Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 augusti 2011, 15:59:58 »

Om du har oönskade temperaturskillnader mellan olika delar av huset så bör du strypa in radiatorerna. Det optimala är att du har jämn temp i huset en mulen, vinsdstilla dag med alla termostater öppna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 augusti 2011, 14:45:24 »

Har du öppen planlösning skulle du kunna sätta en rumsgivare i ett av de soliga rummen, som drar ned börvärdet i reglerdatorn när solen värmer.
Om det inte funkar, utan du får för kallt i andra delar av huset så är nog termostater inte så dumma att ha i de varmaste rummen.
Kör du med termostater i dessa rum bör du inte placerar rumsgivaren där, utan i ett rum där givaren inte påverkas så direkt av solen.

Vill du brassa på värme i källaren bör du egentligen ha en arbetstank så att din värmepump får lite volym att jobba mot under den tid på året när övriga huset inte har något energibehov.
Skrivet av: guntepunte
« skrivet: 11 augusti 2011, 14:03:34 »

Väldigt lärorikt vilket som helst. Har en nibe 1235-6 med utegivare.
Styrning fö har jag ingen aning om.
Huset är ett trähus från -44 'bara' 65kvm + hel källare
isolerat med den tiden standard /10cm träull) - dåååligt förståss


Har haft problemet att soliga dagar med svalt väder ute går temperaturen lätt upp till 26-27 på solsidan o. vp'n bara bränner på.
Tvärtom vid blåsiga vinterdagar då kryper temp. ner till 18-19

Har faktiskt kvar termostaterna för att kapa bort värmen på elementen.
Sen har vi faktiskt kallare på nordsidan o i källaren vill ja helst bränna på för fullt året om.

vad jag förstått borde ja få jämnare värme med en innetermostat? ???
ja eg. behöver jag kanske aktiv kyla, men jag vill inte satsa på det just nu.
mvh Gurra  *vinkar*


Skrivet av: KalleFrist
« skrivet: 02 augusti 2011, 15:36:58 »

Hej igen!

Den här frågan kanske mer hör hemma inom VVS, men det verkar onödigt att starta en ny tråd.

Vad är ett ungefärligt erforderligt tryck över cirk.pumpen i ett vanligt villasystem med högflöde? Är det vanligt att man klarar sig med den lägsta pumpkurvan?

Mvh.
Kalle
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 27 juli 2011, 13:29:38 »

Det här är vad jag tycker om den här diskussionen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_eq1Ry0UZGU[/youtube]
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 juli 2011, 14:05:26 »

Hej och tack igen!

Hädanefter ska jag försöka ställa frågor som inte kan mynna ut i en diskussion om termostater vs. innegivare.   ;)

När kompressorn slår av, visst fortsätter vattnet ledas genom kondensorn, så att det fortfarande värms upp av den energimängd som finns lagrad i den varma kondensorn?

Om man kopplar in sig på plinten för extern styrning, så att man kan slå av spetsen, vet ni om gradminuter/integral fortsätter ticka så att, om spetsbehov föreligger när man avaktiverar spetsen, så kommer spetsen slå till när man återigen aktiverar den genom den externa plinten?

Mvh.
K

Om gradminuterna ligger tillräckligt mycket minus (beroende på inställning) kommer spetsen att aktiveras.
Skrivet av: KalleFrist
« skrivet: 26 juli 2011, 13:33:47 »

Hej och tack igen!

Hädanefter ska jag försöka ställa frågor som inte kan mynna ut i en diskussion om termostater vs. innegivare.   ;)

När kompressorn slår av, visst fortsätter vattnet ledas genom kondensorn, så att det fortfarande värms upp av den energimängd som finns lagrad i den varma kondensorn?

Om man kopplar in sig på plinten för extern styrning, så att man kan slå av spetsen, vet ni om gradminuter/integral fortsätter ticka så att, om spetsbehov föreligger när man avaktiverar spetsen, så kommer spetsen slå till när man återigen aktiverar den genom den externa plinten?

