Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket flöde är normalt i en LVVP?  (läst 3165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bossefetrymdraket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« skrivet: 17 augusti 2016, 22:34:26 »
Hej pÃ¥ er! Jag tillhör ett utrotningshotat släkte som har en gammal Euronompump. Exoair 10.5.  Den ger mig inte särskilt mycket mer effekt än de 3.4 kw jag stoppar in. Det dubbla ungefär vilket inte är nÃ¥got vidare COP. Ett antal proffs (enligt definitionen att de tog betalt) har kikat pÃ¥ eländet och säger att den gÃ¥r som den ska.

Min fråga till er:

Jag har en flödesmätare mellan ackumulatortanken och pumpen. Flödet är ca 12 l/min som jag fÃ¥r av en grundfos 25/60 i läge tre. Jag har kalibrerat flödesmätaren med trädgÃ¥rdsslangen, och den är "spot-on". Läge 1 och tvÃ¥ ger ungefär samma flöde.  ??? Jag har prövat att byta cirkulationspump, men med samma usla resultat. Är det helt enkelt sÃ¥ att en LVVP har ett sÃ¥ stort tryckfall att mina 12 l/min är normalt? Eller tror ni det sitter fast en rÃ¥tta i systemet och stoppar upp?

Hälsningar

Bossefetrymdraket




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2016, 08:17:08 »
Du har 720 l/h i flöde, enligt manualen skall din värmepump ha 1200 l/h i flöde för att ge den prestanda som utlovas.
http://www.euronom.se/filer/IA_ExoAir_Polaris_070329.pdf (Sidan 17)
Det är inte ovanligt att det sitter en strypventil någonstans på cirkulationsledningen på luft/vattenvärmepumpar så att man skall kunna justera in flödet så det blir så nära specificerat som möjligt, kollat det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bossefetrymdraket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2016, 10:47:11 »
Tack för tips - ska kolla strypventilen ASAP!

En annan grej - kan det vara värt att backspola kondensorn för att få bort eventuell gegga? Hur gör man det? Trädgårdsslang?

Hälsninar

Bossefet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2016, 10:58:39 »
Vad menar du med kondensorn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2016, 11:56:27 »
Normalt ska det sitta ett filter nånstans på värmebärarreturen före kondensorn, har du kollat?
Om inte, så kan det som du skriver finnas gegga i grejerna.
Jag antar att man kan koppla in en typ trädgårdsslang om det ska backspolas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2016, 16:16:09 »
12 lpm
Det blir nästa 13 g i delta
Din euronom är en jättefin pump !
Hur gjorde dem när dem mätte upp den ?
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bossefetrymdraket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2016, 23:44:33 »
Problemet är att jag bara har 9K i delta. Med 12 l/m fÃ¥r jag alltsÃ¥ ut runt 6,5 kW. Ganska dÃ¥ligt betalt för instoppade 3,4 kW. Och detta pÃ¥ sommaren vid 25 graders utetemp (jag värmer poolen pÃ¥ sommaren). PÃ¥ vintern när avfrostning och värmeförlusterna i rör tillkommer blir det i stort sett lika billigt att köra med elradiatorer. 😠

Jag mäter flödet med en mätare jag köpt av Richard här på forumet. Delta-t mäter jag med ir.

Bossefet

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2016, 23:55:55 »
Problemet är att jag bara har 9K i delta.

Du lär väl inte få högre delta med högre flöde?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bossefetrymdraket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2016, 21:08:08 »
Nej, Lunk - det får jag självklart inte.

Men just nu skulle jag bara vilja ha idéer om varför flödet genom min värmepump är så dåligt trots att jag använder den av Euronom rekommenderade cirkulationspumpen. Dessutom har jag testat att byta cirkulationspumpen utan resultat. Sc:,h

Det kanske har satt sig något taskigt pokémon i något rör ...

BF

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Vilket flöde är normalt i en LVVP?
« Svar #9 skrivet: 18 september 2016, 18:48:32 »
Men just nu skulle jag bara vilja ha idéer om varför flödet genom min värmepump är så dåligt trots att jag använder den av Euronom rekommenderade cirkulationspumpen.
Smala rör?
Långa rör?
Många böjar?
Skarpa böjar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 224
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!