Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite av varje!  (läst 2661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Lite av varje!
« skrivet: 08 maj 2007, 19:17:37 »
Har börjat kika på en MHI SRK25!

Första intryck, en otroligt liten utedel!

Sen till det intressanta, vid koll av kompressorn sÃ¥ är kompressionskammaren placerad mycket lÃ¥ngt ned i oljetrÃ¥get och den har dessutom 30ml mer olja än normalt för kompressortypen!  Thumbsup

Bilder pÃ¥ en Panasonic och en Samsungkompressor, lägg märke till insugsrörets placering samt svetsarna pÃ¥ samsung till vänster och en panasonic till höger och kolla pÃ¥ MHI nederst, Svetsarna och insugsröret visar kompressionskammarens placering i höljet. 

Giftigt! Det kommer aldrig att bli kompressorhaveri på MHI till följd av låg oljenivå i varje fall, sen får väl framtiden utvisa om maskinen håller i övrigt!
 
« Senast ändrad: 08 maj 2007, 19:24:28 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Lite av varje!
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2007, 14:20:31 »
Har folk gått på semester redan? Precis som när man var liten, alla åkte bort och man var ensam kvar vid gungställningen :'(

Men nu är man större och skit i detta. Kompisar på nätet vad är väl det, man kan ju prata med sig själv också!

SRK 25 Fungerar som en klocka under jobbiga förhållanden, i alla fall inget spök vid -17 men den har väl en ny programvara då!
Vekar vara helt ok! och i sin ordning med andra ord.   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite av varje!
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2007, 20:40:23 »
JodÃ¥ vissa har semester  ;) Fast VP-forumet nÃ¥r man ju med mobilen Thumbsup

Citera
Giftigt! Det kommer aldrig att bli kompressorhaveri på MHI till följd av låg oljenivå i varje fall,
sen får väl framtiden utvisa om maskinen håller i övrigt!

JodÃ¥ om dom snÃ¥lar med oljan  :o

Har monterat några MHI senaste veckorna, ingen riktig kyla nu så vi får se senare om dom
lever upp till förväntningarna. Én sak kan jag säga med säkerhet - dom faller inte riktigt
i smak hos mig men som nån sa.....smaken är som baken....

BjörnK

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Lite av varje!
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2007, 06:37:48 »
Nej! eller ja! eller jag vet inte!

Det finns ju lite guldfärg pÃ¥ innedelen (samma som pÃ¥ kungens ^-^) =  känns lite nytt och osvenskt.
STOR innedel och liten utedel, stor innedel är ju alltid mer svårplacerad och inte alltid populärt hos det motsatta stönet.
Utefläkten ser ju väldigt skör ut (plasttypen troligen samma som innefläkten) = kanske en miljömässig anpassning eller så bara billigt Sc:,h

Jag eldar upp en hel del kartonger och Mitsubishi verkar har tänkt mer på mig där än Panasonic = frigoliten blir inte alls lika kolsvart bolmande :)
(om det nu skulle råkat ligga någon bit kvar i kartongen) vilket vore förträffligt om det gick att elda upp rubbet.
Ett faktum jag inte förstår är att produkterna i dom flesta fall verkar vara mer miljöanpassade än själva embalaget.
Är det miljölagarna som skjutit bom? nÃ¥gon som vet?  (Jag menar att produkterna tas nog ordentligt om hand en dag men embalaget hamnar nog oftare i elden där inte rökgasrening finns)


Jag tror ändå blint på att tekniken som sådan håller länge och det känns absolut viktigast och sen givetvis att verkningsgraden är bra.
Misubishi är kända för bra kvalitet när det gäller elektronik och när maskinen verkar vara mycket väl genomtänkt rent kyltekniskt så kan det ju inte gärna bli fel.

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!