Mvh.
K
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 juli 2011, 00:10:07 »

Nej  du skojade med mig lite om ingenjörerna ;)

Så jag ställde en fråga, det var den jag ville ha ett svar på.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 juli 2011, 23:50:32 »

Jag väntar på ett svar från DRjukebox   men det verkar inte komma ngt. ??? ???

Svar på vad då? Är du och CC kanske samma?
Till CC så menade jag precis vad jag skrev, varken mer eller mindre. Att jag får den känslan.
Ta det som oraklet, sätt på gåsfjädrarna och låt det rinna av.

Vi har f ö innegivare och nästan alla termosar öppna, vilket fungerar finfint. Har gjort en enorm besparing sedan den dag jag upptäckte forumet och ändrade inställningarna.
So thank you, mr Rickard.   Thumbsup
Snart får du nog till den definitiva versionen av din inställningsdrapa  :)
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 23 juli 2011, 18:34:36 »

Jag kan rapportera att i mitt hus byggt 68 så sjönk innetemperaturen ca 1,5 grad vid kraftig blåst och för min kompis med 50-tals hus så sjönk den med 2,5 grad. Med monterad innegivare så skiljer det bara tiondelar.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 juli 2011, 18:25:04 »

Jag väntar på ett svar från DRjukebox   men det verkar inte komma ngt. ??? ???
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 juli 2011, 18:16:57 »

Men du har väll flera rum i huset eller?Om din inomhusgivare sitter i vardagsrummet hur kan den känna av temperaturen i sovrummet
om din temperatur ändras i sovrummet?Är helt övertygad om att man kan få ett hus att fungera genom att köra bara med utomhusgivare och termostater.

"Kyleffekten" från vind torde vara mer generaliserad i huset jämfört med exvis solinstrålning. Dessutom är det så små effekter vi talar om att de hinner sprida sig i en villa där ofta planlösningen är öppen, dörrar står öppna, folk rör sig mellan olika rum.

Jag är också övertygad att det i de flesta hyfsat moderna villor är ett icke-problem med vindeffekt. Jag tycker bara att om man upptäcker att ett hus påverkas av vinden så är innegivaren rätt väg att gå, eftersom den kompenserar de ökade förlusterna med ökad produktion. Termostaterna gör väl varken från eller till i det läget, men de kan ju i de drabbade rummen vara ett bra komplement till innegivaren vid övertemperatur pga externa faktorer.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 juli 2011, 18:14:49 »

 *roflmao*

Tycker att Rickard känns mest som Carl-Jan *roflmao*

Jag är nog Tina,,,,  gnällig ;D
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 juli 2011, 18:10:13 »

Utegivare är naturligvis en grundförutsättning i min tidigare "injusteringsmanual".

Du kan kalla det recept. Eftersom jag är Ernst kan du få välja mellan Per Morberg eller Mat-Tina  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2011, 11:18:55 »

Skrev det endast för att måle10 ville plocka ner utegivaren och ersätta med innegivare vilket jag inte tycker är en bra lösning till något värmesystem och inte funkar överhuvudtaget till de flesta vp *vinkar*.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 juli 2011, 10:39:33 »

Utegivare är naturligvis en grundförutsättning i min tidigare "injusteringsmanual".
Glömde skriva det bara för att det är så självklart, men har kompletterat nu.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2011, 10:35:26 »

Ville bara tilllägga att normal isolering typ gullfiber hjälper inte mot blåst det är vindpappen som skyddar mot blåsten. Men det finns ju annan isolering typ frigolit eller västkustskiva som inte behöver vindskyddas i normalfallet men hos mej tror jag att den mesta kylan kommer in genom fresch ventilerna och då inte bara genom ventilerna som sitter mot vinden tror det blir ökat drag i skorsten vid blåst så det drar in mera luft genom samtliga ventiler men dom kan man ju stänga tillfälligt om man vill men jag föredrar att det sköter sig själv *vinkar*.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2011, 10:13:18 »

