Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 10:40:47 »

Det känns som din VP fått fnatt pga de höga arbetstemperaturerna.

Det är konstigt att du har en framledning på 36 grader och ett bör på 53 !!!  desutom är det 35 grader i eldelen med bör på 55 ???  och tillråga på allt har du 35 i VP delen värme med med bör på 55. Dags är installatör att titta på din VP, och är han SEG ring och prata med CTC så rör det sig nog rätt bra.

Värt att notera är att du har HAR 35 grader som mest i hela tanken men ändå lyckas ha en fram ledning på 36 grader....   
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 februari 2007, 00:58:08 »

hallå... panik..
Nu har pannan fått spel... har 21 grader inne& inställt 21... men jag har inget varmvatten knappt.. har inte använt speciellt mycket varmvatten..
Framl 36 grader Börvärde 53 grader
Elpanna 35 grader Börvärde 55 grader
Värmepump 35 grader Börvärde 55 grader
VAd hände idag? + 4 grader ute och tanten är riktigt sur på mig eftersom det va KALLT i duscshen

Shunten har öppnat (samma temp uppe som nere)
elpatron avstängd
varför en 7a inte klarar av att få upp framledningen vid +4 ute???
svårt att förstå - nåt för installatörn att kolla upp.
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 03 februari 2007, 00:06:34 »

Hej !

Ursäkta, skrev för snabbt innan jag läst alla inlägg....

Har du några varingsmedelanden i displayen ?
Blinkar lysdioden vid knappen med ett "!"-tecken?
Med de temperaturer du skrev (i inlägget före det jag kommenterade ovan) borde kompressorn startat för länge sedan...

MVH,
/Erland
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 02 februari 2007, 23:58:14 »

Temperatur elpanna 48 grad

Du har 48 ºC i den övre delen av VP, dvs den del från vilken varmvatten till kranarna hämtas !
Borde kunna spola rejält varmt vatten !!!!!

Har du spolat en liten stund ? Det tar ju några sekunder innan man "sploat fram" det varma vattnet.

Hur är vattentrycket ?

MVH,
/Eland
Skrivet av: ME
« skrivet: 02 februari 2007, 21:57:05 »

Har du inne givaren på ??  känns mer som VP'n jobbar med max vad den klarar i temperarur väg

Citera
hallå... panik..
Nu har pannan fått spel... har 21 grader inne& inställt 21... men jag har inget varmvatten knappt.. har inte använt speciellt mycket varmvatten..
Framl 36 grader Börvärde 53 grader
Elpanna 35 grader Börvärde 55 grader
Värmepump 35 grader Börvärde 55 grader
VAd hände idag? + 4 grader ute och tanten är riktigt sur på mig eftersom det va KALLT i duscshen
och kompressorn gick inte  ???

Vad har du för värde på brine in resp ut?
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 02 februari 2007, 21:31:56 »

Så här är läget nu..
Temperatur elpanna 48 grad
max effekt elpanna 0,0kw

Framlev 55(ändrade tillbaka från 60 för 20 min sen)
max framlev 55 (ändrade tillbaka från 60 för 20 min sen)
elp 0,0kw
fram 47 bör 45
El 47 bör 52
Vp 49 bör 50
21 grader inne inst 21 grader

cirkulationspumpen går på läge 2
kompressor är ej igång

temp till radiatorer 50 grader
temp display VP 47 grader
shunt automaten ligger i mitten
vatten tryck 1.2
första elementet närmast vp (3 m ifrån) avstängt

finn nåt fel?


Skrivet av: Berggren
« skrivet: 02 februari 2007, 20:12:18 »

nej det gjorde den inte.. nu har jag sett till att den startar.. men när jag gick ner till den så gjorde den inte det..
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2007, 20:10:42 »

Citera
Värmepump 35 grader Börvärde 55 grader

Går kompressorn hela tiden?? det ska den göra när det är "flera mil" innan den når börvärdet...
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 02 februari 2007, 19:16:59 »

hallå... panik..
Nu har pannan fått spel... har 21 grader inne& inställt 21... men jag har inget varmvatten knappt.. har inte använt speciellt mycket varmvatten..
Framl 36 grader Börvärde 53 grader
Elpanna 35 grader Börvärde 55 grader
Värmepump 35 grader Börvärde 55 grader
VAd hände idag? + 4 grader ute och tanten är riktigt sur på mig eftersom det va KALLT i duscshen
Skrivet av: ME
« skrivet: 02 februari 2007, 12:58:58 »

Väntar på resulatet ...
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 01 februari 2007, 22:54:26 »

Vi har sett bild på två av elementen och de är av avikande sort iförhållande till övriga. Visst kan det vara fel på något ställe, och det måste kollas upp. Om det ör du som rotar i det eller en röris är en smak och hängighets fråga. men en sak är säker får du ned framledningstemperaturen så ökar besparingen och du kan få en bra värme komfort.

