Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/V + Gv projekt, Synpunkter och idér  (läst 880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
L/V + Gv projekt, Synpunkter och idér
« skrivet: 01 februari 2013, 10:34:19 »
Är i startgroparna för att installera l/v och golvärme i huset efter en vinter med kalla golv och strulande Elpanna.

Jag skulle mer än gärna höra era synpunkter och idéer på mitt "lilla" projekt.
Huset är uppfört i två delar varav 60% är en gammal timmerstomme "1900-tal" som blivit tilläggsisolerad, andra delen blev tillbyggd på 80talet.
Huset är 1½plan på 140kvm kopplade tvåglasfönster 7st 10*12, 3st 4*10, ytterdörr och två altandörrar med 8*12 fönster i.
Uppvärminigen består idag av en 150l tank, VV slinga med en nibe ELK 213 som har 9kW att tillgå, Thermomatic CBJ shuntautomatik, 6st raddar c22 450*1000 (3 uppe 3 nere).

Till historien hör att jag köpte huset maj 2012 av ett dödsbo utan nÃ¥ vidare släkt som har koll pÃ¥  förbrukningar.
Första jag gjorde var att göra om toaletten/dusch och kök som ligger vägg i vägg med varandra, och i den väggen stod även skortenen som var tillkopplad en vattenmantlad vedspis, tyvärr så fick skorstenen sätta sitt liv till då den stod väldigt dumt till då den inkräkta både i kök och toalett/dusch var vid jag misstänker herrn i huset förr eldade i.
Har en beräknad åtgång av el på 14000kwh enligt elverket, men den har jag svårt att tro stämmer.
Gjorde en energikalkyl på nätet som siktar på närmare 21000kwh vilket jag tror stämmer bättre.

Nu vill jag lägga vattenburen golvvärme i hela nedervåningen (toalett/dusch redan klar, ca 6kvm) ca 65kvm delat på 3 sektioner Hall, kök och vardagsrum/matsal.
50% av golven är korkmatta och andra delen parkett, tänkte glesa upp på befintligt golv lägga värmeplåtar och 20mm slang, och på detta ett massivt trägolv på ca 15mm.
Tänkte även docka en Nibe 2026 till befintlig tank.
Energiåtgång december månad och januari månad ligger på 3000kWh med en medeltemp på -6.
Innetemp ca 21 grader varvid när det varit -25 så har det shuntats fram maxtemp på 60 grader.
I skrivande stund har jag en framledning på 35grader vid -3 solsida och ca -10 i skuggan.

Vilken storlek tror ni skulle räcka på pumpen?
Behöver jag en SMO 05/10?

Öppen för disskustion och kritik, är väldigt intresserad av era tankar kring detta.

Mvh Tjompo
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: L/V + Gv projekt, Synpunkter och idér
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2013, 11:54:11 »
10 kw
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!