Att använda enbart inngivare har jag inga bra erfarenheter av blir för stor förändring vid tex öppen dörr när gäster ska gå. En innegivare anser jag ska komplettera en utegivare som styr efter en värme kurva som är rätt ställd dvs så låg som möjligt för rätt temp inne då kan innegivaren gå in och reglera lite grann för saker som utegivaren inte märker tex blåst eller sol och om man får problem med övertemp i vissa rum är det inget problem att installera termostater där efter att rätt kurva är inställd. Nu finns det naturligtvis undan tag där ovanstående inte funkar tex en kompis har ett hus som är utbyggt och där utbyggnaden är mycket vindkänslig där skulle det funka bra att ställa kurvan lite högre och styra ned tempen med termostater visst får man lite högre drift kostnad men det kan det vara värt annars är ett alternativ att det får bli lite kallare inne när det blåser hur som helst båda alternativen är bra bara man vet vad som gäller. Att påstå att hus inte påverkas av blåst eller att termostaterna ska fixa det blir bara löjligt enda chansen för en termostat att fixa ev undertemp är att vbf är lite för hög i normalväder. Jag hävdar att den installatör som alltid vägrar installera innegivare bör lära om man måste titta på huset om det är lämpligt för inngivare och är huset lämpligt är det en bra grej som höjer komforten och sänker driftkostnaden och efter som den numera följer med till vissa vp så är det normalt liten kostnad att installera och innegivaren har lite andra funktioner än att bara styra tempen så även om den inte används till temp kan den vara bra till annat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 juli 2011, 09:51:19 »

För alla sansade medlemmar och besökare som verkligen läser inläggen så vidhåller jag att följande sätt att utrusta och trimma in sin anläggning ofta (inte alltid) är ett tillräckligt bra förfaringssätt.

För att på ett adekvat sätt trimma in en villa som värms av värmepump bör man göra följande, gärna också i denna ordning:
Grundförutsättning: Värmepump som styrs av en utomhusgivare.

1. Se till att ha adekvata grundflöden över varje enskild radiator, resultatet av intrimmningen skall ge av tillverkaren rekommenderad deltaT över varma sidans VVX med alla termostater fullt öppna.

2. Kurva och parallellförskjutning justeras grovt in efter den energiberäkning som gjorts vid dimensioneringen och finjusteras sedan enligt nedan:
Om det blir för varmt inne när det är varmt ute (över 0°C) så justeras parallellförkjutningen ned.
Om det blir för kallt inne när det är varmt ute (över 0°C) så justeras parallellförskjutningen upp.
Om det blir för varmt inne när det är kallt ute (kallare än -10°C) så sänks kurvan.
Om det blir för kallt inne när det är kallt ute (kallare än -10°C) så höjs kurvan.
Dessa justeringar påverkar varann till viss del, och man kan därför behöva göra dessa justeringar ett antal gånger.

3. När man har balans på flöden, kurvlutning och parallellförskjutning bör man aktivera en centralt placerad rumsgivare som tar hand om övertemperaturer som beror på brister i regleringen, solinstrålning, eller på energi som tillförs från människor eller andra värmekällor, primärt belysning och annan elektronik av olika typer. Rumsgivaren kompenserar även för onormal nedkylning t.ex. p.g.a. blåst, vädring, eller onormalt låg värmetillförsel från människor eller hushållsel.

4. Först nu bör man ställa in termostater (helst inte så många, min rekommendation är att man tillåter max 30-40% av termostaterna att strypa) så att de stryper om reglerdatorn i kombination med den centralt placerade rumsgivaren inte förmår hålla temperaturen på den önskade.

