Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande värmerör (gamla järnrör) i golvet  (läst 3833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
 Nu har ett läckage visat sig som en ful fläck i taket pÃ¥ nedre plan i huset.. golvet är upprivet Ã¥ läckaget är funnet..
Gamla hederliga gängade järnrör där allt är gängat å påbyggt eftersom i serie.. läckaget är i t-röret som syns på bilderna.
Har provat googla Ã¥ funnit "unifix".. kan det vara  lösningen för mig?  Hittar dock bara övergÃ¥ngar frÃ¥n järn till kopparrör.

Hur gör jag enklast för att fixa detta? NÃ¥n som kan göra en ritning eller bra förklaring?  Ã… även vart jag kan beställa just de prylar jag behöver. T- röret mÃ¥ste alltsÃ¥ väck och ersättas pÃ¥ nÃ¥got vis.

Tacksam för hjälp,  kylan närmar sig. Just nu hÃ¥ller vedspisen nedre vÃ¥ningen varm i alla fall 😊

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande värmerör (gamla järnrör) i golvet
« Svar #1 skrivet: 24 september 2017, 11:42:27 »
Vid byte av radiatorer och gamla gängade stålrör plockade Rinkaby rör fram MMA stålrörskopplingar för övergång till modernare rördetaljer.

Det sitter en o-ring i dessa för tätning, vilket spontant känns som något som inte håller i evighet och man därför inte bör bygga in.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckande värmerör (gamla järnrör) i golvet
« Svar #2 skrivet: 24 september 2017, 17:13:36 »
Om inte den föreslagna stålrörskopplingen (jag kallar den unifix) är godkänd för användning i konstruktionen så finns det bara en väg att gå:
Kapa sönder t-stycket, skarvmuffen bort och i stället en unionkoppling https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-unionkoppl-inv-25/
Det andra röret måste gängas på plats och får sin egen unionkoppling https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-unionkopl-in-ut-25/
Dock ser nog rören ut att ha en större dimension än DN25?

Hur man än gör så kan någonting läcka, jag skulle ta risken med ett st unifix-koppling on en unionkoppling
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckande värmerör (gamla järnrör) i golvet
« Svar #3 skrivet: 25 september 2017, 08:38:54 »
MMA kopplingen såg ju ut att kunna vara vad jag behöver.
Eftersom rören är från 40-talet och ingen försäkring täcker sådana reparationer så är det väl en egen risk jag får ta själv att "gömma" en MMA-koppling inne i golvet.
Försäkringen ersätter ju endast fuktskadan som blivit på grund av läckaget.

Jag är nog beredd att ta den risken, skadan har inte blivit så omfattande just denna gång, för allt sågspån har sugit upp det mesta. En liten blöt fläck i taket avslöjade varför jag tappade trycket i systemet ganska snabbt.. Detta är på övervåningen så det är ju "bara" vattnet från de elementen som läckt ut som tur är..

Planen i framtiden är att klippa alla rör från pannrummet i källaren och dra nya synliga rör, då det är 2 våningar med 14 element med bara dolda rör. MMA-kopplingen kan ju hålla rätt många år, å innan dess kan någon annan del i systemet ge sig före på grund av ålder..

Tack för tipset om MMA-kopplingar, de hade jag inte sett tidigare :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!