Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: jordvärme och vedeldning  (läst 3926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsa123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
jordvärme och vedeldning
« skrivet: 03 mars 2015, 21:15:45 »
Hejsan. Antar att det finns ett antal trådar som behandlar detta ämne redan, men för att samla i hop alla funderingar på ett ställe så startar jag en ny.

Jag har ett hus utanför Östersund pÃ¥ 150 kvm med golvvärme pÃ¥ nedervÃ¥ningen (träbjälklag) och garage (gjuten platta med slang)  samt radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Treglasfönster samt tilläggisolerat. Eldar i dag med ved (35-40 kubikmeter / Ã¥r), TvÃ¥ vuxna i hushÃ¥llet, tvÃ¥ acktankar pÃ¥ 500 liter/st med slinga i den ena tanken för varmvatten. Systemet i dag är öppet med ett kärl pÃ¥ vinden (dock bara nÃ¥gon meter över högsta radiatorn).

Jag har nu bestämt mig för att dra ner pÃ¥ vedhanteringen och installera jordvärme nu i sommar. 400m slang nedgrävd förra sommaren. Vill spara vedanläggningen för att kunna köra i nödfall eller när jag kommer över lite ved.  Har nu ett antal frÃ¥gor om detta

1. Hur gör jag bästa inkopplingen mot befintligt system? Funderar på att helt stänga bort acktankar och panna med ventiler och köpa VP med inbyggd VVB. detta för att verkningsgraden blir dålig om VP ständigt skall producera hög temp för att värma tappvarmvatten slingan i acktanken. Är detta en bra idé tycker ni?

2. Hur gör jag med det öppna expantionskärlet? Går det att köra VP med öppet system eller måste jag köra med slutet? Om slutet är att föredra så blir det ju lite brydderier när jag växlar över och vill elda med ved. Om jag minns rätt så måste då systemet utöver säkerhetsventil också ha en sk SYR -ventil?

3. Jag har ju redan grävt ner 400m slang, och har nu i efterhand haft ångest över att jag kanske var för snål. Marken är gynnsam för ändamålet. Funkar det tror ni eller måste jag komplettera med en slinga till? (helst inte).

4. Har inte bestämt vilket fabrikat eller storlek på VP jag skall välja. Kanske skulle behöva göra en energikalkyl? Hur gör jag enklast en sådan nuförtiden? Hur stor VP tror ni blir lämplig? ( kommer att installera allt själv då jag har arbetat som VVS montör, har certifikat). Men har för ett antal år sedan bytt bana, men fortfarande i energibranchen.

5. Har genom åren installerat ett antal VP, då endast Nibe och Thermia. Då var thermia flaggskeppet och Nibe lite sämre men billigare. Är det fortfarande så? känns som jag vill hålla mig till något av dessa två fabrikat.

Hoppas att så många som möjligt tar sig tid och hjälper mig med projektet.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2015, 07:58:40 »
hej!

köp en vp med inbyggd beredare och förvärm tappvattnet i slingan i acktanken. så får du billigt varmvatten.

antar att du har shuntar och styrningar till golvvärmen/radiatorerna redan så det borde bara vara att koppla på VP mot acktanken/arna.

men hur hög framledning behöver du nu när du eldar med ved?

thermia är väl danfoss och de kostar väl lika mkt som Nibe för privatpersoner.

jag kommer själv köpa en Nibe rätt så säkert :)

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2015, 08:58:39 »
Jag har räknat lite lågt...
37 m3 ved med 70% systemverkningsgrad (kan iofs vara lägre med tanke på acktankarnas energiläckage).
Jordvärme i östersund med 0 grader som riktvärde för inkommande KB-medel.
Slanglängden blir rätt lika med en 1255-16 kW (inbyggd beredare) och en 1345-24.
Besparingen likaså.
Du behöver minst 800 meter slang, helst 1200 meter (3 X 400 meter).
Lägger du 800 meter, lägg minst 1.5 meter mellan slangarna, gärna mer.
 Som du ser skiljer det inte sÃ¥ mycket i besparing pÃ¥ de tvÃ¥ olika alternativen ekonomiskt när man tittar pÃ¥ besparingen, men det blir säkert mycket dyrare med en 1345-24 än med en 1255-16 dÃ¥ du mÃ¥ste köpa en separat vv-beredare.

