Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det här för del i mitt fjärrvärmeskÃ¥p?  (läst 1201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad percarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag upptäckte ännu en läcka i mitt fantastiskt slitna fjärrvärmeskåp från stenåldern. Jag tror det är vanligt kranvatten som läcker. Det verkar komma oregelbundet, men bara några droppar i timmen, har provat spola vatten i kranen och det verkar inte orsaka något omedelbart dropp, dock verkar det inte ha läckt på natten när ingen spolat vatten.

Luras inte av missfärgningen, det kan komma från en annan läcka som jag nyligen tätat ovanför.

Tror själv att det är någon slags termostat för att reglera temperaturen på kranvattnet och att den är under konstant tryck, därför är jag lite orolig att det ska kunna bli värre. Någon som vet vad det är för del och om det finns något enkelt sätt att reparera den på? Eller så kanske jag kan leva med lite dropp i en sån här del tills det blir aktuellt att göra ett större ingrepp i skåpet?

Hoppas bilderna visas som de ska. :)




https://goo.gl/photos/jJX367NhcxEtEe796
https://goo.gl/photos/MYHawqzJhwVUGcxK9

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det ser ut som en blandningsventil för att begränsa temperaturen på tappvarmvattnet.
Är det du eller fjärrvärmebolaget som äger skåpet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad percarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. Hittade en gammal bild på ett fjärrvärmeskåp med beteckningar på komponenterna. Det är en varmvattenregulator.

Tydligen konstruerade sÃ¥ att de knappt gÃ¥r att byta packningar pÃ¥. Hittade en trÃ¥d i ett annat forum där tvÃ¥ personer lyckats byta packningarna, men vet inte om jag vÃ¥gar ge mig pÃ¥ det. Finns inget standardkit direkt... Rörmokare byter hela delen, inte packningarna. PlÃ¥tbiten kostar 5500 att köpa. Hutlöst.  tOOmten

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En standard blandningsventil kostar inte så mycket. Är det trångt så går det ju att sätta den på nåt annat ställe om man drar om rören lite.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!