Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löda kopparrörsskarvar eller använda klämringskoppling  (läst 11603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
Hej alla,

Ursäkta en nybörjare på detta men min fråga är om det är ok att mjuklöda kopparskarvar med tenn och gasolbrännare istället för att använda klämringskopplingar för att spara pengar ?
Håller på och kopplar in en soltank med en massa rörskarvar.

Inloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Jag hade en röris inne som avrådde mjuklödning till solvärmeanläggningar. Hårdlödning, eller klämring - eller kanske presskopplingar (som jag inte har någon koll på).
Han gillade inte mjuklödning i hop med höga temeraturer och stora svängningar. Men det var bara ett råd från honom.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Löda kopparrörsskarvar eller använda klämringskoppling
« Svar #2 skrivet: 29 december 2011, 15:17:26 »
Ok! Tackar för svaret men solfångarna jag har på taket är mjuklödda med 10 mm kopparrör mellan stripsen. Där om inte annat kan tempen variera från 140 grader till minus 25 grader på vintern.
Provtryckte dom med 20 kg (tjugokilo) vattentryck utan problem eller läckage.
Tror i så fall att din röris inte är riktigt uppdaterad, eller har jag fel ?

/Lars

Inloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Så kan det givetvis vara - det är mycket tycke och smak. Gäller att inte få några belastningar på lödningarna.
Är man bara noga så att alla ytor är rena så funkar det säkert jättebra.
Jag lyckads stöta till en (kallödd...?!) T-koppling till ett element i mitt garage när jag mekade i somras - började droppa direkt. Men den lödningen såg riktigt sopig ut. Blev ett klämrings T där - men det var ett grisjobb när en prisolavlöpare försvann in i väggen. Fick såga upp ett hål och fylla med blöta trasor för att få loss allt.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Löda kopparrörsskarvar eller använda klämringskoppling
« Svar #4 skrivet: 29 december 2011, 15:55:10 »
Så kan det givetvis vara - det är mycket tycke och smak. Gäller att inte få några belastningar på lödningarna.
Är man bara noga så att alla ytor är rena så funkar det säkert jättebra.
Jag lyckads stöta till en (kallödd...?!) T-koppling till ett element i mitt garage när jag mekade i somras - började droppa direkt. Men den lödningen såg riktigt sopig ut. Blev ett klämrings T där - men det var ett grisjobb när en prisolavlöpare försvann in i väggen. Fick såga upp ett hål och fylla med blöta trasor för att få loss allt.

Ajajaj, inte så bra med såna kallödningar.
Det gäller att slipa rent kopparna från oxid och sen använda flussmedel så brukar tennet flyta ut som spilld mjölk.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle löda sÃ¥ mycket som möjligt gillar inte klämringskopplingar om det läcker nÃ¥nstans sÃ¥ är det vid en klämring  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Men inget går upp mot en hårdlödning - då snackar vi ett metallstycke...
Har aldrig haft en läcka i en klämring om man anväder stödhylsor. Kanske någon droppe innan efterdragning, men när de väl sitter, så upplever jag att de är täta.
Närbesläktat ämne:
''http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45200.msg441142;boardseen#new
« Senast ändrad: 29 december 2011, 17:09:21 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror en mjuklödning hÃ¥ller tillräckligt bra och mycket smidigare med valla flaskan än med gasen. Varför efterdrog du klämringskopplingarna jo det läckte  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
...dom läcker för att jag knappt drar de alls innan uppfyllning - de som inte är täta blir det efter något kvarts varv. Sedan håller jag med om att de är alldeles för dyra. Thumbsup
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
HÃ¥rdlödning Thumbsup  Mjuklödning fiR: Klämring Thumbsup Mjuklödning fiR: ;D :P

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det är lika för allt smurfen , har Du inte gjort rent / löder kallt/ biten rör sig/ ånga i röret ja då läcker lödningen med.
Klämring fungerar bra bara man smörjer "klacken/ringen" innan kopplingen dras .

Ska man tenn löda är rekomendationen att hyra en liten elektrisk  maskin dÃ¥ man har bästa kontrollen pÃ¥ sina lödningar med en sÃ¥n ,
Cocacola *vinkar*Ä
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Visst är det sÃ¥ fuskar man kan man misslyckas med allt. Blir en grym skillnad om man smörjer en klämring eller inte har tyvärr provat bÃ¥da varianterna pga okunskap  huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Löda kopparrörsskarvar eller använda klämringskoppling
« Svar #12 skrivet: 29 december 2011, 17:43:25 »
Tror vi alla är rätt överrens - en klämring "kräver" (som Karl-Berthils far skulle sagt  tomte::) att man använder stödhylsa och smörjer röret, klämring och kona med locher-kladd eller dylikt - annars blir det "torrkörning" ^-^
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löda kopparrörsskarvar eller använda klämringskoppling
« Svar #13 skrivet: 29 december 2011, 18:53:15 »
Hej!

Jag har bara ren amatörerfarenhet. Tennlödde en gång för 20-25 år. Det var sommarvattenledning som låg under/på utsidan om gäststugan. Att jag tennlödde berodde enbart på att jag då inte hade grejer för hårdlödning, och för att det var utomhus - men det har aldrig varit något problem med de lödningarna. Men de projekt jag gjort efter detta har jag hårdlött, och har väl själv tyckt att tennlödning är lite "B".

Men en sak är rätt intressant: Talade på en semesterresa med en kille som jobbade som rörkrökare i Norge. Hade legat på storbyggen där i flera år, och där var kravet att det skulle vara tennlödning - hårdlödning godkändes inte alls!
/Micc

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Norrmän är smarta ;) När jag drog in min vp fick junior dÃ¥ 9 Ã¥r löda ihop spill ledningen till vv beredaren sÃ¥g riktigt ok ut fast dÃ¥ jämför jag ju med mina lödningar kan se ut som skit jämfört med proffsens  ;D Gillar att mjuklöda när det gäller koppar annars är det rätt kul att gassvetsa brukar träna när tillfälle ges sÃ¥ man inte glömmer bort det helt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!