Min erfarenhet är att OM det blir övertemp i ett rum eller hus efter att man utfört åtgärderna 1-3 så beror det på att så mycket värme tillförs att man egentligen behöver aktiv kyla för att bibehålla önskad värmekomfort.
Visst kan termostaterna i ett fall som detta kanske strypa bort några tiotal W i ett specifikt rum, men det lär inte påverka rumstemperaturen mer än ytterst marginellt, troligen mindre än 0.5 grader.
Och i de allra flesta fall när termostaterna stryper skulle aktiv kyla ha behövts.

Jag vill även tillägga att i väldigt många hus klarar man sig helt OK helt utan termostater, och då främst hus byggda i ett plan där källare och vindsvåningars årstidsvarierande energibehov inte stör inomhuskomforten.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 juli 2011, 08:13:24 »

Nej  håller med dig helt om det.  Men det var tur att jag frågade,för min sjuka hjärna läste att du skrev att jag vände kappan :D  Sedan så skrev jag ett svar på det som jag raderade och så frågade jag dig istället ;D
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 juli 2011, 08:07:04 »

Jag menar att det finns personer som ena minuten så fungerar termostater och nästa gång funkar dom inte alls och frågar man hur
man kollar om en termostat är hel så har man ingen aning hur man gör.Tycker du att det ger ett bra intryck.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 juli 2011, 08:00:12 »

Men du har väll flera rum i huset eller?Om din inomhusgivare sitter i vardagsrummet hur kan den känna av temperaturen i sovrummet
om din temperatur ändras i sovrummet?Är helt övertygad om att man kan få ett hus att fungera genom att köra bara med utomhusgivare och termostater.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 23 juli 2011, 07:49:07 »

Vad menar du Måle?  :)
Skrivet av: Labold
« skrivet: 23 juli 2011, 07:40:50 »

Vpo:Eftersom vi har fått lära oss att det exakta värmebehovet bara kan avgöras i rummet helt slutat gälla och att det hjälper inte att isolera mot blåst och när det blåser ute får vi kallt i huset så är det nog läge att vara tyst och gilla läget.Gör som en del andra gör vänd kappan efter vinden. Thumbsup

Men det är ju därför innegivaren finns i rummet! Rummets värmeförlust till omgivningen är proportionell till deltaT mellan rummet och uteluften. Den luft som är närmast ytterväggen värms upp av huset, därav minskar deltaT. Om den luften hela tiden byts ut snabbt av vinden så uteblir den minskningen. Basic fysik. Sen att det i många hus som sagt är försumbara fluktuationer, betyder inte att effekten inte finns. På mina stora gamla 2-glas-fönster kan jag garantera att effekten finns, och min 700-kronors innegivare är ett billigt och bra sätt att kompensera den ökade värmeförlusten vid kontinuerliga hårda vindar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 23 juli 2011, 07:31:42 »

DR jukebox..
skulle gärna vilja ha en förklaring till ditt inlägg. Jag har inte den förmågan att det som skrivs ska vara på korrekt advokat svenska .
så vad är det som du stört dig på så ska vi se om vi inte kan bena ut detta .
cocacola
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 juli 2011, 07:18:41 »

Vpo:Eftersom vi har fått lära oss att det exakta värmebehovet bara kan avgöras i rummet helt slutat gälla och att det hjälper inte att isolera mot blåst och när det blåser ute får vi kallt i huset så är det nog läge att vara tyst och gilla läget.Gör som en del andra gör vänd kappan efter vinden. Thumbsup
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 juli 2011, 23:53:21 »

Jo  men det är ju ganska mkt med 5 grader   2 räcker långt.  Dessutom kanske man inte betalar 2 kr :)

Jag menar bara att vill man ha lite mer komfort så kostar det inte halva besparingen, det kostar peanuts.