Vet inte om det kan vara elementet i tvättstugan som är boven.. det sitter ca 2 m rör från VP och där är vattnet lika varmt i ingående som i utgående(nästan) och returvattnet har ju bara 2 m tillbaka till pannan.. men vad vet jag.. jag är ju en amatör ;D
Ska stänga av elementet(inte via termostat) och kolla lite.. återkommer i morgon..
Skrivet av: ME
« skrivet: 01 februari 2007, 08:47:17 »

Vi har sett bild på två av elementen och de är av avikande sort iförhållande till övriga. Visst kan det vara fel på något ställe, och det måste kollas upp. Om det ör du som rotar i det eller en röris är en smak och hängighets fråga. men en sak är säker får du ned framledningstemperaturen så ökar besparingen och du kan få en bra värme komfort.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 01 februari 2007, 00:55:52 »

Varken på Nibe eller IVT blir det ngt "brännhett" vatten. VV kommer max upp i 52-53 grder.
Vattenkokaren tror jag också Rickard rekommenderat.

Ser ut som 2-rörssystem och skapliga radiatorer men ngt fel är det med den höga framledningstempen. Enda möjligheten att lösa detta måste väl vara att ta dit en röris. Vi sitter ju bara och gissar.
Säkert är lösningen med en vv-beredare den optimala, men den tar på sätt och vis emot.
Skrivet av: Jonas_R
« skrivet: 01 februari 2007, 00:23:26 »

Berggren,
jag har en CTC Ecoheat, det är +2 grader ute och min temp ut i elementen är 32. Inomhustemp 20,7.
Mitt hus är byggt på 50-talet med tilläggsisolerat tak. Dina 46 grader börvärde låter mycket... men är det vad som behövs för att hålla värmen så är det så.

Har du kollat temperaturen i samtliga element?

Det jag är ute efter är hur dina element är dragna. Jag hade problem med elementen eftersom förre ägaren renoverat vissa delar, men lämnat andra och kopplat ihop dem. Resultat blev att en loop nere i källaren fick nästa allt. Nu har jag strypt den delvis och balanserat upp flödet.

Angående varmvattnet.
Slå på elpatronen en stund innan ni behöver varnvattnet, slå av efter användning. Om ni tycker det är för jobbigt att passa innan dusch etc, sätt en vv beredare i serie efter pumpen (ingen elpatron skall vara på i Ecoheat), det gjorde min kompis. Det drar ytterst lite extra eftersom vp förvärmer vattnet och beredaren lägger till det sista och håller det varmt.

JR
Skrivet av: ME
« skrivet: 01 februari 2007, 00:05:03 »

Vad har du för övriga element ?? eller är det ett enrörssystem (såg ej ut så, menär det ngt jag bommat). elementen verka vara för klena för att leverar värme, dvs du har ett riktigt hög temp system :( 

Nya element  stora feta rakare, är lösningen dock inte trevligt mot plånboken. fläktkonvektorer kan &så vara ett alternativ på något ställe, dock tycker jag inte om saker som kan låta (fläkten) utan föredrar tysta saker.

har du verkligen bara 44 grader i eldelen ?? du har 35 starter per 24 timmar och vp bör på 51  grader. har du tappat varmvatten strax innan ? det som kan vara ett problem är om du har för snabbt flöde genom kammbatteriet dvs du tappar vatten för fort. lösninga är att strypa varmvattnet.

 
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 31 januari 2007, 23:31:49 »

Hej Berggren

Vattenkokare Sc:,h

Måste vara något tokigt om du inte får tillräckligt varmt diskvatten, på både min Nibe & Ivt blir vattnet "brännhett", absolut tillräckligt till handdisk. Eller är det så att CTC inte prioriterar VV???

Fläktkonvektor kan jag rekomendera varmt.

/Sune73
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 31 januari 2007, 23:24:03 »

Källaren
Montera in en fläktkonvektor. En sådan sprider värmen bra och ser bla till att källarens tak, dvs golvet i nedre plan håller en dräglig temp. Jag har en sådan lösning och jag tycker att det fungerar bra. Golvet i köket är inte alls obehagligt på mornarna, som det var när vi hade oljeeldning. Min källare lämnar alltså en del övrigt att önska vad gäller isolering. I övrigt är nog huset relativt välisolerat.


