Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energibesparing - hur gör jag???  (läst 6963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Energibesparing - hur gör jag???
« skrivet: 24 april 2006, 23:48:24 »
Hej alla glada,

Jo jag vet att rubriken är lite märklig kan tyckas. Men om man som jag är novis på området så är nog frågan befogad ...

Nu till mina frågor ...
Vi bor i ett 70-tals direktverkande elhus (med el/oljeradiatorer) på 200 m2 och har en årsförbrukning på cirka 38-39000kWh, och nu undrar vi hur ska vi göra för att få ner förbrukningen av el betydligt??
Är en helkonvertering till vattenburen bergvärme ett bra alternativ??
eller
bergvärme med fläkt-konvektorer och "kallras värmning" med nuvarande radiatorer
eller
frånluft-värmepump med något av ovanstående?

Ska väl tillägga att det finns radon i huset och efter en långtidsmätning fick vi 460 Bq/m3 på årsbasis.
Vad får radonproblemet för inverkan på uppvärmningsproblemet??

Det vart väl en del frågor ...

Mvh

Andreas



Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #1 skrivet: 25 april 2006, 08:00:42 »
Angående radonproblemet så bör du först ta reda på om det kommer från marken eller från byggmaterialet.

Med din höga förbrukning kan det vara lönsamt med en bergvärme och helkonvertering, alternativet med fläktkonvektorer och "kallras värmning" tror jag inte på.

En frånluftsvärmepump klarar inte värma ditt hus, inte ens den lite kraftfullare Comfortzone, du behöver nog en 8-10 kW VP. Den större modellen om du måste öka på ventilationen på huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #2 skrivet: 25 april 2006, 12:19:56 »
38-39000kWh var inkl hushållsel, eller...?
Eftersom du frågar om energibesparingsåtgjärder i allmännhet är väl de första åtgjärderna att se till att energin stannar kvar i huset, att tilläggsisolera, speciellt taket om möjligt. Kanske byta till energifönster m.m.

Anlitar du för konvertering är det en hyfsad slant som ska ut, säkert ca 70-80' (minus 30% i bidrag) bara för bytet av radiatorer. Lägger du det till vp-installationen på 120-150' är det lite tveksamt tycker jag.

Jag har lite mindre hus än du, annars rätt lika förutsättningar. Nu tänker jag fixa rad.bytet själv med begagnade element, därefter berg-vp. Annars hade det nog blivit ett par llvp:ar istället.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #3 skrivet: 25 april 2006, 13:01:14 »
Hej alla glada,

Jo jag vet att rubriken är lite märklig kan tyckas. Men om man som jag är novis på området så är nog frågan befogad ...

Nu till mina frågor ...
Vi bor i ett 70-tals direktverkande elhus (med el/oljeradiatorer) på 200 m2 och har en årsförbrukning på cirka 38-39000kWh, och nu undrar vi hur ska vi göra för att få ner förbrukningen av el betydligt??
Är en helkonvertering till vattenburen bergvärme ett bra alternativ??
eller
bergvärme med fläkt-konvektorer och "kallras värmning" med nuvarande radiatorer
eller
frånluft-värmepump med något av ovanstående?

Ska väl tillägga att det finns radon i huset och efter en långtidsmätning fick vi 460 Bq/m3 på årsbasis.
Vad får radonproblemet för inverkan på uppvärmningsproblemet??

Det vart väl en del frågor ...

Mvh

Andreas


Tror nog mest på 2 st större luft/luftvärmepumpar rent ekonomiskt, men det beror en del på planlösningen. Har du väldigt sluten planlösning så kan det bli svårt. Kanske 2 st Fujitsu ASY 12 eller 14, kanske 2 st Sanyo 123 EHN ? Man vet inte riktigt var elpriset tar vägen, det känns lite riskabelt att installera bergvärme för 200.000 kr, för det kommer det att kosta.

Med 2 luft/luftare trycker du nog ner förbrukningen från 38000 till 24000 kWh. 38000 var väl totalförbrukningen inkl hushållsel och varmvatten ? Med dessa pumpar klarar du nånstans -15 grader utan stödvärme.

MVH/Gano



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #4 skrivet: 25 april 2006, 16:10:12 »
Hej alla glada,

Jo jag vet att rubriken är lite märklig kan tyckas. Men om man som jag är novis på området så är nog frågan befogad ...

Nu till mina frågor ...
Vi bor i ett 70-tals direktverkande elhus (med el/oljeradiatorer) på 200 m2 och har en årsförbrukning på cirka 38-39000kWh, och nu undrar vi hur ska vi göra för att få ner förbrukningen av el betydligt??
Är en helkonvertering till vattenburen bergvärme ett bra alternativ??
eller
bergvärme med fläkt-konvektorer och "kallras värmning" med nuvarande radiatorer
eller
frånluft-värmepump med något av ovanstående?

