Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 22 september 2013, 20:06:13 »

Åtminstone vissa luft/vatten pumpar så har ju sänkt max. VP ut när det är kallt ute. Då kan det hända att man tvingas spetsa mera med el istället för att nå tex. 55-60 grader när det är säg -15 ute, även om pumpen klarar av att gå ner ända till -20 grader. När det är så kallt ute tar det dessutom längre tid att skapa varmvattnet om du då samtidigt dessutom har en hög behov på framledningen. Därav välj en tillräckligt kraftfull värmepump eller pannkombination som kräver så lite elspets som möjligt för att klara av er varmvatten behov. Alternativt fråga om goda råd på forumet :) Säger marknadsföringen att den klarar av 58 grader och klarar av ända ner till -20 grader så kan man bli vilseledd. När pumpen egentligen då producerar max. +48 grader ut vid -20 grader ute och +58 grader vid -10.

Detta kanske man inte ens tänker på om man är van vid med hur bergvärme fungerar.

Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Kanske bara något man kunde nämna så att det inte kommer som en överraskning ifall man väljer L/V istället för B/V.

Utöver detta kan även en optimal kombination av luftvärmepump och elpanna (eller dens inställningar) spela stor roll på hur bra/dåligt varmvatten man har med så lite elspets som möjligt. Jag menar alltså inte att man får dåligt med VV bara för att man väljer en L/V pump, utan att komforten kostar antingen iform av bättre elpanna med tillräckligt stor varmvattenkapacitet eller en extra beredare eller lite extra elspets.

Jag vet inte om du vill nämna något av det här i din text, men det kan ju vara värt att veta för de som inte vet något om hur luft/vatten värmepumpar fungerar.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 22 september 2013, 17:13:47 »

Om jag fattat rätt stannar väl Daikins värmepumpar vid -22 grader, eller?

Det vet jag inte... min tuffade på vid -22*C... och det var på dagen...
Daikin upger væll i sina broschyrer att de garanterar drift till -25*C... sedan vet jag ej om de stannar eller om de bara garanterar avgiven effekt till -25*C

Som en detalj kan næmnas att Mitsubishin gick vid -20*C också... utan att vara "Norden" anpassad och broschyren sæger -15*C...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 september 2013, 17:06:00 »

@Lunk
Jag skriver bara att jag avråder folk som frågar mig om det är ett bra val att köpa en luft/vattenvärmepump i Piteå.
Jag avråder för att jag vet att de som köpt dem inte är nöjda, och i många fall ångrar sitt köp.
De är ofta besvikna på uteffekten när det blir kallt, och på att de stänger av sig när det blir riktigt kallt och elmätaren får fnatt.

En luft/vatten-värmepump kan ändå vara ett ekonomiskt vettigt val, vilket också framgår i texten.
Om jag inte nämde något om den låga uteffekten vid kall väderlek, inget om bullret, och inget om att de stänger av sig när de som bäst behövs skulle hela artikeln inte vara en guide, utan ett reklambudskap, och jag förstår faktiskt inte exakt vad som är fel, eller vad du skulle vilja ha redigerat, du får gärna editera hela artikeln och klistra in ditt editerade förslag, om det som står där stämmer i sak, och ser bra ut har jag inget problem att välja ditt förslag till artikeln.

@Styrman
Jag har inte bortsett från att det finns värmepumpar som kan ge högre temp, det står uttryckligen att det finns om du läser artikeln.
Däremot vet jag inte om det är så bra att lägga stor vikt på maskiner som knappt säljs på marknaden, Daikins kaskadvärmepumpar är väl rimligen nästan lika dyra som en bergvärmeanläggning?
När det gäller de nya inverterstyrda luft/vattenvärmepumparna så stämmer det dock att de inte tappar lika mycket i effekt när det blir kallt ute, och det bör jag komplettera artikeln med.
Måste läsa på lite mer först innan.
Det kommer att bli rätt mycket skrivet om en typ av värmepump som säljs i rätt liten omfattning, men å andra sidan lär de väl ta över marknaden mer och mer så det är ju inget fel med att lägga lite extra krut på att informera om funktionen på dessa värmepumpar.

