Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GSi-12 eller EcoHeat 406, vattenmantlad eldstad samt mycket varmvatten  (läst 13169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Håller du 60 grader hela tiden i den tanken finns inte utrymme för att lagra så mycket energi från eldningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller du 60 grader hela tiden i den tanken finns inte utrymme för att lagra så mycket energi från eldningen.
Jag tänkte 50 (gränsen för salmonella), men det är bara i den övre delen. Det borde bli skaplig skiktning så att halva tanken har klart lägre temperatur.

Men visst har du en poäng.

/Anton

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gränsen för legionella brukar räknas vid 60 men det kanske man kan pruta nÃ¥n grad pÃ¥ men beredaren lär gÃ¥ rätt lÃ¥ngt ner gissar jag och även undre delen av tanken kommer bli varm när du tappar vv och beredaren kyls ner. Om man räknar med 55 grader i hela 300 liters tanken och du eldar upp till 90 grader lagrar du ca 10 kw frÃ¥n eldningen i tanken. Tänkte du endast använda tanken till vv och lÃ¥ta vp stÃ¥ för all värme  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gränsen för legionella brukar räknas vid 60 men det kanske man kan pruta nÃ¥n grad pÃ¥ men beredaren lär gÃ¥ rätt lÃ¥ngt ner gissar jag och även undre delen av tanken kommer bli varm när du tappar vv och beredaren kyls ner. Om man räknar med 55 grader i hela 300 liters tanken och du eldar upp till 90 grader lagrar du ca 10 kw frÃ¥n eldningen i tanken. Tänkte du endast använda tanken till vv och lÃ¥ta vp stÃ¥ för all värme  Sc:,h
Legionellabakterier dör (om än väldigt långsamt) vid 50 grader, länk: http://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/vatten--avlopp/legionella-och-dricksvatten/

Men om man har lägre temperatur och förlitar sig på legionellakörningar så brukar man driva upp temperaturen högt för att döda av snabbt.

Jag gör en skiss ikväll för att förklara hur jag tänkt koppla 😊

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såhär tänkte jag:


Värmen från eldningen värmer i första hand varmvatten (då det är "dyrast" att göra med VP) och sedan vattenvolymen i EcoHeat:en.
Total mängd vatten: ca 550 l
Snittemperatur: ca 45 °C
Möjlig temperaturökning: 45 °C
Energimängd: 29 kWh
Verkningsgrad: 75 %
Andel effekt till vatten: 80 %
Mängd ved för att tillsätta 29 kWh: ca 9 kg tall
Räknat utan någon typ av förbrukning (värme/varmvatten) under tiden. Endast vattnet är medräknat och sannolikt äts en del energi upp för uppvärmning av eldstad, rör, behållare.

Det är i min värld en skaplig mängd eldning.

/Anton

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Borde funka bra men vill man ha rejäl vv mängd är nog Ecoheat fel vp att välja för den ger rätt dåligt med vv men i kombination med beredare blir det säkert massor. Sen har i alla fall de tidigare modellerna haft problem med att det är stor del av tiden som ägnas åt vv beredning pga av att varmt vatten trycks ner till undre tanken vid vv beredning vet inte om dom löst det men det ger rätt dåligt cop och framförallt i kombination med golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borde funka bra men vill man ha rejäl vv mängd är nog Ecoheat fel vp att välja för den ger rätt dåligt med vv men i kombination med beredare blir det säkert massor. Sen har i alla fall de tidigare modellerna haft problem med att det är stor del av tiden som ägnas åt vv beredning pga av att varmt vatten trycks ner till undre tanken vid vv beredning vet inte om dom löst det men det ger rätt dåligt cop och framförallt i kombination med golvvärme.
Anledningen till att jag snöat in på EcoHeat är för att man kan få in värmen från eldstaden även till golvvärmesystemet på ett enkelt sätt. Men med en större ack-tank (~500 l) och att man skippar önskemålet om att använda vedvärme till värmning av huset kan man gå över på en annan värmepump. Vilken borde man satsa på isf? Nibe F1245? Bättre COP än EcoHeat, men behöver en volymtank vilket gör den dyr... Nibe F1226 har ej a-klassade cirkulationspumpar vilket känns sådär 2017 och COP som är i samma klass som EcoHeat.

