Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme pÃ¥ sommaren  (läst 13074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme på sommaren
« skrivet: 18 maj 2013, 21:43:00 »
Hej,
Min första sommar med Bergvärme och jag undrar behöver man göra några inställningar? Stänger Pumpen för radiatorerna (CP?) av sig automatiskt när det blir tillräckligt varmt? Jag verkar ha 18 starter per dygn, väl högt under sommaren? Varför startar den överhuvudtaget under dagen när det är 20plus ute? Har bifogat en logfil samt en graph, ser det rimligt ut?
Tack för era kommentarer.
Mvh,C

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2013, 21:47:39 »
Kolla in vad du har för sommar inställning. Normalt ca 17 grader. Att den startar även när det är varmt ute är inte så konstigt. Den ska ju göra varmvatten också. Men jag kan väl hålla med om att det är för många starter när det är så pass varmt ute. Även om jag tror den gör värme på nätterna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2013, 22:31:46 »
Utetemp är inte över 20 °C en gång på hela grafen.
Som sagt bör man justera ner "stopp av värme" i meny 4.9.2, 15-17 °C är nog en bra inställning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2013, 22:44:39 »
Ok. Tack skall ändra det och se hur antalet starter ser ut. Trevlig kväll.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2013, 22:52:16 »
Du kan ju även behöva sänka kurvan om det blir för varmt inne. De flesta starterna du har är för värme och det borde bli varmt inne om vp går fast den inte behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2013, 22:52:38 »
Hej,
Kolalde just Stopp av värme stod redan på 17 men filtreringstid 24h. Sänkte till 16 och filtreringstid till 8h. Vad tror ni om det?
Buenas Noches.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2013, 22:53:54 »
Smurfen har kännt på radiatorerna och de känns aldrig varma?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2013, 23:03:04 »
Beror pÃ¥ vad man tycker är varmt börvärde ligger runt 27 grader och raddarna hÃ¥ller sig i närheten blir det inte för varmt inne sÃ¥ behöver huset värmas när utetempen ligger som den gör. Vill du endast ha 18 grader inne loggen visar det ?  Vill du ha mindre starter är det nog mera vatten i systemet som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2013, 23:11:41 »
Innetermostaten felplacerad i källaren och "urkopplad" vad menar du med mer vatten i systemet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2013, 23:15:19 »
NÃ¥n typ av tank pÃ¥ 100-500 liter brukar vara bra om man vill ha ner antalet starter men du kanske inte har mÃ¥nga starter annars  Sc:,h Man kan även justera gradminuter för start av kompressorn sÃ¥ kompressorn jobbar längre men dÃ¥ kommer den värma mera över börvärde och jag tyckte din gick ganska högt redan även om det var helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2013, 23:30:38 »
Man kan få ner antalet starter på ett lite billigare sätt.
Meny 4.9.3 "Start kompressor", börja med att justera ner till -100 t ex.
Man bör då även justera "Start tillsats" till minst 5 x "Start kompressor" för att undvika onödig eltillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2013, 23:38:19 »
Jag har en extra VVB på 200liter om det är det du menar med extra tank? Calle är din metod vedertagen (jag gör inget dummt?) Hur många starter har ni på sommaren?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2013, 23:47:38 »
Calle är din metod vedertagen (jag gör inget dummt?) Hur många starter har ni på sommaren?

Min VP startar ca 10 ggr/dygn just nu, och startvärde på kompressorn har jag satt till -120.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2013, 08:10:08 »
Vilken stor skillnad det är mellan IVT och Nibe/Thermia.  Sc:,h

Ni med gradminuter kör bergvärme pÃ¥ sommaren, men vi med Rego600 kör bergkyla pÃ¥ sommaren.  ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme på sommaren
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2013, 10:05:33 »
Jag har en extra VVB på 200liter om det är det du menar med extra tank? Calle är din metod vedertagen (jag gör inget dummt?) Hur många starter har ni på sommaren?
Har du den tanken inkopplad nu ? Hur är den inkopplad ? Har du justerat radiatorerna redan efter 4 minuters drift stiger returen lÃ¥ter lite tidigt om du har en 200 liters tank i systemet beroende pÃ¥ inkoppling. Om det gÃ¥r skulle jag öka hastigheten pÃ¥ kalla cp samt minska hastigheten pÃ¥ varma cp om du inte redan har justerat in hastigheten till en bra diff vid lite mera normala vbf och kb temp.   

Lexus brukar du kyla huset vid en utetemp pÃ¥ mellan 10-12 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!