Men  annars kan man göra som jag gör när det blåser kallt i min gamla kåk,  jag knappar på datorn så att den gör lite varmare  sen knappar jag tillbaka ;D.   
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 juli 2011, 23:42:16 »

Jag la in min egen VP cykel i mitt program för att se hur mkt mer ström det slulle kosta mig om jag höjde min snitt tillverkade temp 5 grader och lät termostaterna reglera.  Alltså det mest förkastliga sättet att reglera sin innetemp :)
 Med samma kompressor och cykel ändrade bara kondenseringen

Vid 40 grader COP 3,90  1,63kw är vad kompressorn drar.
Vid 45 grader COP 3,49  1,79kw är vad kompressorn drar.

1,79- 1,63=0,16kw

Min kompressor går runt 3000 timmar varje år  ganska normalt alltså

3000x0,16= 480kwh  per år i snitt.  Pröjsar kanske runt 2 spänn säger vi, ändå kostar det inte ens en tusenlapp att höja snitt kondenseringen med 5 grader.  tänk om jag bara behöver 2 grader som nämndes tidigare ::)  

Detta kanske kan vara ett alternativ i de vindkänsliga husen?


Oavsett om man nu har termostater eller inte så torde väl en innegivare vara det bästa och billigaste alternativet i hus där man får undertemperaturer på grund av externa faktorer? För en tusenlapp ser man till att tillförd värmeenergi motsvarar husets förluster.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 juli 2011, 23:20:30 »

Jag la in min egen VP cykel i mitt program för att se hur mkt mer ström det slulle kosta mig om jag höjde min snitt tillverkade temp 5 grader och lät termostaterna reglera.  Alltså det mest förkastliga sättet att reglera sin innetemp :)
 Med samma kompressor och cykel ändrade bara kondenseringen

Vid 40 grader COP 3,90  1,63kw är vad kompressorn drar.
Vid 45 grader COP 3,49  1,79kw är vad kompressorn drar.

1,79- 1,63=0,16kw

Min kompressor går runt 3000 timmar varje år  ganska normalt alltså

3000x0,16= 480kwh  per år i snitt.  Pröjsar kanske runt 2 spänn säger vi, ändå kostar det inte ens en tusenlapp att höja snitt kondenseringen med 5 grader.  tänk om jag bara behöver 2 grader som nämndes tidigare ::)  

Detta kanske kan vara ett alternativ i de vindkänsliga husen?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 juli 2011, 22:36:23 »

Ehh vi pratar väll om samma hus dom som står utanför vinskydden
Skrivet av: Labold
« skrivet: 22 juli 2011, 22:21:24 »

Det handlar om forcerad konvektion. Att säga att ett hus inte påverkas av vindförhållandena är väl som att säga att en fläktkonvektor är lika effektiv med fläkten av som på. Fast lite mindre extremt förstås. De flesta moderna hus är tätade så att man inte märker av vindens påverkan, eftersom den termiska massan är så stor att de kortvariga fluktuationerna i vind jämnas ut. Den genomsnittliga vindforcerade konvektionen är en del av den totala värmeförlusten till omgivningen.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 22 juli 2011, 22:19:46 »

Ehh va ska vi börja utomhus nu med ...
De flesta hus där jag bor befinner sig utomhus...
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 juli 2011, 22:08:21 »

Okej då vet jag vad jag ska säga till kunden nästa gång.sätt upp vindskydd när det blåser ute och din utomhusgivare plockar vi ner
så ersätter vi den med "en centralt placerad inomhusgivare" så kyleffekten blir rätt.men se till när det blåser så vinden träffar vindskyddet annars blir kurvlutningen fel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2011, 21:47:09 »

att inte kunden klagar beror ju på vad kunden hade tidigare samt hur kurvlutningen är ställd ställer man kurvan lite högre och monterar termostater kommer inte kunden klaga på att han får kallt vid blåsväder.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 juli 2011, 21:37:30 »

Ehh va ska vi börja utomhus nu med Okej då vet jag lösningen vi sätter upp vinskydd och låter inomhusgivare tala om när det är för kallt så kyleffekten blir rätt.Håller med stackars ts.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 22 juli 2011, 21:24:46 »

