Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Nukie
« skrivet: 07 november 2012, 10:03:10 »

Tack för svaret. Skall forska i skillnaderna i mellan CTC och Bosch. Tanken är inte att generellt använda termostater utan bara göra detta på de två element som sitter i rummet där LLVP sitter. I övriga huset var min tanke köra fullt öppna radiatorer. Ett alternativ är att bara dra igång LLVP när det är vinter och under ~0°C och kanske då aktivera termostaterna på det två berörda elementen (alltså köra med fullt öppna övrig tid). Detta för att få bättre driftförutsättningar för LVVP under varma perioder och undvika kallras vid kyla. Är jag helt ute och turnerar?

Har även varit inne på att montera ytterligare element eller fläktradiator vid gavelväggen. Är dock rädd att slingan på bottenplanet blir för lång och inte kommer att kunna leverera värme i hela sin längd med rimlig uttemperatur och rimligt flöde.

Edit: Har kikat lite på CM200 etc tidigare, får kika på detta igen. Dock är det så att alla rör kommer upp genom golvet mitt under pannan så jag tänte sätta CC160 på en förhöjningsmodul för att få plats med "rör och ventil-skogen". CM200 har ju arbetstank underst och toppanslutningar. Har haft funderingar på att sätta en STH 100 volymtank för att ge LVVP bättre förutsättningar. Det går ju att förbereda rördragning för denna och montera vid behov.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 november 2012, 09:39:25 »

Alternativt en Bosch CM200/IVT 200AW istället för CC160/290AW, då får du en liten arbetstank inbyggd. Vill du ha större tank och ge den större VP'n någorlunda driftförutsättningar så finns även CM300/300AW...

Kolla med de som har offererat vad merkostnaden skulle bli.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2012, 08:38:53 »

Eftersom du vill kunna styra med termostater så kommer inte någon av dessa alternativ funka särskilt bra.
Bästa alternativet för dig är en LVVP som jobbar mot en panna som har en shunt.
Jag skulle rekommendera CTC:s grejer, typ EcoAir + EcoEl.
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 06 november 2012, 22:41:34 »


Hej Vänner
Dags att reda ut vilken storlek på värmepump jag skall stoppa in. Var initialt helt övertygad om att 8kw var rätt men har fått lite olika bud från olika firmor. Försöker specificera förutsättningarna så gott jag kan.

Tvåplan sutteräng i Kungsbacka byggt 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Nibe EVC190 elpanna från 1981 med vattenburet enrörssystem.
En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer samt en handukstork. Övre plan 2 "stora" och 3 små, samt en handukstork. Har bara bott i huset sedan december 2011 men har aldrig noterat högre uttemperatur än 55°C (men är inte säker). Jag bedömmer att systemet har relativt liten volym

LLVP (Mitsubishi GE35VAH) installerades för att vi har en stor gavelvägg som är öppen upp till andra våningen utan något element vid gavelväggen vilket resulterade i ett fasansfullt kallras och man satt och frös vid matbordet.  Som det är nu ger den värme på 70-100kwm. Värmepumpen har dom inte tagit hänsyn till i kalkylerna nedan. LLVPn kommer att ställa till det lite vad gäller inställningen av systemet. Har digitala fjärrstyrda termostater som jag tänkte fortsätta använda på de element där LLVPn värmer - vilket kanske kan påverka valet av LVVP (eller skall jag göra annorlunda?).

Flexit Uni 3 (FTX) installerad 2011.
Mitsubishi GE35VAH 530 installerad 2012.
Förbrukning före FTX och värmepump 22Mwh/år

Plan: Byta EVC190 till CC160 och EHP 6 AW eller EHP 8 AW
Offerterna nedan har använt lite olika förutsättningar, 180kwm uppvärmd yta är nog närmast verkligheten.

Offert  1:

Bosch CC160 och EHP 6 AW. Säljaren hävdar bestämt att en 8kw skulle starta för ofta och att det skulle kosta mer än det smakar. Han påstår att när den startar så ger den max effekt en stund och att den mindre då är att föredra då den skulle ge längre drifttider.

Lita fakta från kalkylen:
Radhus 1-plan med inredd källare.  180kwm uppvärmd yta
22000kwh varav hushållsel  5000kwh och 4950 VV-behov
55°C vid DUT
Önskad effekttäckning 85%
Medeltemp för orten 7,7°C
DUT -10,5°C

Max tillskottseffekt 2.2kw
Drivenergi VP 6290 kwh
Tillskott VP 290 kwh
Gratisenergi  VP 10410 kwh
Drifttid 3530 h/år
Energitäckning 98%

Offert 2:

IVT AW290 och IVT Air 70

Lita fakta från kalkylen:
Villa 2-plan 160kwm uppvärmd yta
22000kwh varav hushållsel  6500kwh och 4500 VV-behov
55°C vid DUT
Önskad effekttäckning 90%
Medeltemp för orten 7,8 °C
DUT -10,5°C
Max tillskottseffekt 0kw
Drivenergi VP 5970 kwh
Tillskott VP 0 kwh
Gratisenergi  VP 9530 kwh
Drifttid 2230 h/år
Energitäckning 98%[/size]

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!