Varmvatten
När det gäller vv så får du nog leva med att vid vissa tillfällen så finns inga stora mängder eller riktigt varmt vatten att tillgå. I alla fall om du ska köra utan tillskott.
Du får välja mellan ekonomi eller total komfort.
Ett tips kan vara att investera i en vattenkokare för tex hett diskvatten
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 23:11:03 »

Kan va klurigt med CTC.
Men det är ju bara om den behöver gå 24t det är aktuellt.

Tex genom att se till att inte tillskottet tillåts gå in med så hög effekt att kompressorn stannar.
Du har helt klart för högt tillskottsförbrukning!

testa utan tillskott vid kyla så ser du vilken utetemp kompressorn orkar med utan tillskott.

Sen gäller det att även få tillskottet att gå vid behov utan att kompressorn stannar!!!

Har man högtempsradiatorer är det nog svårt utan att stänga av tillskottet..
Det är alltid bättre att spetsa utanför värmekretsen när det behövs, tex med vedkamin eller med elradiatorer..

Skrivet av: Berggren
« skrivet: 31 januari 2007, 22:56:11 »

tyvärr dränerade förra ägarna för 2 år sen..

så du tycker jag ska skippa golvvärmen då? tänkte på sån golvvärme med folie i (men den kanske inte heller är bra?)

här kommer lite uppdatering på systemet..

Rumstemp 20.3 inst 21
elpanna o.okw
framlev temp 53
max tillåten fram lev 53 grader

Diagnos
ute temp 2 grader
framl 45 grader bör 46 grader
elpanna 50 bör 53
vp 48 bör 51

Komp starter 35 st
kompr senaste 24 13h 45 min

vatten temp 44 grader

drift komp 15126kwh
eldrift 9897kwh

värmen är lagom inne nu men "tanten" vill ha lite varmare vatten

en liten fråga.. värmen på övervåningen är för varm.. hur får jag ner den om jag inte ska ändra på element termostaterna?


Bertil.. hur får jag kompressorn att gå 24h då?
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 22:39:33 »

En oisolerad platta kan göra att du förbrukar mer energi än om du har element,det blir ettsvarhål dit du pumpar all energi.... Om du skall drenera om källaren passa på att isolera :)
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 31 januari 2007, 20:51:58 »

Antagligen beror det på att källaren är ouppvärmd, det drar kallt från källaren via trappen.. men det ska åtgärdas till våren.. då ska det antagligen dit golvvärme med svag värme samt element.. dock har jag gett upp tanken med att bila upp golvet o isolera..(blir för kostsamt o för mycket arbete)
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 15:52:18 »

Citera
Kruxet kan va att med högt börvärde och elpatronen aktiv höjer den tempen så mycket att kompressorn inte går hela tiden vid svinkyla. då kanske 8 kw vp ersätts med 6 kw elpatron.

Då blir det enormt dyrbar drift... som den jag skrev om i "bedrövlig drift"
Usch ja... så låg bör värde  som möjligt är det som gäller...

Låter som att det är dags att fundera på varför huset behäver hög temperatur, dålig isolering, dragiga fönster eller små element...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 15:24:01 »

Kruxet kan va att med högt börvärde och elpatronen aktiv höjer den tempen så mycket att kompressorn inte går hela tiden vid svinkyla. då kanske 8 kw vp ersätts med 6 kw elpatron.

Då blir det enormt dyrbar drift... som den jag skrev om i "bedrövlig drift"

det kan tyvärr bli KALLARE inne och dyrare drift om man höjer börvärdet!!!!!

Spm jag alltid säger nöj er ALDRIG om inte kompressorn ALLTID går vid svinkyla.
Det skall va 24t/dygn inte ett enda stopp!!!

Om sen det går kan man ev spetsa med lite elpatron, men tillse att den inte orkar "släcka" värmepumpen det får aldrig ske  puhhh  ;)
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2007, 09:59:53 »

Citera
Har du för kallt och kompressorn står stilla...
sanning med modifikation....

Bör värdet vid -15 borde du höja ( 50 grader verkar vara för lågt), sätt 53 grader och kolla vad du får ör temperatur. sedan stryper du dessa två element som du har problem med TEMPORÄRT med termostaten.

säg att du hittar ett bra börvärde vid +2 grader :) och temperaturen sjunker till -5 och temperaturen i huset blir för varmt så sänker du bör värdet vid -15 och ökar värdet husvärme ifrån en grad i taget tills temperaturen är OK.

