Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?  (läst 2322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« skrivet: 31 december 2009, 13:34:25 »
Hej på er och Gott Nytt år !

Vi har en Nibe 1210 som jag upplever att pumpen går konstant nu när det varit som kallast. -17 till -22 grader. Slog till elkasseten för några veckor sedan men tänkte prova att köra utan ett tag nu och se skillnaden.

Är det någon fara för pumpen att köra utan eller är det bara tempen som påverkas , dvs kallare inne.

Tack på förhand // Jörgen
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2009, 14:21:19 »
Varför ska du köra utan eltillsats?

Värmepumpen har en viss effekt och när den inte räcker för huset så ska eltillsatsen slå till och stötta. Det du ska göra är att minimera eltillsatsen så långt som möjligt och det finns det mycket skrivet om bara att söka.

Själv har jag en 5 kW pump och den räcker ner till ca - 4grader och det är ju helt i enlighet med vad huset är isolerat efter (byggt 1967). Det finns ju ingen mirakelmetod i värmepumpskonceptet. Lika mycket som huset strålar ut ska tillföras sedan är det bara att bestämma vilken storlek på pump man vill ha effektmässsigt för att täcka de kalalste dagarna.


Hej på er och Gott Nytt år !

Vi har en Nibe 1210 som jag upplever att pumpen går konstant nu när det varit som kallast. -17 till -22 grader. Slog till elkasseten för några veckor sedan men tänkte prova att köra utan ett tag nu och se skillnaden.

Är det någon fara för pumpen att köra utan eller är det bara tempen som påverkas , dvs kallare inne.

Tack på förhand // Jörgen
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2009, 14:28:31 »
Om man vill acceptera lite lägre temp inne för att spara några kronor så kan man slå av eltillsatsen. Kom bara ihåg att slå till den om du reser bort, annars kan rör frysa sönder om kompressorn stannar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2009, 14:31:24 »

Hallå i stugan !
Jag fick bra svar när jag undrade samma sak :


    SV: Lägsta utetemperatur för enbart VP ?
« Svara #1 skrivet: 29 December 2009, 16:14:27 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------

Självklart skall du låta vp gå så mycket som möjligt.Det är då du sparar pengar.
Den är bygd för att gå dygnet runt
slÃ¥ pÃ¥ elen kan du göra när du fryser 


Jag kör enbart VP som räcker för att hålla värmen även vid -31 grader som vi haft några dagar och det verkar fungera utmärkt att VP snurrar hela tiden, och som sagt är det ju bara att slå till elen ifall man fryser..........
GOTT NYTT ÅR du också !

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2010, 12:56:11 »
Ok vad bra. Ingen fara att köra utan alltså. Nu blev det lite mildare ute så vi provar med bara VP några dagar.

Anledningen till att köra utan el är ju såklart att minska elförbrukningen , och varför köra med el om det inte behövs.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2010, 13:19:39 »
Rätt inställd pump så använder den bara eltillskott när så behövs för att hålla rätt innetemperatur.

Om du därimot kan tänka dig att tillfälligt sänka innetemperaturen när det blir kallt så ska du koppla ur eltillskottet.

Ok vad bra. Ingen fara att köra utan alltså. Nu blev det lite mildare ute så vi provar med bara VP några dagar.

Anledningen till att köra utan el är ju såklart att minska elförbrukningen , och varför köra med el om det inte behövs.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2010, 16:20:34 »
Har körd nu över 4 år utan tillsats el, har inne 21,5ºC alltid.
Sen om man Ã¥ker bort lägre tid sÃ¥ sätter  man till den i fall pumpen skulle gÃ¥ sönder. 

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2010, 16:36:34 »
Då har du en kraftig pump och du skulle inte behövt något tillskott även om eltillskottet varit inkopplad.

Med min underdimensionerade (rätt dimensionerad år 2000) pump skulle jag nog bara ha 16-17 grader inne. Om jag bytte till en 9 kW pump så skulle jag mog också kunna köra ner till -25 grader utan eltillskott. Allt är ju en dimensioneringsfråga.


Har körd nu över 4 år utan tillsats el, har inne 21,5ºC alltid.
Sen om man Ã¥ker bort lägre tid sÃ¥ sätter  man till den i fall pumpen skulle gÃ¥ sönder. 

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2010, 17:25:13 »
Så kalt som du nämner här blir det mycket sällan här och dom gånger det blir så kalt är
det mycket kortvarigt, har inte så graftig pump heller bara 6 kWh och 130 meters hål
varav 125 aktiv. Huset är 11/2 plan 147 m2 +garage 36 m2 men bara 17- 18 grader där.
Längsta gång tiden jag mins något år sedan var 6-7 timmar, nu när det var 17-18 minus
häromdagen gick pumpen 4 –5timmar åt gången. Inkommande KB var nere i +1,2 grader
har stigit nu till +2 grader när det bara ca -10 grader ute.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fara att stänga av eltillsatsen nu ?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 20:54:06 »
Kör också med tilskottselen avstängd. Visst sjunker tempen lite nu när det går ner mot -15 och pumpen har nog gått konstant senaste veckan men vill vi ha lite varmare eldar jag hellre i kaminen än dyr tillskottsel. Har en 9 kW IVT och ett drygt 200 kvm dåligt isolerat hus.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!