Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dela borrhÃ¥l mellan Brf:er  (läst 8574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danerikollas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Dela borrhål mellan Brf:er
« skrivet: 18 augusti 2011, 09:05:36 »
Vår Brf har fått tillstånd att installerad grundvattenvärme. Det överklagades av grannfastigheten, också en Brf. De ansåg
att det försämrar deras möjligheter att senare själva kunna installera bergvärme. Dom tyckte vi skulle samarbeta.
Ett förslag har tagits fram med en gemensam energibrunn kopplade till 2 separata värmepumpar i resp. fastighet.
Vår fastighet är på 500 m2, deras på 1100 m2.

NÃ¥gon som har erfarenheter av att dela installation?
Hur kan man fördela kostnaderna för det som är gemensamt?
Kan det vara problem med att vattnet kan sina med ett större vattenuttag?

Tacksam för alla synpunkter!

Mvh
/Dan Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2011, 09:08:51 »
På gemensamma elförbrukare kan ni sätta in elmätare http://www.energibutiken.se/9-elmatare och dela på kostnaderna.
Att dela baserat på antalet m2 i respektive förening torde bli mest rättvist.

När det gäller kapaciteten har jag ingen aning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2011, 09:38:04 »
Hej!
Har denna idé förankrats hos en installatör?

Normalt så behövs många borror för att försörja bergvärme till så stora fastigheter.
Jag ser ingen anledning att dela vare sig borrhål eller bergvärmepump eftersom det ändå kommer behövas fastighetslösning(ar) av den storleken så att det inte finns nått att vinna på en gemensam anläggning av någon sort.
Den man möjligen kan vinna är att ha en gemensam upphandling av bergvärme så att t ex samma borrare gör alla hålen då han ändå har grejerna på plats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danerikollas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2011, 09:42:59 »
Tack för svaren!

Låter vettigt att fördela efter m2

Jo, idéen kommer från installatören.
Det är alltså inte bergvärme utan grundvattenvärme med 2 borrhål (ett för att pumpa upp grundvattnet och ett för att återföra)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2011, 09:58:08 »
Jo, idéen kommer från installatören.
Det är alltså inte bergvärme utan grundvattenvärme med 2 borrhål (ett för att pumpa upp grundvattnet och ett för att återföra)

OK.
Men jag är skeptiskt ändå, om den andra Brf. har rätt i att eran grundvattenbrunn skulle kunna inverka på deras grundvatten så borde samma argument tala för att vattnet inte kommer räcka för båda fastigheterna om man pumpar allt ur en brunn.

Rent logiskt borde 2 brunnar ge mer vatten än en brunn.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2011, 10:22:37 »
Hade dom varit seriösa hade dom kontaktat er direkt istället för att överklaga och låsa upp er, något är lurt här. Ni skulle ju köra ytjordvärme medan dom skulle köra bergvärme, 2 olika värmesystem, jag skulle nog konsultera en kunnig geolog för ert område och reda ut detta.

Er grannförening som har dubbelt så stort energibehov säger ju i princip genom sin överklagan att man räknat med att ta delar av er markenergi inom er fastighet - förmodligen genom att borra ett antal hål som tangerar den s.k 20m gränsen mellan fastigheterna genom borrornas lutningar, och när ni sökte för ytjordvärme blev dom nervösa. Att bara dela upp kostnaden per m2 boyta anser jag blir fel - det finns alltså bara en viss energi per m2 tomtyta att utnyttja, om vi nu antar att båda fastigheterna är snarlika i markytor medan själva husen diffar rejält i storlek kommer dom alltså att parasitera på er markenergi - och att då enbart räkna på uppvärmd m2 boyta i fastighet blir missvisande till er nackdel, stor risk att ni ev kommer att subventionera dom.

« Senast ändrad: 18 augusti 2011, 12:35:40 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad danerikollas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2011, 11:52:22 »
Tack igen för synpunkterna!
Installatörens förslag är att bägge fastigheterna ska utnyttja de 2 borrhålen gemensamt (borrhålen ligger under vår fastighet).
Grannen kan tänka sig betala 55% av gemensamma installationskostnader (själva borrhålet, förstudie, ansökningsavgift).
Hålen ligger ca 10 meter från deras fastighet

Mvh
/Dan Erik

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2011, 12:24:03 »
Kolla gärna upp borrproblematiken i Nacka-området. Jag förstår inte hur 2 borrhål skulle klara av att ge båda fastigheterna tillräckligt med energi, förstår inte heller hur man kunde föreslå grundvattenvärme om jag nu hade rätt med ert delikata läge, i sluttning, för det borras hej vilt i detta område.

P.S om mitt antagande om plats stämmer står ni dessutom i en sektor med stora klippblock, syns på div foton från gatuarbeten, då bör du läsa följande länk:
http://www.dn.se/diverse/diverse---hem/bergvarme-sprackte-huset
« Senast ändrad: 18 augusti 2011, 12:38:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2011, 12:52:48 »

Vår Brf har fått tillstånd att installerad grundvattenvärme. Det överklagades av grannfastigheten, också en Brf. De ansåg
att det försämrar deras möjligheter att senare själva kunna installera bergvärme. Dom tyckte vi skulle samarbeta.
Ett förslag har tagits fram med en gemensam energibrunn kopplade till 2 separata värmepumpar i resp. fastighet.
Vår fastighet är på 500 m2, deras på 1100 m2.