/Anton

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om jag skulle välja en lösning vore den nog ungefär så har en 1226 eller 1245 (cirkpumpen spelar mindre roll om man kör med extern cp till golv) den vp kopplar man mot en arbetstank med slingor i den tanken har en shunt som styrs via vp eller annan extern shunt styrning. När du inte eldar jobbar vp mot tanken som har shunten fullt öppen och tanken blir arbetstank vv förvärms i tanken före den går in i beredaren. När du eldar kommer vp stoppa eftersom den känner tempen i tanken och shunten stänga och reglera så framledningen blir rätt vv kommer värmas i tanken till hög temp och gå in i vp beredare. Tack vare tanken kommer vp få bra drift och du får lite volym att elda mot. Har man behov av stor mängd vv kanske 1145 eller 1126 och extern beredare är ett bra val annars får man elda vid stor badning. Ovanstående bör funka bra med andra fabrikat av vp också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint

Det finns några på forumet som har goda erfarenheter av vattenmantlad, tror cougar har både solfångare och solceller också för extra nördeffekt. :)
..Mest grejor när man dör.... 8)

Har man som jag solfångare så är det en smal sak att koppla in en vattenmantlad kamin eftersom systemet redan är klart, du har ju shunt osv.
Jag använde öst-väst styrningen på solfångarstyrningen och monterade en solfångargivare i kaminen, systemet tror då att solen värmer en solfångare när man eldar och hämtar värmen därifrån.

Första året när det var jättekul att elda så sänkte vi innetemperaturen till 19gr och eldade varje kväll för att få varmt inne och sparade ca 2000kwh mot året innan, nu har vi höjt till 20 gr inne och eldar kanske bara en brasa per kväll vintertid.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såhär tänkte jag:


Värmen från eldningen värmer i första hand varmvatten (då det är "dyrast" att göra med VP) och sedan vattenvolymen i EcoHeat:en.
Total mängd vatten: ca 550 l
Snittemperatur: ca 45 °C
Möjlig temperaturökning: 45 °C
Energimängd: 29 kWh
Verkningsgrad: 75 %
Andel effekt till vatten: 80 %
Mängd ved för att tillsätta 29 kWh: ca 9 kg tall
Räknat utan någon typ av förbrukning (värme/varmvatten) under tiden. Endast vattnet är medräknat och sannolikt äts en del energi upp för uppvärmning av eldstad, rör, behållare.

Det är i min värld en skaplig mängd eldning.

/Anton
Vet inte om jag tänker eller ser fel : tycker det fattas ett rör , var gÃ¥r den Kalla VB i in tanken , blandningsv  frÃ¥n eldning är ju stängd när du inte eldar , det kan bli kortslutning i systemet
eller tänker du bara elda för VV

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
..Mest grejor när man dör.... 8)

Har man som jag solfångare så är det en smal sak att koppla in en vattenmantlad kamin eftersom systemet redan är klart, du har ju shunt osv.
Jag använde öst-väst styrningen på solfångarstyrningen och monterade en solfångargivare i kaminen, systemet tror då att solen värmer en solfångare när man eldar och hämtar värmen därifrån.

Första året när det var jättekul att elda så sänkte vi innetemperaturen till 19gr och eldade varje kväll för att få varmt inne och sparade ca 2000kwh mot året innan, nu har vi höjt till 20 gr inne och eldar kanske bara en brasa per kväll vintertid.
Intressant! Vad har du för kamin?

Vet inte om jag tänker eller ser fel : tycker det fattas ett rör , var gÃ¥r den Kalla VB i in tanken , blandningsv  frÃ¥n eldning är ju stängd när du inte eldar , det kan bli kortslutning i systemet
eller tänker du bara elda för VV
Ackumulatortanken med förrådsberedare är kopplad i serie med vattnet i EcoHeat:en.

När man eldar går varmt (>70 °C) vatten från eldstaden till ackumulatortanken och det vatten som finns där (~50 °C) pressas över till EcoHeat:en.

/Anton

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men när ingen eldning sker verkar det vara stopp om laddgruppen är stängd och då blir det bara VV
men det är kanske meningen , och inget till GV

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag har en prity som inhandlades på kotly.se billig, men den fungerar helt ok.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag tillsammans med rörmokaren bestämt att det är Lösning 4 som gäller, om än lite modifierad:

Det två utloppen mitt på är egentligen samma utlopp, orkade inte rita om bara. Fanns tydligen ingen vinst att ha två.



CTC rekommenderar minst 110 m borrdjup. Så vi kör på ~120 m.

/Anton

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur styrs framledningen vid vp drift är det helt flytande kondensering eller nÃ¥n typ av semifast kondensering som sen shuntas ner till rätt temp. Borde det inte sitta en 4 vägs shunt som tar värmen ur tanken högre upp när du eldar men kanske svÃ¥rt att styra det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!