Idag anser jag inte att det är någon synbar kvalitets eller effektivitetsskillnad mellan Nibe och Thermia/Danfoss, och i testerna har ju Nibe hellre varit tråt vassare.

Bilden "1" är 1255-16
Bilden "2" är 1345-24
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2015, 20:55:14 »
Hej!

Har du inte räknat väl högt på energibehovet Rickard?
1 m3 travad ved har ett energiinnehåll på ca 1,5 MWh, verkningsgrad på en vedpanna är kanske 70 % (om man även räknar perioderna då man inte eldar).
37 m3 travad ved motsvarar då ca 38000 kWh. Vilket verkar fantastiskt mycket för en tilläggsisolerad kåk på 150 m2.
Hur stor är garaget och till vilken temperatur värms det?

För 38000 kWh borde en värmepump på 12 kW nästan räcka, du kanske behöver sänka temperaturen i garaget.
Till 12 kW behövs 2*400 m slinga, din slinga på 400 m räcker maximalt för en VP på 7-8 kW.

Släng ut hela gamla pannanläggningen förutom acktanken med slinga. Du kommer med all säkerhet inte att elda nÃ¥gon mer gÃ¥ng. Koppla acktanken som  arbetstank med flytande kondensering. Förvärm varmvattnet genom slingan innan du slutvärmer i beredaren VPns beredare. du kan behÃ¥lla

/ErikB

Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2015, 05:34:24 »
Trådstartaren uppger 35-40 m3/år.
Nibes program har 75% verkningsgrad som standard.
Jag har räknat på 37 m3 och 70% verkningsgrad vilket alltså ligger i det undre intervallet utifrån förutsättningarna.
Jag håller dock med om att förbrukningen är VÄLDIGT hör med tanke på förutsättningarna.
Jag har antagit att garaget kräver lika mycket energi som huset...

När det kommer till valet av värmepump så kan man mycket väl tänka sig att gå på en 12 kW on/off värmepump för att spara investeringskostnader.
Besparingen blir ca 2000 kWh/år lägre.
Det stora problemet här (Om kalkylen i övrigt stämmer) är tillskottseffekten på 13 kW!
Som regel sitter det bara 9 kW elpatroner i värmepumparna.
En lösning kan iofs vara som du skriver att man är medveten om detta och sänker temperaturen i garaget när det blir kallt ute.
Se ny kalkyl på en 1245-12
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 05:36:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2015, 07:28:13 »
Verklig verkningsgrad i en gammal vedpanna är nog snarare 40-50% .

Vill du behålla vedpanan och ansluta en värmepump så kan du enkelt behålla befintliga tackar och bara dela upp dom med en automatisk ventil som öppnar mellan tankarna vid vedeldning.
Sedan, i värmepumpsdrift, laddar du tankarna som vanligt var för sig via en växelventil.
Befintlig villastyrning fÃ¥r sitta kvar men justeras upp nÃ¥got sÃ¥ den alltid är fullt öppen vid värmepumpsdrift.     
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2015, 07:47:42 »
Med så låg pannverkningsgrad som 50% så blir kalkylen bättre, och man klarar sig med 5 kW eltillskott.
Bara 550 meter kollektor.
Men allt detta bygger ju på ren spekulation.
Hur gammal är pannan, någon aning om verkningsgraden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: jordvärme och vedeldning
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2015, 11:52:02 »
Med så låg pannverkningsgrad som 50% så blir kalkylen bättre, och man klarar sig med 5 kW eltillskott.
Bara 550 meter kollektor.
Men allt detta bygger ju på ren spekulation.
Hur gammal är pannan, någon aning om verkningsgraden?
Jo, är det en vedpanna med i ekvationen så är det bäst att helt bortse från vedåtgången och beräkna energiåtgången med andra metoder.
Eldar man tex. för enbart varmvatten på sommaren så blir pannverkningsgraden bedrövlig halva året och det drar ner snittet för hela året.
Om man istället gör en toppeffektsberäkning på kvadratmeterarean så hamnar effektbehovet mycket lägre, men utan att veta tjocklek på väggar osv så är det svårt att få den rättvis.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!