Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Tillfälligt stopp" IVT Optima 1100  (läst 1246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
"Tillfälligt stopp" IVT Optima 1100
« skrivet: 08 mars 2010, 14:37:32 »
BÃ¥de Lördag och Söndag morgon kändes det lite kyligt i huset sÃ¥ jag kollade pumpen. Den stog still  med med meddelande "Tillfälligt stopp av ...." troligen kompressor (texten försvann när jag rörde knappen för att fÃ¥ bättre läsljus. Klockan var runt nio när jag kollade pumpen och den hade stannat cirka klockan 03:00, bÃ¥da dagarna. Utetemp -10 resp. -8 grader. Är det rimligt att den stÃ¥r still sÃ¥ länge efter ett tillfälligt stopp.

Ja var ju tvungen att dra igång en brasa för att få lite värme så jag vet inte hur länge den tänkt sig att vila. Fram på natten när tanken svalnat efter brasan startade den dock. Men borde den inte göra några försök att komma igång mellan 03:00 och 09:00?
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Tillfälligt stopp" IVT Optima 1100
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 22:12:31 »
Hej,
Du är inte den ende.
Kolla under tråden "För hög kompressortemp T6" från 2.Feb.
Stoppet finns inte med i någon handledning.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!