Och skulle temperaturen bli för kall gör du tvärt om... 



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 januari 2007, 23:59:14 »

Har du för kallt och kompressorn står stilla...  huvuddunk
Citera
KomprOBrineO
höj börvärdet lite... det borde göra susen!

Den ska gå så länge du fryser, elände mad en kompressorn som inte får gå max!!!

Ev kan du strypa grundflödet om du tar bort termostaten....

Är det Danfoss ventil?

Skrivet av: staffan55
« skrivet: 30 januari 2007, 23:26:53 »

Såna termostater hade jag förut, tror att dom är från slutet av 70-talet. Hade stora problem med dom under Oljeperioden. Min VP-installatör bytte de flesta och bytte div annat.
Men dina radiatorer ser väl helt OK ut, till och med ganska bra. Ta dit en rörmokare som tar bort termostaterna, sätter dit enkla vred för på och av(VP sköter styrning med alla öppna radiatorer) kollar strypningar osv.

Felet måste vara där någonstans

Du har nu drygt 12 timmar på kompressorn men kallt i huset. Sätt på rumsgivaren igen. Prova 20,5 grader. Det kommer att ta ett tag att värma upp huset. Men sätt inte på elpatronen.

Sen blir man lite mörkrädd över fördelningen av dina siffror. Driftsattes 2003. Kompressor 15092 kwh, elpanna 9897 kwh. Det blir nästan 40% på elpatronen. Men å andra sidan är väl inte en årsförbrukning om ca 8400 kwh för värme och vv alldeles katastrrofalt även om det borde kunna bli mkt bättre.
Du kanske också ska prova att ställa KB-pumpen i läge 2
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 22:47:55 »

Ok, jag har inte sett dessa termostater hoppas att ngn anna kan hjälpa till...

Brine 4 är ingående tempen på från borrhålet, 2 är tempen på det du skickar tillbaka....
hetgasen vet jag inte riktigt hur jag skall beskriva, temperaturen på gasen i som används för att höja/överföra värmen till vattnet... och värdet ditt kan variera med den temperaturen som kompressorn jobbar mot. 94 grader helt  OK

legionella, inga problem ctc har 4-6 lite i skingan så inget vatten blir stående någon längre tid.

Ratten  (Bertil skräcken) är till för att köra VP som elpanna och den förbipasserar styret. detta är bra om styret skulle gå sönder. då kan du köra VP manuellt. du kan ställa den på F för att slippa att ditt värme systen fryser sönder om kompressorn gårsänder.

Noterar att elpatronen då fungerar trots att den i styre är ställpåp 0 kw. och all energi som för brukas av svarta ratten syns inte på kw räknaren för elpatronen. 
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 30 januari 2007, 22:25:17 »

Inte utan att det sprutar vatten verkar det som, det är en danfoss termostat i alla fall..

Tänkte på lite annat..
när jag nu kollade på vp så stod det BRINE4/2 grader
vad är det?
och så stod det även h.Gas94 grader vad är det?

Sen undrar jag lite om vattnet.. nån skrev att vattnet värms upp till 55 grader va 4 gång?
är det inte risk för legionella då? värms det upp till 55 grader även om jag har elpannan  på 0.0 kw?

Ratten som finns på pumpen,,?? finns ett F och olika siffror.. va e det o vad ska den stå på
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 22:06:39 »

går det att plocka av termostaten ?
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 30 januari 2007, 21:34:04 »

svårt att ta bild där.. men här kommer en till
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 30 januari 2007, 21:32:43 »

Den är satt på 22 grader
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 21:15:53 »

vad har du för husvärme ifrån satt till ?

kan du ta en närmare på termostaten...  sedan klickar du här och laddar upp bilden
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 30 januari 2007, 20:03:29 »

då va det dags för en uppdatering igen...

enda grejorna jag ändrat är nu att jag ställt ner max effekt elpanna till 0.0kw

Har nu 18.8 grader inne med en temperatur ut på vattnet på 37 grader..
Lite för kallt för min smak.. förslag?? o grader är det ute..