Okej jag skulle uppskatta att det blir inte mer en 1g låt mig förklara...
Testa att vistas ute några timmar vid -5ºC och en vindstyrka på 0 respektive 7m/s i medelvind - det går nog upp ett ljus då om inte annat...
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 22 juli 2011, 21:23:28 »

Njae, håller inte riktigt med i allt du skriver. Jag tror inte det är vinden som blåser rakt igenom huset som är problemet. Problemet är något som kallas kyleffekt. Vid -10 ºC ute och 15 m/s vind så kke kyleffekten blir -25 ºC. Men utegivaren säger fortfarande -10 ºC...
Comprende?
Här behöver VISSA hus i utsatta lägen någon eller några graders högre vbf. Lämpligen löses detta med en inomhusgivare.
Själv förespråkar jag inte innegivare, men man är ju inte sämre än att man inser att det funkar för vissa!
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 juli 2011, 21:06:14 »

Okej jag skulle uppskatta att det blir inte mer en 1g låt mig förklara varför.Om jag kör med bara utomhusgivare så slutar ju inte min vp att producera värme bara för att det blåser ute eller?Om vi skulle ha en konstant vinhastighet som träffar vårat hus rakt på så skulle vi luftomsättning som skulle bli väldigt stor och våra hus skulle kylas ner med följd av att temperaturen sjunker.Men så funkar det ju inte när det blåser på våra hus det blåser ju från alla håll med olika vindhastigheter eller.När våra hus blir utsatta för luftväxling så är du ju inte så att den bara tar med sig den varma luften ut och behåller den kalla kvar utan den cirkulerar inne i våra hus och på så sätt blandas både kall och varm luft.Detta är bara en uppskattning men samtidigt så tror jag den kan stämma rätt så bra med tanke på att kunderna säger att dom upplever att dom har fått en jämnare temperatur och skulle dom frysa så skulle dom säga till.Håller du med eller.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 22 juli 2011, 20:41:36 »

Måle10 har snöat in på anti-innegivare och vägrar nu inse att han har fel. Självklart påverkas olika hus på olika sätt vid olika väderlekar. Att säga att det är fel verkar för mig befängt. Men låt han stå på sig tills den dagen han kommer in i ett hus där kunden tycker att inneklimatet en blåsig vinterdag inte är tillfreds.

Undra om trådskaparen läser allt? Stackars människa... :D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 juli 2011, 20:36:39 »

Men jösses smurfen:Tror du att min utomhusgivare bryr sig om hur mycket det blåser ute,En utomhusgivare kan inte påverka för att det blåser ute eller hur.Om jag nu får luftväxling i mitt hus hur många grader pratar vi om 5-10 eller. tror inte du själv tror på det
Det blåser väll inte konstant vinhastighet hela tiden.Du menar att vi som kör med utomhusgivare får kallt i våra hus.Om du svara ja
hur kallt får jag i mitt hus.Vi måste bena ut det först innan vi kan gå vidare.

För några inlägg sedan skrev du:
Citera
Smurfen:Nja luftväxling menar vi väll med att du får en större luftomsättning i huset när vinden ligger på och ju mer luftomsättning
ju större påverkas vårt värmebehov eftersom temperaturen påverkas.

Du menar alltså att vinden inte påverkar innetempen, men värmebehovet. Vad är skillnaden?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 juli 2011, 20:21:00 »

@carl n
Du har rätt , det är så dom ska andvändas
Cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2011, 20:11:24 »

hur kallt du får i dit hus kan jag omöjligt veta men det är allmänt känt att blåser det ute och är tex -10 grader så blir det kallare inne om man inte ökar vbf men nått sånt har du aldrig hört talas om eller ? Men det är naturligtvis beroende av hustyp och ventilation hos mig tex är huset tät men den kalla luften kommer in genom fresch bentilerna.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 juli 2011, 19:35:48 »