Om jag fattat rätt stannar väl Daikins värmepumpar vid -22 grader, eller?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 22 september 2013, 16:55:06 »

Jag kan väl också tillägga att jag klarat -18 grader utan spets från elpannan för att hålla temp i framledningen och då har jag en relativt klen pump jämfört med vad det finns på marknaden.

Men det kräver också att huset är välisolerat.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 22 september 2013, 15:19:55 »

Jag bor i Västerbottens kustland och har ofta -15 eller kallare och enligt dig har jag gjort ett dåligt val. Du skriver ju faktiskt det.
Det var därför jag skrev "undvik värdeladdade ord" eftersom det gör att jag som läsare ka reagera negativt och därmed kanske misstror ditt kunnande överhuvudtaget, och det vore synd eftersom du ju faktiskt kan en hel del om värmepumpar.

Kænner likadant... -15*C -20*C ær in te ovanligt på något sætt...

@ Rickard... førstår att du valde att ignorera det faktum att det finns VP av Høg temperaturs typ som klarar sig utan eltillskott , kan leverera >70*C
och inte halvera effekten... vid kalt væderlek... OK... men de finns. ;)


"En luft/vatten-värmepump passar bäst för dig som bor där det sällan är kallare än -10 grader"

Helt generellt eller pratar vi om VP från JULA? :)

"Dålig verkningsgrad vid utetemperaturer under -10ºC, vid -15ºC ger de flesta värmepumparna bara ca 1.5-2.0 i COP och många stänger av sig helt vid -15 till -20°C."

 Det finnns inte de VP på marknaden som klarar bættre ... vid vilken framledning? :) Sc:,h
Får dock hoppas at en eventuell spekulat ser på SCOP :)

"tänk på att en "10 kW" värmepump bara ger ca 5 kW värme vid -15ºC"

 Panasonic T-Cap, Altherma HT, Mitsubishi Zubadan... halverar inte effekten vid 15*C.
Kanske finns fler... och de slutar inte fungera vid -15*C....


Har du tænkt på att din guide læser kanske många som verkligen inte vet så mycket om VP men ønskar att ha en och nu avstår på grund av vissa "detaljer"....

Alla sitter inte på forum och suger i sig :D

Men som dom sæger " There's room for improvement" ;)

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 22 september 2013, 15:08:24 »

Vad nivån är vid grannens tomtgräns är det som är avgörande och då är maxvärdet 40dB nattetid. Är inte många lvvp som klarar det vid normal tomtstorlek.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 september 2013, 14:26:57 »

Har även kompletterat med följande:
(Enligt min personliga uppfattning gör luft/vattenvärmepumpens relativt dåliga funktion vid sträng kyla att de inte är ett särskilt lämpligt val på kalla platser. Där det ofta eller under längre perioder blir kallare än -15°C anser jag att det är ett dåligt val.)

Jag bor i Västerbottens kustland och har ofta -15 eller kallare och enligt dig har jag gjort ett dåligt val. Du skriver ju faktiskt det. Men det fanns flera skäl till att jag valde LV och som gör att jag fortfarande tycker att det var ett bra val.

Det var därför jag skrev "undvik värdeladdade ord" eftersom det gör att jag som läsare ka reagera negativt och därmed kanske misstror ditt kunnande överhuvudtaget, och det vore synd eftersom du ju faktiskt kan en hel del om värmepumpar.

(En LVVP ger 60-65 dB om du håller mätaren precis framför fläkten, men det finns väl ingen vettig människa som sitter med örat mot fläkten? Det är ju därför man också presenterar ljudtrycket på olika avstånd från fläkten. )
Skrivet av: gossen
« skrivet: 22 september 2013, 13:54:50 »

Nu har ju jag knappast en LV-pump som kan anses som tyst men den hörs betydligt mindre inomhus än vad min fars VV hörs, jag måste gå fram till fönstret och lägga örat mot medans hos föräldrarna hör man att pumpen går i hela markplan.
Givetvis skulle det gå att dämpa både min och föräldrarnas lite mer om man ville lägga tid på det...
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 22 september 2013, 12:53:02 »