NÃ¥gon som har erfarenheter av att dela installation?
Hur kan man fördela kostnaderna för det som är gemensamt?
Kan det vara problem med att vattnet kan sina med ett större vattenuttag?

Tacksam för alla synpunkter!

Mvh
/Dan Erik

Oj, det är ett högriskprojekt. Stor risk att flödet blir så stort att den mottagande borran inte hinner ta emot hela flödet.
För att en ensam borra ska kunna lämna den volymen så kanske uppfodringshöjden blir hög, vilket i sin tur kräver mycket energi.

Ã…terladdar varje fastighet borrhÃ¥lslagren med t.ex. frÃ¥nluft, sÃ¥ är risken mindre att ni pÃ¥verkar varandra med termisk influens. 
Överge idén, och borra vanliga energibrunnar. Kan du placera dina två borror med kommunens avståndskrav till det tilltänkta borrhålslagret....så är det väl inga problem. Då är det grannens oro till något han inte har kunskaper om.....som ska bekämpas.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2011, 13:11:30 »
   ..............
Överge idén, och borra vanliga energibrunnar. Kan du placera dina två borror med kommunens avståndskrav till det tilltänkta borrhålslagret....så är det väl inga problem. Då är det grannens oro till något han inte har kunskaper om.....som ska bekämpas.

Kan vara bra om expertisen här får veta de praktiska förutsättningarna.
TrÃ¥dskaparen har inte Ã¥terkommit om detta, och heller inte dementerat det jag skrev tidigare, sÃ¥ med detta kan vi dÃ¥ anta att husen stÃ¥r dikt mot varandra utan mellanrum och ingen som helst tomtmark, i central gammal stadsmiljö,  dom stÃ¥r i kraftig sluttning med mycket gammal utfyllnad och dÃ¥liga granitberg under, där mÃ¥nga fastigheter intill redan borrat eller ska borra, och alla dessa borror finns inom en radie av 200m som alla betjänar flerfamiljshus med mycket höga effektuttag där dessutom nya citytunneln kan generera besvär som ligger c:a 120m frÃ¥n tilltänkt borrhÃ¥l.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad danerikollas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2011, 13:30:47 »
Hej Art Deco!

Stämmer på pricken med förutsättningarna du skrev!
Utmärkt "gissat" :)

/Dan Erik

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2011, 14:07:30 »

Kan vara bra om expertisen här får veta de praktiska förutsättningarna.


Ursäkta mig Art Deco.

Jag känner inte alls till var fastigheterna finns. Tydligen vet du det.

Jag läste ditt inlägg kl. 10:22 där du nämner ytjordvärme. Jag antog då att fastigheterna har stora ytor lämpliga för geoenergi. När man installerar ytjordvärme, så gräver man ner kollektorslangen vågrätt cirka en meter under jordytan.


 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2011, 14:30:04 »

Nu har jag hittat fastigheten. Är den andra brf i samma fastighet?

Ja, några större ytor för energilager kan man ju inte påstå att det finns.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2011, 14:37:50 »

Ursäkta mig Art Deco.

Jag känner inte alls till var fastigheterna finns. Tydligen vet du det.

Jag läste ditt inlägg kl. 10:22 där du nämner ytjordvärme. Jag antog då att fastigheterna har stora ytor lämpliga för geoenergi. När man installerar ytjordvärme, så gräver man ner kollektorslangen vågrätt cirka en meter under jordytan.

Du ska inte be om ursäkt , det var ju trådskaparen som inte specificerade sig närmare, och när jag insåg fastigheternas faktiska stadsläge tyckte jag att det var minst sagt suspekt att föreslå "grundvattenvärme".
Det blir upp till trådskaparen om han vill precisera sitt läge - men det är minst sagt delikat, och urjävligt med tanke på omgivning och förutsättningar.

Grannen är brf:en intill och är som sagt är dubbelt så lång huskropp.

danerikollas - om ni har stadsgas in kanske ni ska kolla pÃ¥ det alternativet ocksÃ¥, fortum lär svänga förbi er kÃ¥k om c:a 3-5 Ã¥r vad gäller fjärrvärme. Hur fan kunde man föreslÃ¥ "grundvattenvärme" med tanke pÃ¥ ert läge, var tänket att turisterna skulle generera värmen dÃ¥ ... >:D >:D   
« Senast ändrad: 18 augusti 2011, 14:40:42 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad danerikollas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Dela borrhål mellan Brf:er
« Svar #14 skrivet: 18 augusti 2011, 14:58:24 »
hehe - ja, tänk om man kunde ta till vara pÃ¥ överskottsenergin frÃ¥n gatumusikanterna  :) >:D

Jo, det gäller alltså Gamla stan i Stockholm. Enligt expertis är förutsättningarna utmärkta här för grundvattenvärme och flera installationer har gjorts som funkar bra.
Vi har oljepanna från 1960 så nått måste vi göra snarast (grannen har gaspanna). Känns miljövänligt o rätt att ta tillvara på "flödet" av vatten under oss.
Jag trodde stadsgasen var på väg att fasas ut ....
Har kontaktat Fortum men dom kan inte säga om eller när fjärrvärme kan vara tänkbart här

/D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!