Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol  (läst 4594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2017, 10:54:13 »
När värmepumpen jobbar mot undre delen av tanken så får den jobba med lite lägre temp, vilket ger högre COP om det är bra skiktning.
Detta beror förstås mycket på vilken framledning som krävs till värmesystemet, men om t ex 35 °C på framledningen räcker för att hålla huset varmt så är det lite onödigt att köra värmepumpen till 45 °C bara för att skiktningen är dålig i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2017, 13:28:57 »
Den jobbar mot två tempmätare en uppe och "nere". Börvärdet för den nedre är framledning plus 5 (runt nollan är det ca 42). Var femte start går det till värdet för "värmepump VV beredare" som mäts med den nedre givare. Vill man alltså ha 50 i övre delen kan man sätta detta värde lite lägre, jag tror jag har 48 (som ger kanske 53 i vv delen).

Tempen i den övre delen kan man bara styra med elpatronerna (förutom det man får på köpet från nedre delen), med värdet "VV beredare börvärde". Men Euronom tycker uppenbarligen att det är bättre att även pumpen tar det när man ha så låga temperaturer som jag har.

Tråden börjar ju med att försöker spara energi genom att ha lägre temp nere och högre uppe, vilket uppenbarligen gjorde att elpatronerna gjorde nästan allt jobb, till en högre kostnad än vad pumpen skulle gjort det. Jag har ärvt ca 52 grader på båda inställningarna, och testade då 50 uppe och 40 nere. Nu har jag 48 nere och 45 uppe och det verkar ge ungefär samma temp som 50/50 till en lägre kostnad.

Så det handlar inte om att acceptera för lite skiktning utan att ställa in systemet som effektivt som möjligt i förhållande till funktionsidé hos Euronom? Eller tycker du inte det? Vad skulle du ändrat i inställningarna?

Framledningen är 54 grader vid minus 15 ute och den stängs av vid 18 grader, då är framledningen 20 grader.

Jag verkar alltså mest kunna styra COP genom att ha så låga temperaturer som möjligt, även om framledningen för mest efter som de flesta starter bara går mot det värdet.

Hör förövrigt sänkt framledningen ca 10 grader efter att vi bytt lite radiatorer.

Ps: Även om man eldar hårt i kaminen är röret ut från tanken till cirkulationspumpen ganska svalt. Så när man eldar verkar det skilja väldigt mycket mellan topp och botten.

När värmepumpen jobbar mot undre delen av tanken så får den jobba med lite lägre temp, vilket ger högre COP om det är bra skiktning.
Detta beror förstås mycket på vilken framledning som krävs till värmesystemet, men om t ex 35 °C på framledningen räcker för att hålla huset varmt så är det lite onödigt att köra värmepumpen till 45 °C bara för att skiktningen är dålig i tanken.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!