KomprOBrineO
Elp o.okw
Brine -- / --
H.Gas -- grader ute -1grader
Framl 39 grader Börvärde 39 grader
Elpanna 50 grader Börvärde 50 grader
Värmepump 53 grader Börvärde 44 grader

Kompr starter 40 st
kompr senaste 24 h 12h23min

Drift kompr 15092 kwh
elv drift 9897kwh

Nu ser ni mitt gamla element som jag inte vet hur jag ska strypa(min profilbild)
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 12:24:09 »

Jag passar på att göra lite reklam :)

Du kan ladda ned mitt excelark  -=Här=- och fylla i i gång/dag så får du lite uppföljning.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 30 januari 2007, 11:26:31 »

Det skulle också vara intressant om du redovisade antalet förbrukade kwh på elpannan för samma period som du redovisar antalet timmar på kompressorn, och/eller kwh- förbrukning för kompressorn.

14 timmar kvarstående kompressortid motsvarar väl i ditt fall ungefär 14*6kwh(kommer att gå mot höga temperaturer)=84kwh i uteffekt. Så mycket gör väl inte elpatronen av med? Eller
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 januari 2007, 09:50:52 »

Som staffan55 sägr slå av elpatronen (0kw) och igentligen behöver du inte sänk bör värdet på eldelen då elpatronen inte är inkopplad. MEN sänk den ändå i fall du skule behöva extra tillskott.

Du behöver inte vara så orolig för varmattnet då du har rätt mycket start och stopp, det ger hög temperatur i eldelen . vp jobbar nämligen upp til 55 grader var 4:e gång..
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 30 januari 2007, 00:18:08 »

Jag tycker absolut att du ska stänga av elpatronen. Under Max eleffekt knappar du till 0 kwh.

Visserligen har det blivit bättre men det är inte bra. Visst är svenska underbart.

Du har alltså nu drygt 10 timmars kompressordrift, vilket innebär att det finns 14 ytterligare timmar att få ut ur pumpen. Elpatronen går med all sannolikhet in under inte obetydliga tidsintervaller, vilket antalet starter tyder på.

Ett annat alternativ är att du ställer ned "Temp elpanna" till tex 43 grader.

Prova något av detta för att utnyttja kompressorn maximalt.
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 29 januari 2007, 23:53:15 »

Är helt borta när det gäller värmepumpar.. har inte ens en manual till pumpen, dock är den beställd..

Men här är vad som står..
Inst
Rumstemp 19.3 inst 22
Med rumsgivardrift
Kompr tillåten
Max effekt elpanna 6 kw
Temp elpanna 50 grader
shunt fördröjd 180 min
huvudsäkring 16A
Framl temp (vid -15 )60grader
värme från vid +20grader
max tillåten framl 60grader
Min tillåten framl temp Från
nattsänkning Nej

Diagnos:
KomprOBrineO
Elp 6kw
Brine -- / --
H.Gas -- grader ute -1grader
Framl 54 grader Börvärde 53 grader
Elpanna 58 grader Börvärde 60 grader
Värmepump 52 grader Börvärde 55 grader
Shuntläge 50%

 
Så här ser inställningarna ut idag..

Inst

Utan rumsgivardrift
Kompr tillåten
Max effekt elpanna 6 kw
Temp elpanna 50 grader
shunt fördröjd 180 min
huvudsäkring 16A
Framl temp (vid -15 )50grader
värme från vid +20grader
max tillåten framl 50grader
Min tillåten framl temp Från
nattsänkning Nej

Diagnos:
KomprOBrineO
Elp 0 kw
Brine -- / --
H.Gas -- grader ute -3 grader
Framl 40grader Börvärde 40 grader
Elpanna 53 grader Börvärde 50 grader
Värmepump 54 grader Börvärde 45 grader
Shuntläge 50%

Som ni ser har det blivit lite förändringar..
Kompr starter senaste 24 H 47st (glömde kolla igår)
Kompr senaste 24H 10h 22min (igår stod den på 7h 35min)

Temperaturen inne ligger på 20.9 grader,, den har inte ändrat sig när jag ändrade från 60 grader ner till 55 och nu står den på 50 grader sedan lunch tid
Vatten temp ut enligt termometerklockan på utgående från pump ligger på 39 grader
Ska försöka fixa bild på elementena..

Ser detta bra ut eller borde jag ändra på nåt mer i inställningarna?
Skrivet av: ME
« skrivet: 29 januari 2007, 21:46:52 »

De visar att gamla saker kan vara bra att ha  ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2007, 20:23:34 »

Citera
bertil är en fena på gamla grejor

Det har väl med åldern att göra  ;) :D

gammal
äldre
uråldrig
antik
raritet

Ovanstående gäller mig inte ventiler...