Men jösses smurfen:Tror du att min utomhusgivare bryr sig om hur mycket det blåser ute,En utomhusgivare kan inte påverka för att det blåser ute eller hur.Om jag nu får luftväxling i mitt hus hur många grader pratar vi om 5-10 eller. tror inte du själv tror på det
Det blåser väll inte konstant vinhastighet hela tiden.Du menar att vi som kör med utomhusgivare får kallt i våra hus.Om du svara ja
hur kallt får jag i mitt hus.Vi måste bena ut det först innan vi kan gå vidare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 juli 2011, 19:10:06 »

Nu är det mycket svammel på denna tråden. ::)

Men en sak är säker, en termostat kan inte öka innetemp om inte värmekällan producerar ett överskott av värme.
Värmepumpen eller vad man har till värmekälla är dum, den kan inte "känna av" att termostaterna plötsligt öppnas lite mer.
Enda sättet att få mer värme om en termostat öppnar mer än normalt är att det finns ett värmeöverskott att ta av.

Men jag tror också detta är felaktigt användande av termostater (som VPO refererar till).
Rätt användande är att termostater i normalfall inte ska strypa bort någon värme utan bara då överskott av värme finns ska de strypa eller hur?
Man bör därför alltid i första hand justera värmen på värmepumpen och bara använda termostater för tillfälliga värmeöverskott (om man vill).
För att klara tillfälliga värmeunderskott (om man har ett dragigt hus) så krävs rumsgivare.

Sen finns säkert hus som inte behöver rumsgivare alls, typ värmetröga hus som timmerhus eller hus med mycket betong kanske?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2011, 17:32:26 »

I en vanlig villa är det nog inte så vanligt att det blir varmt i endast 3 rum men blir det det då kan man ha termostater där. Såg att jag hade termostater i sovrummet huvuddunk fast dom stog på 5 så dom gör ingen nytta trodde jag tagit bort dom men det blir så fult utan om man inte har rattar.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 juli 2011, 17:22:17 »

Purjo  det finns flera lösningar på det,  jag kommer på 2.  Men det stämmer som du säger.  detta blir en svaghet med bara termosar i ett sådant system. Det bästa här vore en kombination av båda saker.  Eller att man kör på ett av de andra alternativen.  LINK  och prognosstyrt.  Men det kostar lite mer.

Hur stoppar din heliga innegivare att det blir varmy i mina 3 rum när givare sitter i ett annat rum?

Du ser,  man får lösa saker på plats i det hus som det ska sitta.  Men säger man det så blir man en besserwisser, eller hur DR J ;)

Bättre då att säga att -bort med termosar och in med innegivare  det funkar hos mig :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 juli 2011, 17:19:53 »

Sc:,h  Alltså termostaterna tar bara bort övertemp.  Annars är det ju som ett öppet rör rakt in, samma som du vill ha det,eller :-\
Det vet jag men inte måle10 han får termostaten att öka tempen vet inte hur men väntar på en förklaring ;).
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 juli 2011, 17:16:59 »

Dr jukebox, hur menar du ?
Cocacola
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 juli 2011, 17:12:58 »

Av vilken anledning måste du producera högre framledningstemperatur om du kör med konstant flöde och låter dina termostater påverka ???
hur ska du annars kunna öka avgiven effekt från raddarna vid luftväxling behövs mera värme till rummet hur fixar du det med termostaterna om du inte kör för varm vbf i vanliga fall ?

Ja, det skulle jag också vilja veta...
Om VP'n bestämmer sig för en viss framledningstemperatur baserat på värmekurvan och utegivaren, så blir det 2 grader kallare INNE pga ökad luftväxling. Hur skall då termostaterna kunna kompensera för det om du har konstant flöde och oförändrad framledningstemp Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 juli 2011, 16:56:36 »

Om en ingenjör tar 5 miljoner för att köra fast kondensering i 4500l tank med en 280 kw maskin för att få de 50kw VV som behövs på sommaren.

Då tycker du att den personen är duktig bara för att han gick på KTH,eller


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!