Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???  (läst 1685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Pratade med en BVP installatör / säljare som menar att man kör inte BVP mot acktank.
Att det blir alldeles för låg COP med fast kondensering, typ ner mot 2, 2,5.

Solpanelerna och acktanken bör jag försöka sälja.
Har idag acktank pÃ¥ 500liter, 10kvm solpaneler.  Utrustningen är ca 4 Ã¥r gammal.

Stämmer hans teorier???

Tacksam för svar på tal, tror inte riktigt på det han säger....

Mvh Christian
« Senast ändrad: 04 mars 2009, 14:53:03 av chrjoh »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 08:18:24 »
Skulle du köpa nytt så skulle jag avråda från att kombinera bergvärme med sol mot en acktank.

Men nu har du ju solvärme så att koppla in en enkel VP mot din ack är kanske inte fel i ditt fall. COP borde bli uppåt 3 åtminstone.

Sen finns detta alternativ också:

http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-4.pdf

Det är lite dyrare med dubbla växelventiler, men i alla fall ett sätt att kombinera solvärme med någon typ av flytande kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 11:52:17 »
Har läst och funderat mycket kring detta med ackumulatortankar och VP. Förtsatt att man kör med flytande kondensering så kan jag inte få det till att det skulle vara en nackdel med en ackumulatortank om man bortser från att det blir dyrare inköp (ackumulatortanken). Den ger ju också möjlighet till en "överdimensionerad" pump om man så vill, samtidigt som man minskar risken för eventuella "knäppningar". Eller finns det andra nackdelar än den högre investeringen som jag missat?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 12:45:50 »
Hej mexitegel, det du pratar om är en volymtank(alternativt arbetstank).
Att det kan vara bra med en sådan är nog de flesta överens om, förutom extrakostnaden då.
Med acktank menar nog de flesta här en tank som man laddar med fast kondensering och från denna shuntas värmen ut på radiatorerna.
Eftersom samma fysiska tank ofta kan kopplas som alla dessa alternativ och även vvb för den delen så kan det kan bli lite förvirrande terminologi.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2009, 17:01:36 »
Hmm, ja det kan nog faktiskt vara så enkelt att värmepumpsfolk använder en annan terminologi än de som producerar rök i skorstenen :)

Jag går alltid mot strömmen så jag kommer konsekvent att kalla det för ackumulatortank 8)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2009, 17:49:36 »
du bör kunna köra solen till vv och låta pumpen stå för värmen enkel inkoppling samt billigare pump utan vv beredare
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slänga ut solvärme + acktank för BVP ???
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2009, 19:04:09 »
Jag är VÄLDIG nöjd med min lösning med en Resol styrning som får solen till att gå mot brinen eller vv efter behov!

Det är mycket effektivt att solen alltid kan  värme mot brinen, dÃ¥ kommer solen att hjälpe till hela Ã¥ret!
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!