Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT495 Hög framledningstemperatur  (läst 4517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
IVT495 Hög framledningstemperatur
« skrivet: 12 september 2013, 08:38:33 »
Förutsättning (IVT495Twin):
Ekonomidrift
Värmekurva 5.1
Sommardrift 16 grader

Efter att temperaturen nu sjunkit på nätterna så upplevde vi för någon vecka sedan att värmen inte gick igång och vi hade kallt i huset på morgonen.
Kollade pannan och utetemperatur var ca 4 grader men pannan stod i viloläge, jag kommer inte ihåg vad framledningstemperaturen var vi det tillfället men golvvärme och radiatorer var kalla. Detta pågick i några dagar och vi upplevde att huset var allmänt kallt.
Jag gjorde då två saker samtidigt:
Ändrade från ekonomidrift till normaldrift
Ökade värmekurvan till 5.5
Något dygn senare var det varm och skönt i huset, lite för varmt faktiskt, men husvärmen hade åtminstone satt igång.
Då ändrade jag tillbaka till ekonomidrift och värmekurva 5.1
Något dygn senare, alldeles för varm i huset...
Kollade temperaturerna:
Utetemperatur 13.4 grader
Framledningstemperatur 44.2 (22) och kompressorn gick för fullt.
Vad jag förstått så är graderna som visas inom parantes ungefär vad framledningstempen bör ligga på?

Sänkte värmekurvan till 4.0
Väntade ett dygn och fortfarande mycket varm i huset och en framledningtemp på över 40 grader trots en utetemp på över 10 grader.

Sänkte värmekurvan till 2.0 för att provocera ned värmen men samma höga framledningstemp, i morse var framledningstempen 45.2 (23) utetemp 11.2 och kompressorn igång.
Vad jag gjorde då var att sänka sommartemp till 10 grader så att kompressorn åtminstone får vila under dagen idag.

Efter alla förändringar jag gjort så har jag startat om pumpen.

Men varför vill inte framledningstemperaturen sjunka (efter att inte ha velat komma igång efter sommaren)?
Verkligen tacksam för tips!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 12 september 2013, 11:12:52 »
Hej!
Kolla att shunten inte står i manuellt läge (intryckt), vrid till ändlägena och kolla om den går att pluppa ut?
Om shunten är i auto så är den troligen kass, dags att byta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 12 september 2013, 20:19:27 »
Hej,
Shunten var i automatläge (utpluppad) jag tryckte in den och vred till ändlägena flera gånger för att "motionera" den och visst den gick lite trögt i början men nu går den ganska lätt.
Går det inte att kontrollera funktionen på shunten på något sätt?
Är det hela shunten som måste bytas eller är det "bara" motorn som styr shunten (hela shunten ser inte helt enkel ut att byta, ganska trångt att komma åt rörkopplingarna)?
Kan jag tillfälligt sänka shunten manuellt för att få ned temperaturen eller ställer jag till det för pumpen då?
Eller måste jag köra hela pumpen i manuellt läge för att sänka shunten?
Såg nu ikväll att när kompressorn går så går framledningtemperaturen upp till ca 44-45 grader för att sjunka ned till ca 30 grader efter ca 10-15 min efter att kompressorn stannat.
Är temperaturen som står inom parantes i menyn där man ser framledningstemperaturen förväntad temperatur eller är det returtemperaturen från golvvärme/radiatorer?

Många frågor som jag uppskattar få svar på.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 13 september 2013, 07:24:23 »
Jag tror man kan byta bara shuntmotorn.
Du kan styra shunten manuellt så länge, och köra värmepumpen i normal drift.
Siffran i parantesen är börvärdet som du kan sikta på när du handshuntar.

Bästa sättet att kolla funktionen är att drastiskt och tillfälligt ändra värmekurvan så att börvärdet på framledningen ändras, då ser du om shunten börjar röra på sig efter ett tag.
Men om börvärde och ärvärdet på framledningen avviker så pass mycket som i första inlägget är det inget tvivel på att shunten är kass.
« Senast ändrad: 13 september 2013, 07:28:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 13 september 2013, 08:06:28 »
Jag tackar för svaren Carl!
Ja, shunten är då med alla säkerhet kass.
Jag har markerat var shunten stod i automatläge med en prick tippex på ratten mot pilen så jag testar att köra shunten manuellt i en vecka och pluppar tillbaka lite då och då för att se om den flyttat sig, men det blir troligtvis att byta shunt.
« Senast ändrad: 13 september 2013, 08:08:26 av Zwap »

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 17 september 2013, 08:46:24 »
Har kört shunten manuellt nu i några dagar och då har följande hänt:
Jag försöker hålla mig i närheten av "bör" värdet inom parantes och det lyckas ganska bra MEN ibland så "hämtar" shuntmotorn vredet (pluppar ut) och ställer det lite hur som helst, oftast på max eller min. Igår morse så var det lite kallt i huset och jag upptäckte då att shuntmotorn pluppat ut vredet och kört ner det till minimum, jag tryckte in vredet och justerade till önskat värde, kollade igår kväll och justerade upp den lite eftersom natten skulle bli lite kallare. I morse samma sak, shuntmotorn har på något sätt "hämtat" vredet igen och kört ner det till minimum. Vid ett tillfälle har den även kört upp det till maximum.
Detta tyder ju på att det åtminstone är "liv" i shuntmotorn men den justerar helt fel.
Kan det vara styrningen till shuntmotorn som spökar eller uppräder en kass shunt på detta sättet.
Jag vill gärna veta felet innan jag ringer serviceombudet eftersom de har en bit att åka och jag har alldeles för många gånger fått erfara att de kommit och inte haft rätt reservdelar med sig och jag har fått betala mer för servicebil och körning än för själva reparationen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 17 september 2013, 08:52:06 »
Svårt att säga om det är shuntmotor eller styr som fått spatt.
Men eftersom shunten lyckas köra vredet till bÃ¥de min- och maxläge sÃ¥ misstänker jag att det är styrkortet.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 22 april 2014, 16:40:05 »
Hej,

Sitter med typ samma problem som du, hittade du någon lösning på problemet?

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 23 april 2014, 08:14:53 »
Hej,

Det var själva shunten som gett upp, alltså inte shuntstyrningen på styrkortet.
Serviceombudet bytte den på ca 30 min och shunten var inte allt för dyr vill jag minnas.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT495 Hög framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2014, 21:41:10 »
Jag bytte både trevägsventil och motor samtidigt, men det gjorde du med kanske? Vill minnas att dom var väl ihopsatta och det stod något i stil med "separera ej" på dom. Läckagerisk kanske. Dom sa att motorn oftast gick sönder när ventilen gick trögt = byt hela paketet på en gång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!