Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor effekt ger höjd temp pÃ¥ köldbäraren?  (läst 13094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Hej, har möjlighet att köpa solvärmare till ett bra pris. Funderar på om det även är lämpligt att förvärma KB'n. Min KB ligger runt 4-6 grader, om man lyckas höja dena t ex med 5-10 grader (naturligtivs får man hålla sig under högsta nivån för när värmepumpen stänger ned för för hög KB...), kan man säga att COP blir 'si eller så' mycket bättre om man höjer KB 2,3,4,5 grader...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2010, 07:39:25 »
Detta diagrammet har några år på nacken men det ger ett hum om vad som händer då man ökar på KB-temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2010, 07:47:38 »
Finns det ingen som har tid/lust att göra ett/flera diagram av den där tabellen?
Med axlarna "deltaT" och "COP"

Skulle vara ett nyttigt verktyg för att förklara vikten av låg framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2010, 09:32:59 »
Ska man titta på brine IN så blir det ju beroende på pump. Rent generellt är det ju så att förångningstemp styr COP och förångningen påverkas ju såklart av flöde och temp hos brine. Jag tycker Klas ( ClimaCheck-Klas) har sammaställt det bra här :

http://www.berglof-kylteknologi.se/main_refintro.htm se diagrammen i slutet på sidan.

Där ser man olika köldmediers COP vid varierande förångning/kondensering. Det blir sen beroende på brinekretsen var man hamnar i förångning men en kvalificerad gissning är ju att 1 grads höjning på brine bör göra samma utslag på förångning. Men inte hur högt upp i temp som helst.

Sen för man akta sig för att ha för hög brinetemp såklart!
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2010, 10:04:24 »
Grymt, tackar så mycket :-), det verkar ju som att det finns idé med att förvärma KB isåfall faktiskt. Speciellt då jag har framtida planer på ett garage med golvvärme... Jag har en 10kw IVT/Bosch pump i dagens läge och det ser ju ut som att kan man få till ett par kw extra om man kan höja tempen med 4-5 grader.

Är det bara jag som missat eller varför pratas det inte om nyttan med att höja KBin med solvärmare, det borde ju även ge effekt på vinterhalvåret då solfångarna inte når upp och kan producera VV via solslinga?

Är ingen röris men med en blandningsventil (finns det sådana för typ 10-15 grader?, det gjorde det hittade en från esbe, iofs till dricksvatten för kossor men wtf ::)) så borde man kunna skydda sig från att KB in blir för hög?

(Nu spårar jag kanske ur och den här tråden borde vara i solvärme delen?)

Om man tänker på vinterhalvåret så är vi ju inte begåvade med så mycket sol, 4h om man har tur, kan man 'ladda' en liten tank då som man kan nyttja för att värma KBin med under kvällen? Eller börjar man jaga mygg med kanon då?
« Senast ändrad: 26 augusti 2010, 10:07:55 av lt1cobra »

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Ursäkta, men jag fattar inte mkt av de där tabellerna.

Kan ngn ge ett konkret svar på frågan nedan, så är jag mkt tacksam.

Jag har bergvärme. Min temp. på köldbäraren sommartid är ungefär +7 grader in och +4 grader ut. På vintern är den ca +1 grad in och -2,5 grader ut hela vintern.

Jag funderar på att låta borra ett hål till. Om man bortser från vad det kostar, vad blir fördelen med detta? Jo, jag har kollat med grannen som har 2 st. hål som är rejält tilltagna. Han har på vintern ca +3 grader in och ca 0 grader ut.

Det jag undrar över då är: Om jag borrar ett extra hål så mina värden på VINTERN förändras…

*** från nuvarande: +1 grad in och -2,5 grader ut

*** till: +3 grader in och ca 0 grader ut

Vad sparar jag in på detta (uttryckt på ett sätt så man begriper)?

Mvh Christian
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2010, 16:51:18 »
Plockar man siffrorna för en 7kW pump vid 50 ºC ut från Nibes tabell så får man dessa siffror:

Kbin 0 ºC: Avgiven effekt 7,11kW tillförd effekt 2,15kW COP 3,3
Kbin 5 ºC: Avgiven effekt 8,7kW tillförd effekt 2,33kW COP 3,7

Dvs knappt 15% bättre verkningsgrad. Ökar du 2 grader så får du gissningsvis ca 5% bättre verkningsgrad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Det förstod jag, tack!
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2010, 18:45:42 »

Det jag undrar över då är: Om jag borrar ett extra hål så mina värden på VINTERN förändras…

*** från nuvarande: +1 grad in och -2,5 grader ut

*** till: +3 grader in och ca 0 grader ut

Vad sparar jag in på detta (uttryckt på ett sätt så man begriper)?