Ska väl tillägga att det finns radon i huset och efter en långtidsmätning fick vi 460 Bq/m3 på årsbasis.
Vad får radonproblemet för inverkan på uppvärmningsproblemet??

Det vart väl en del frågor ...

Mvh

Andreas


Tror nog mest på 2 st större luft/luftvärmepumpar rent ekonomiskt, men det beror en del på planlösningen. Har du väldigt sluten planlösning så kan det bli svårt. Kanske 2 st Fujitsu ASY 12 eller 14, kanske 2 st Sanyo 123 EHN ? Man vet inte riktigt var elpriset tar vägen, det känns lite riskabelt att installera bergvärme för 200.000 kr, för det kommer det att kosta.

Med 2 luft/luftare trycker du nog ner förbrukningen från 38000 till 24000 kWh. 38000 var väl totalförbrukningen inkl hushållsel och varmvatten ? Med dessa pumpar klarar du nånstans -15 grader utan stödvärme.

MVH/Gano




Jag skulle tro att du kan minska förbrukningen med 2 luft/luft-värmepumpar ned till ca 24000-30000 kWh/år beroende på hur er nuvarande fröbrukning fördelar sig och hur mycket varmvatten ni förbrukar. Detta plus den planlösning ni har i huset är av avgörande betydelse för hur stor besparing ni kan göra.

Om du kan fixa begagnade eller billiga vattenradiatorer och göra allt jobb själv, kanske med hjälp av någon kompis, så kan du få en skaplig kalkyl på en bergvärmeanläggning. Om du har möjlighet att göra jordvärme istället så blir det än billigare. (eller mindre dyrt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #5 skrivet: 25 april 2006, 16:38:44 »
2 st luft/luft pumpar borde vara rimligt, som även Gano rekommenderar.
Ett annat alt. är ju 1st luft/luft plus en braskamin.

Gammal varmvattenberedare kan vara ena riktiga energigrisar också.
Solvärmesystem för tappvarmvatten för ca 25000:- om varmvattenberedaren ändå behöver bytas ut.

Berg/jord -värme med inkl. konvertering till vattenburet tycker jag inte ens du ska fundera på, om du inte har vunnit på hästar såklart...;)

En "utredning" av hushållselförbr. kanske vore något också, finns säkert en del att göra där också.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 23:36:06 »
Hej,

För att svara på en del av de undringar som kommit under dagen är att;
Radonet kommer från både mark och hus kropp, dvs i bottenvåningen är det blåbetong medans övervåningen är gjord i trä. De som kan det här med radon har sagt till mig att en radonsug + ett FTX system är att föredra. Det ända sättet att få en lägre radonhalt i huset är att ventilera mera (radonsug inkluderad) ...
Av de 38-39000 kWh el som förbrukas är 5-6000kWh hushållsel, mao återstår cirka 33000kWh som går åt till värme och vatten.

Om man nu skulle installera vattenburen värme själv, är det svÃ¥rt? Bör en med tummen lite vid sidan av mitt i handen hoppa pÃ¥ detta? Hur räknar man ut hur stora element man ska ha, dimmesion av rören, hur skarvar man etc?? 

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #7 skrivet: 26 april 2006, 21:03:00 »
Radiator effekten ska vara vara ca 70-80watt per m2, gärna mer. Dimensionera alla rummen efter samma, men lägg gärna på lite om du har stora fönster, mer än en yttervägg i rummet.

Ex Kök 20 m2 x 80 watt = 1600

Kom ihåg att radiatorn ska lämna 1600 watt vid DT 30.

Om du får tag på äldre radiatorer kan det vara svårt att få fram effekten.
Men vid köp av nya så finns det mkt fakta här på forumet, sök och du skall finna.

Ha det gott och lycka till...

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #8 skrivet: 26 april 2006, 21:36:27 »

Om man nu skulle installera vattenburen värme själv, är det svÃ¥rt? Bör en med tummen lite vid sidan av mitt i handen hoppa pÃ¥ detta? Hur räknar man ut hur stora element man ska ha, dimmesion av rören, hur skarvar man etc?? 

Tummen bör nog sitta där den ska om man ska ge sig på det. Finns det någon vän eller släkting som har lite pejl på det, så kan det ju vara en bra idé att få hjälp tills man är varm i kläderna. Det svåra som jag ser det, är att dra snyggt om det är synliga rör.

Själv kommer jag att ha rördragningen i källare och krypgrund, sÃ¥ det är bara uppsticken som kommer att synas. Iofs hade jag nog gett mig pÃ¥ projektet ändÃ¥.  :)

Dimmensionering av rör kan du hitta info om här på forumet, men 22mm i stammar och 15 i uppstick verkar vara en ganska bra tumregel. Vad gäller skarvar är presskopplingar det som är enklast. Man pusslar ihop rördelar mha presskopplingarna och när det ser bra ut är det bara att pressa kopplingarna med ett pressverktyg som man lånar eller hyr. En billigare variant är att löda, men då blir det lite knepigare. Det går att öva på lite rörstumpar för att se om det kan vara något för dig.