Skrivet av: ME
« skrivet: 29 januari 2007, 19:52:52 »

Du kan ta ett foto på de gamla och ladda upp här i forumet,  så kanske ngn kan ge dig ett tips på har du skall strupa dessa (bertil är en fena på gamla grejor)

Kanon att du har gått från 60 grader till 50 det ger många sparade kronor, hur är det med inne temperaturen ?
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 29 januari 2007, 18:04:32 »

Du ska strypa dom som har för hög cirkulation...
Det kortsluter och är inte alls bra.

Blir det för varmt inne så kan du sänka kurvan, det är toppenbra då går pumpen billigare...


Kan strypa dom nya men jag vet inte hur man stryper dom gamla elementen...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2007, 18:02:11 »

Du ska strypa dom som har för hög cirkulation...
Det kortsluter och är inte alls bra.

Blir det för varmt inne så kan du sänka kurvan, det är toppenbra då går pumpen billigare...
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 29 januari 2007, 17:41:51 »

-5 ute..
Elementen är nu varma överallt.. 2"gamla "  element håller samma in som ut i temp
1 "nytt" likadant
de 2 övriga "nya" elementen skiljer 6 grader mellan in o retur
Pumpen ställd på 50 grader o rumsgivaren urkopplad
Skrivet av: ME
« skrivet: 29 januari 2007, 13:38:41 »

idag är elementen likadana som igår.. kalla nedtill o varma upptill..
När det gäller att ställa in VP rätt:
Ska elementen vara på fullt?
vilket läge ska jag ha cirkulationspumpen på? 1,2 eller 3?
Du kan köra på 3:an (externa) som Bertil skriver ... men är det varmare i dag så kan du ändå få effekten av att de känns kalla i botten.

Om du har en termometer så mät temperaturerna vid elementen på ingång och retur så inte stryper, men detta gör du enklast när det är kallt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2007, 12:10:33 »

På en CTC... kör på trean på din externa om raddarna är kalla i botten så ska det inte va.

Termostater ska va öppna..
Då ska du ha 5-7 graders tempdiff på dina radiatorer mellan stig och retur.
Då avger dom bra med värma (maximalt) då kan du sänka värmekyurvan så mycket som möjligt. Vilket ger en billigare drift med SAMMA rumstemp som tidigare.
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 29 januari 2007, 11:58:55 »

Kom ihåg att koppla ur Innegivaren, annars kan du INTE ställa in VP rätt !!!!  fortsätt att raportera hur det går med värmen...

Jag skulle vilja ha en rapport på hur dina element har värmen fördelat högs uppe och i botten. et säger lite hur mycket det går att krama ur ditt system, dvs om det finns strypningar på elementen som begränsar dem att jobba effektivt.

idag är elementen likadana som igår.. kalla nedtill o varma upptill..
När det gäller att ställa in VP rätt:
Ska elementen vara på fullt?
vilket läge ska jag ha cirkulationspumpen på? 1,2 eller 3?
Skrivet av: ME
« skrivet: 28 januari 2007, 22:28:07 »

Kom ihåg att koppla ur Innegivaren, annars kan du INTE ställa in VP rätt !!!!  fortsätt att raportera hur det går med värmen...

Jag skulle vilja ha en rapport på hur dina element har värmen fördelat högs uppe och i botten. et säger lite hur mycket det går att krama ur ditt system, dvs om det finns strypningar på elementen som begränsar dem att jobba effektivt.
Skrivet av: Berggren
« skrivet: 28 januari 2007, 22:07:27 »

Jag tackar för alla hjälpsamma svar.. har nu ställt VP på ecoheat.. eftersom det står ecoheat 7 på den och nu verkar det som cirkulationspumpen går hela tiden.. värmen inne har ökat i alla fall.. ställde även ner pumpen från 60 till 55 grader..
Ska avvakta till imorgon och se om allt är till min belåtenhet..
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 28 januari 2007, 21:32:26 »

ECO KM ställer man alltså in när man som jag har en EcoPart, dvs en fristående kompressormodul som är kopplad till en EcoEl. Styren sitter i EcoElen. Mkt riktigt det betyder kyl modul.

Som de övriga säger
-ställ ned kurvan till tex 50 grader
-koppla bort rumsgivare
-ställ elpatron på 0 kwh

Sen får du se vad som händer och vad du behöver justera(efter någon/några dagar); höja kurva, sätta på elpatronen osv

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!