Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt ht plus c6 bypass mm  (läst 3092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt ht plus c6 bypass mm
« skrivet: 10 februari 2013, 01:43:46 »
Hej flyttade in i ett gammalt hus i somras där det satt en ht plus c6 installerad. Gissade på att den var i under kand då den uppvärmda utan är 180kvm och taskig isolering så nu i vinter har jag testat loggat mätt mm,
Runt 0an behöver pumpen gå kontinuerligt och tillskott kan hoppa in efter vv men det är nog inget konstigt. Men min stora fråga är! Denna pump är installerad med ext cp och bypass, har jag 47grader ut från växlarn så har jag bara 44grader ut efter återcirkulationen från bypassen alltså tappar jag 3grader till ingenting och deltat över radiatorerna blir således inte alls vad som givarna visar. Jag har som bäst 4graders delta över mina gamla radiatorer, int cp i läge 1 och ext i läge 2 alla räddar är helt öppna, visserligen verkar det som att tilloppet ligger på returen över termostaten men det kan ju inte va hela hemligheten.
Då blir det ju även svårare för pumpen att komma upp till börsvärde på returen om framledningen redan är 3 grader svalare.
Min tanke att ta bort ext cp ersätta med ett rör, sätta på en avstängning innan bypassen och se.
Alla tipps och funderingar mottages gärna.

Sen visar alla givare mellan 0,3-1 graders fel men det fÃ¥r man väll leva med verkar det som pÃ¥ ivt  :)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2013, 10:01:40 »
Varför inte gå upp till läge tre på externa pumpen? Vad har du för delta över värmepumpen? Om man vill exprimentera så kan man tänka sig en backventil i bypassen.
Du har inga radiatorer som har för högt flöde som "kortsluter"? Enrörs- eller tvårörs-system till radiatorerna?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2013, 10:47:35 »
Min tolkning är att utgående värmebärare är 47 grader och att det efter blandningspunkten med bypassflödet är 44 grader. Då är flödet i bypassen för högt och hastigheten på den externa pumpen ska sänkas. Med lägre flöde i bypassen skulle gå att få samma inomhustemperatur med något lägre arbetstemperatur för pumpen. Det är enklast att prova med att sänka hastigheten på cirkulationspumpen.

En backventil i bypassen tjänar inget till då det är flöde åt rätt håll i den.

Citera
visserligen verkar det som att tilloppet ligger på returen över termostaten men det kan ju inte va hela hemligheten.
Vad menas med detta?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2013, 11:20:32 »
Hej.
Precis som Roland skriver så sänks framledningen efter bypassen så flödet är åt rätt håll,sitter redan en backventil men flödet är rätt. Är ett 2rörsystem.
7,5graders délta över växlarn på varma sidan. Mätt med en termometer inte ivt givarna
Att sänka den ext cp till1 nja ( det här är en ht plus maskin och något säger mig att int cp är snäppet större än den ext, båda drar ca 46watt i olika hastigheter)
Säker jag då hastigheten på den externa pumpen blir flödet lägren än i maskin, eller? Så tolkar jag det.



Det jag mena med tillopp och termostater är över radiatorerna men nu gÃ¥r flödet iaf in i toppen och retur i botten  :)
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 11:22:56 av Projekt »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2013, 12:57:54 »
OK, jag tänkte fel...  "Sorry"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2013, 13:16:02 »
Det fÃ¥r man inte   ;) tack endÃ¥  tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2013, 13:33:15 »
Säker jag då hastigheten på den externa pumpen blir flödet lägren än i maskin, eller? Så tolkar jag det.

Det behöver inte bli så. Det verkar av temperaturskillnaderna att döma som om 30 % av radiatorflödet går genom bypassen och 70 % passerar pumpen. Det blir troligen fortfarande flöde åt rätt håll genom bypassen med yttre pumpen i läge 1. I annat fall finns ju backventilen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2013, 21:02:10 »
Det behöver inte bli så. Det verkar av temperaturskillnaderna att döma som om 30 % av radiatorflödet går genom bypassen och 70 % passerar pumpen. Det blir troligen fortfarande flöde åt rätt håll genom bypassen med yttre pumpen i läge 1. I annat fall finns ju backventilen.

Jo det låter ju inte bättre tyvärr.
Har testar lite och det blev ca 1,2graders skillnad pÃ¥ framledningen men dÃ¥ är jag tillbaka där jag börja det interna pumpen är större än den externa. 1450 vs 1300 i läge 1 sÃ¥ den kommer ligga Ã¥ pumpa den externa mer än den kan flöda, vad händer dÃ¥? Kan inte va optimalt. Vist skulle man kunna skifta pump styra bypassen pÃ¥ en magnetventil pÃ¥ tillslag för vv men det fÃ¥r man göra när det är varmt inte nu  :) slog precis tillbaka den i läge 2 och nu har jag 48 innan och 45 efter igen  ;) fina grejer det här, mÃ¥ste ju va fler än mig som har ht plus maskiner med olika pumpar och liknade fenomen, men dom flesta kanske inte sliter sitt hÃ¥r nere i källaren varje kväll, skönt att inte känna sig ensam här iaf   :).
efter en del labbande med tillskott och ramptiden sÃ¥ gÃ¥r maskin iaf utan tillskott och hoppar den väll i sÃ¥ ligger 3kw pÃ¥ 15 min och det verkar räcka bra förutom när tanten tror att det är spa kväll i duschen  dÃ¥ fÃ¥r den lov att kliva upp och köra pÃ¥ 6.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2013, 09:31:46 »
Förstår inte. Om temperaturskillnaden minskar från 3 till 1,2 grader är det ju fortfarande flöde åt rätt håll genom bypassen. Den externa pumpen ger ju fortfarande högre flöde än den interna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2013, 23:32:50 »
Förstår inte. Om temperaturskillnaden minskar från 3 till 1,2 grader är det ju fortfarande flöde åt rätt håll genom bypassen. Den externa pumpen ger ju fortfarande högre flöde än den interna.

Jag har tänkt den tanken med, körde en kortis men vÃ¥gade inte lÃ¥ta den stÃ¥ kvar sÃ¥ ifall packboxen skulle ge sig. Som du säger sÃ¥ länge jag fÃ¥r en liten sänkning sÃ¥ borde det va lugnt, mÃ¥ste kolla upp flödes tabeller för respektive pump. Tack för din input  tummenupp

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2013, 23:37:31 »
Sen är ju nästa frÃ¥ga om det räcker med att sänka pumphastighet, risken finns ju att det blir lite dÃ¥lig snurr och deltat gÃ¥r Ã¥t andra hÃ¥llet, jaja det visar sig med tiden  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ivt ht plus c6 bypass mm
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2013, 08:44:15 »
Du behöver inte kolla upp några flödestabeller. Är det flöde åt rätt håll i bypassen är det inga problem. Flöde åt fel håll kan det inte bli eftersom det finns en backventil. Det enda som händer är att tryckuppsättningen över pumparna då fördelas lite annorlunda än om backventilen saknades. Någon skada på pumparna kan det inte bli i vilket fall som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!