Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1210-5. Vad är bäst att göra??!  (läst 8833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe Fighter 1210-5. Vad är bäst att göra??!
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2011, 18:51:22 »
Från början lät det lite med 5 kW på 164 m2 men dina siffror i övrigt ser ju bra ut. Att pumpen stannar vid vissa tillfällen är inte normalt. Försök att kolla vad som händer. Anledning, larmtyp och hur driftdata ser ut vid dessa händelser så går det lättare att felsöka.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1210-5. Vad är bäst att göra??!
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2011, 07:30:08 »
Låter som en rätt normal dimensionering för 10 år sen.
När du säger stänger av sig, stannar den helt då och det blir kallt i huset eller går elpatronen?



Det vet jag inte faktiskt, får då upp felmeddelande HP/PS larm (med reservation för felstavning) hehe

Aha, om du inte behöver återställa motorskyddet utan bara starta om? så är det högtryckpressoststen som löser ut.
Då kan du antingen ändra på värdet i parantesen efter VB-r till ett lägre värde eller (A).
Jag kör med (A), som är driftpressostaten, eftersom jag inte riktigt litar på VP:ns tempgivare.
Detta gör att kompressorn stoppar på hög retur, fast jag tror det är bättre än att HP löser ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!