Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima sönder igen...  (läst 3622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad almis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Optima sönder igen...
« skrivet: 24 december 2009, 07:31:07 »
Jaha då har min värmepump Optima 900 havererat igen, andra gången i år!!! Den installerades i juni -08, i mars i år (-09) så la den av. Den slutade att ge värme, eltillskottet gick hela tiden men ingen värme från kompressorn. Ringde firman där jag köpt den och dom kontaktade an annan firma som har garanti service ärendena. Det tog 2,5 veckor innan jag hade en fullt fungerande pump igen, under tiden så fick jag köra på el!

Förra veckan var det dags igen (15/12).... Ringde återigen min återförsäljare som kom samma dag och konstaterade felet. Han kontaktade igen firman som har servicen och No1 service skulle komma och fixa. Det kom en service kille i fredags (18/12) och var här mellan 10.30 och 15. Han blev inte klar utan behövde nån ventil som han inte visste om de hade hemma och sa att de nog skulle komma nästa vecka!!!

Sedan dess har jag jagat dom men inte fått nåt besked alls och nu är det jul med en massa helgdagar! Kallt är det ute och elpatronen 9kW går för högtryck, surt!

Man kan ju undra dels över kvaliteten och dels över deras service!! Jag försökte kontakta IVT (via IVT.se) den 22:e men det verkar som om deras kundsupport har varit stängd sedan den 18:e


Man känner sig maktlös och för mig kostar det en massa pengar...

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Optima sönder igen...
« Svar #1 skrivet: 24 december 2009, 08:08:13 »
IVT har väl jour?

Här i Vallentuna ringer jag bara ett journummer, dygnet runt, i detta fallet till Team Wåhlin Bygg & VVS AB, så finns det hjälp att få.

Har inte du motsvarigheten? IVT har ju sin "nöjd kund garanti". Läs med här: http://www.ivt.se/page.asp?lngID=615&lngLangID=1

Men, har de inte reservdelen hemma, då tar det ju ofrånkomligt tid.

Vad har gått sönder då?
« Senast ändrad: 24 december 2009, 08:18:52 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad almis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Optima sönder igen...
« Svar #2 skrivet: 24 december 2009, 08:41:56 »
Jo visst har dom jour och nöjd kund garanti men det innbär bara att få värme inom 24timmar och det fixade jag själv genom att bara köra på eltillskott.

Klart att om dom inte har reservdelen hemma kan det ta tid men besked/förståelse ska jag som kund få. Sedan sa min återförsäljare att dom får hem reservdelar över natten så det borde inte vara problemet. Jag kan tänka mig att firman som har garanti servicen prioriterar sina "egna" kunder.

Det första min återförsäljare sa att problemet var 4-vägsventilen, då borde det inte ha varit nåt problem att ha fått hem delarna.
Det som också gör mig orolig/förbannad är vad händer när den 2-åriga garantin är slut och skiten pajar igen...ska jag då betala!?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Optima sönder igen...
« Svar #3 skrivet: 24 december 2009, 09:22:32 »
Det som också gör mig orolig/förbannad är vad händer när den 2-åriga garantin är slut och skiten pajar igen...ska jag då betala!?
Är det inte dÃ¥ Folksam skall rycka in och betala???  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad almis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Optima sönder igen...
« Svar #4 skrivet: 24 december 2009, 10:00:13 »
Jo det är nåt sånt men man får betala självrisken + att det känns ju som nåt fabrikationsfel...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!