela med sig av sin kunskap och klokskap för andra att ta del av.

Jag hoppas att det finns någon som skulle orka hjälpa mig att räkna på ett problem.

Tidigare ägare av huset har försökt med både sjövärme och grundvattenvärme men stött på problem av olika slag, jag själv har experimenterat ganska mycket likaså utan något långsiktigt resultat. Det blir lite för långt att skriva ingående om det här nu.

Jag tror att jag har kommit till slutsatsen att min enda vettiga möjlighet för att få energi är jordvärme, men det är starkt begränsat utrymme för detta. Jag kan få ner mellan 600-800 meter slang med en meters mellanrum, det går inte att säga hur mycket på förhand. Men frågan är hur långt det räcker för mitt behov och om det skulle funka eller om man ska hitta andra lösningar. Kostnaden för jordvärmekollektorn blir väldigt hög pga av olika hinder som måste lösas. Ca 85000:- totalt för 800m. Slangen kommer i så fall läggas på 1 meters djup i sand bredvid ett svagt strömmande vattendrag, så slangen är under vattennivån en stor del av året, det är kanske 2 månader på våren då vattennivån är ca 1m under slangdjupet. På vintern är det ca 1,5 meter snö som isolerar marken med.

Det som skall värmas är ett hus på ca 215m2 fördelat på 3 plan samt en fristående byggnad på 25 m2 som är bra isolerad, klarar sig i princip med 2kw när det är riktigt kallt. Nuvarande maxförbrukning är kring 44000kwh inkl. hushållsel. Det är ett ganska trögt hus, vattenburen golvvärme i betongplatta på samtliga ytor. För att få temperaturdata kan jag tänka mig att Karesuando är den plats som ligger närmast i klimat. Det brukar bli ner mot -45C varje vinter, i extremfall några grader till. Årsmedeltemp ca -2C. Jag har tillgång till en Nibe 1210-7 pump idag men har på sikt tänkt att byta till en inverterpump 4-16 om jag kan lösa detta med kollektorn. Jag misstänker att max effektbehov är ca 16 kw för huset de kallaste dagarna.

Vad tror ni om detta? Skulle någon kunna hjälpa mig med hur siffrorna ser ut med 600m respektive 800 meter. Vad skulle jag kunna få för täckningsgrad, hur många minus klarar pumpen. Energibesparing etc. (med nibe 4-16kw om det är möjligt) Jag förutsätter att jag kan driva 7:an på 600-800 meter någorlunda.

Tack!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!