Det finns som sagt en uppsjö av tips och trix här på forumet, så är du bara nogrann och påläst innan du sätter igång så är det inte så svårt.

Lycka till om du tar steget!

Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #9 skrivet: 27 april 2006, 17:47:25 »
Hej alla glada,

Jo jag vet att rubriken är lite märklig kan tyckas. Men om man som jag är novis på området så är nog frågan befogad ...

Nu till mina frågor ...
Vi bor i ett 70-tals direktverkande elhus (med el/oljeradiatorer) på 200 m2 och har en årsförbrukning på cirka 38-39000kWh, och nu undrar vi hur ska vi göra för att få ner förbrukningen av el betydligt??
Är en helkonvertering till vattenburen bergvärme ett bra alternativ??
eller
bergvärme med fläkt-konvektorer och "kallras värmning" med nuvarande radiatorer
eller
frånluft-värmepump med något av ovanstående?

Ska väl tillägga att det finns radon i huset och efter en långtidsmätning fick vi 460 Bq/m3 på årsbasis.
Vad får radonproblemet för inverkan på uppvärmningsproblemet??

Det vart väl en del frågor ...

Mvh

Andreas





Konvertera till bergvärme ca 200 000 kr (grovt eftersom jag inte har en aning hur det ser ut hos dig).

Besparing minst 23 000 kWh/Ã¥r, ca 23 000 kr.
Kolla vad du får för räntekostnad/månad. Så länge du betalar mindre till banken än köper el idag så är det ju kanon.
Du höjer värdet på huset, innekomforten blir MYCKET bättre och du har ett helt nytt uppvärmningssystem.

/Thomas

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #10 skrivet: 27 april 2006, 22:20:35 »
Så länge du betalar mindre till banken än köper el idag så är det ju kanon.

Fast det gäller ju även lösningen med med 2 llvp. Att ligga kvar med dagens uppvärmningssätt är nog inte alternativ. Det svåra är ju själva valet av vilket alternativ som känns bäst. Jag håller definitivt med om att komforten blir bättre med vattenburet. Sån't som var och en får försöka översätta till kronor och ören...

Jag hade som sagt gÃ¥tt pÃ¥ bergvärme, fast konverterat elementen själv. Jag sitter själv med en llvp idag, som en tillfällig lösning och är inte helt förtjust i värmespridningen i mitt "halvöppna" hus, men visst har den sparat Joule och kronor under dessa 2 Ã¥r.  :)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #11 skrivet: 30 april 2006, 00:10:56 »
Den enda fullständiga offerten jag idagsläget har är på knappt 220000kr. Med fullständing menar jag konvertering till vattenburen värme (si sådär 14 radiatorer) tillsammans med en IVT Greenline HT+ C9 och 170 meters borrdjup. Måste säga att jag tycker det är lite väl dyrt även om jag nu, troligtvis i alla fall, kan dra av 30000:- som konverteringsstödet ger.

Kommer under den/de närmaste veckorna att få inte lite fler hoppas jag. Fortlöpande info om innehållet i dessa kommer jag lägga ut här.

Lösingen till radon problemet blir en ventilations lösning för souteräng delen på cirka 80000:- Oj vad mycke pengar som försvann ...

/ Andreas





Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #12 skrivet: 30 april 2006, 00:31:04 »
Måste säga att jag tycker det är lite väl dyrt även om jag nu, troligtvis i alla fall, kan dra av 30000:- som konverteringsstödet ger.


Ca 20000:- i bidrag ligger nog närmare sanningen, tyvärr. Själva konverteringskostnaden ligger nog pÃ¥ runt 70' för 14 element.  :(
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #13 skrivet: 30 april 2006, 12:08:11 »
Hej Andreas71

Kan ett Airstar-system vara något?

Har ingen erfarenhet av detta men verkar ju helt ok - se www.airstar.se

Hade liknande hus & minskade värmekostnaderna betydligt genom att höja temp i suterängplanet.

mvh Kgust

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibesparing - hur gör jag???
« Svar #14 skrivet: 30 april 2006, 14:23:06 »
Hej Andreas71

Kan ett Airstar-system vara något?

Har ingen erfarenhet av detta men verkar ju helt ok - se www.airstar.se

Hade liknande hus & minskade värmekostnaderna betydligt genom att höja temp i suterängplanet.

mvh Kgust

Jag satte in en sådan i gillestugan i höstas. Vi har haft lite unken lukt där nere under sommarhalvåret (trots den förra ägarens "sanering" och ombyggnad). Det blev lite bättre med denna Airstar, men jag tycker att den väsnas för mycket. Visserligen går den för fullt för att rummet är så pass stort, men den skulle inte komma på fråga i sovrummet t.ex. Den har heller ingen termostat till elelementet som skall stödvärma tilluften, så där får man gå och skruva om man har tänkt ersätta elementen med den.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!