Mvh Christian

En normalt dimensionerad pump på 7 kW drar ca 8000 kWh el/år. Två graders höjning av köldbärartemperaturen kommer att spara ca 6 % vilket blir omkring 500 kr/år. Ett borrhål kostar över 30 000 kr så det är ingen lönsamhet i det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2010, 19:05:55 »
Är det bara jag som missat eller varför pratas det inte om nyttan med att höja KBin med solvärmare, det borde ju även ge effekt på vinterhalvåret då solfångarna inte når upp och kan producera VV via solslinga?

En 10 kW pump tar ca 7 kW frÃ¥n köldbäraren när den gÃ¥r. GÃ¥r den vintertid 75 % av tiden betyder det att den i snitt tar ca 5 kW frÃ¥n köldbäraren vilket blir 120 kWh/dygn.  Normalt är medeltemperaturskillnaden mellan köldbärare och berg ca 8 grader. En höjning av köldbärartemperaturen med en grad betyder att temperaturskillnaden skall minskas frÃ¥n 8 grader till 7 grader, dvs med 12,5 %. Det innebär att 12,5 % av 120 kWh/dygn = 15 kWh/dygn skall levereras frÃ¥n solfÃ¥ngarna. SolfÃ¥ngare som ger 15 kWh/dygn vintertid blir rätt stora och dyra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2010, 21:35:01 »
Det är nog rent allmänt väldigt svårt att idag hitta komplement som är billigare att värma med än värmepump när man redan har en värmepump.
Värmepump + FTX kan vara en totalekonomiskt bättre lösning då FTX-aggregatet har högre COP än en värmepump, men det är nog den enda vettiga lösningen idag.
Solfångare som komplement skall nog mest skrivas på hobbykontot, som en kostnad för nåt man tycker är intressant, eller som en gest mot miljön.
Att solfångarna skall betala sig inom rimlig tid, om du redan har en värmepump, det har jag väldigt svårt att se.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2010, 06:37:37 »
Ja precis, jag räknade på det där med att förvärma KBin, det går ju inte att lagra så mycket värme någonstans (för stor volym som ska värmas, så 'små' acctankar som bara laddas med 20-30 grader 'äts upp' på nån timmes gångtid på vintern...) och när det väl börjar ladda är det mest troligt mer ekonomiskt att ladda direkt mot högtemps tank... Blir som sagt lite svårt att räkna hem då jag mina termiska kwh kostar typ 40 öre...

Med ett par solfångare kan jag typ räkna med 3000-3500kwh/år, det är en besparing på 1200-1400kr/år.

Då vill det till att installationen inte kostar mer än 15 000. Vilket jag tvivlar att man når ned till?

Bifogar ett utdrag från min elstatistik, ser den 'konstig' ut? Huset står i Jämtland.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2010, 12:37:21 »
Finns det ingen som har tid/lust att göra ett/flera diagram av den där tabellen?
Med axlarna "deltaT" och "COP"

Skulle vara ett nyttigt verktyg för att förklara vikten av låg framledningstemp.

Menar du nåt sånt här?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2010, 21:25:32 »
Vilken spännande tråd jag hittade. Jag satt själv precis och funderade på detta....

Jag kan hålla med om att ekonomin inte går att försvara en installation av solpaneler, men det är säkert fler som sitter i samma situation som jag. Jag har redan ca 20 m2 solpaneler på taket och ska nu installera BV, så för oss är frågan om den förhöjda effektiviteten kan försvara kostnaden av 1 styck värmeväxlare. Det är ju ganska många timmar som solpanelerna ger lite effekt, men inte kan nå upp i temperatur tillräckligt för att kunna ladda tanken.

Efter att ha kollat på graferna känns det, om inte annat för att stilla nyfikenheten, värt att koppla på en växlare för solen. Lite kan man ju alltid räkna på nöjeskontot, och funderar det kasst är det ju bara att stänga av den växlaren i solstyrningen :)

Vi får se vilken erfarenhet som dyker upp när snön töar i vår, full loggning finns ju redan... :)


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur stor effekt ger höjd temp på köldbäraren?
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2010, 21:54:25 »
Jag har redan ca 20 m2 solpaneler på taket och ska nu installera BV, så för oss är frågan om den förhöjda effektiviteten kan försvara kostnaden av 1 styck värmeväxlare. Det är ju ganska många timmar som solpanelerna ger lite effekt, men inte kan nå upp i temperatur tillräckligt för att kunna ladda tanken.
Sitter själv i samma sits, och den är inte obekväm. Det är nog inte försvarbart ekonomiskt åt andra hållet, dvs begvp först, sol sedan.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!