Den är lite konstig den här diskussionen om buller när det gäller luft/vatten. Den kan ju även jämföras mot andra alternativ än bergvärme. Tex. oljepanna, pellets? Är de alternativen också ljudlösa? Nu undrar jag faktiskt om den inte betonas lite väl mycket eller på fel sätt. Visst är det en sak man skall ta ibeaktande. Speciellt när man planerar/installerar, så att inte själva installationen blir fel och ger resonans via huset eller irriterar en granne 1m ifrån. Då kan man ju givetvis få problem! Följer man instruktionerna (åtminstone CTC:s) så borde man ju undvika alla dessa problem.

Det som gör det ännu roligare är att en av de största orsakerna varför jag valde en luft/vatten istället för en luft/luft är precis av "buller" orsaken. En luft/luft för mera oljud inomhus jämfört med en luft/vatten. En luft/luft medför även att det känns mera "dragigt"/blåsigt i rummet man har inomhus delen installerat. Jag hör nästan aldrig min värmepump inomhus (avfrostningarna hörs, om jag råkar vara i rummet bredvid pumpen). Jag spenderar dessutom största delen av tiden inomhus när pumpen går och det tror jag vår granne också gör. Jämför jag bergvärme och luft/vatten inomhus i bullernivå så skulle jag nog säga att de är i samma linje. Om man ännu tar i beaktande andra saker som för oljud inomhus som tex. FTX och tvättmaskin, diskmaskin och otaliga apparater så är den ju väldigt tyst. Tom. tickningen av en klocka :) Men givetvis är det endast hur jag känner det och därför förstår jag även att lunk Umeå inte heller gillar ordet buller eller att den överbetonas. Vill man betona nackdelar mera så är det nog dess COP vid kallare utomhustemperaturer under -15 grader, där bergvärme givetvis vinner med betydligt bättre COP.

Precis som lunk Umeå säger. Hade jag i mitt hus valt bergvärme hade jag tom. haft mer oljud inomhus iom. de 40 db den generar istället inomhus. Eftersom jag på grund av utrymmsebrist inte hade kunnat isolera dess omgivning tillräckligt bra för att dämpa ner ljudet. Nu var det nog inte orsaken varför jag inte valde bergvärme. Utan det att bergvärmeinstallationen helt enkelt hade blivit för dyrt jämfört med luft/vatten alternativet och dess återbetalningstid skulle ha varit för lång.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 september 2013, 08:56:07 »

När jag skriver att luft/vatten rent generellt är sämre så menar jag att de:

Bullrar mer
Sparar mindre
Har en stor del av mekanik och elektronik utomhus där den utsätts för större väderpåverkan
Ger mycket lägre uteffekt och verkningsgrad när den som bäst behövs, dessutom måste den avfrostas.

Som Bigfoot skriver så är det ju i princip bara priset som är bättre.
Sen är den ju ett bra alternativ för alla de som inte kan sätta in en mark, sjö eller bergvärmepump.
Fast även där så beror det ju på var man bor, i Skåne kan det vara ett riktigt bra alternativ, men i Piteå avråder jag definitivt alla som frågar mig, och sen är ju skalan över lämpligheten glidande.
Så man kan väl säga att jag i texten har varit mer neutral än vad jag i själva verket kanske borde vara, i vart fall har jag inte tillräckligt varnat för olämpligheten att ha luft/vatten-värmepumpar på kalla orter i landet, det får jag nog fixa till.

Ordet buller nämdes på två ställen, på första stället har jag bytt ut Buller mot oljud, och på det andra har jag bytt ut buller mot ljudet.
Ingen stor grej, jag tycker att orden sämre beskriver vad jag vill få fram, men det är ändå OK för mig att byta ut dem om det känns bättre för vissa.

Har kompletterat med följande:
* Luft/vattenvärmepumpars ljudtryck är 61-70 dB enligt energimyndighetens tester.
Bergvärmepumpars ljudtryck är ca 41-52 db, också detta enligt energimyndighetens tester.
Då luft/vatten-värmepumpens ljud finns att hitta utomhus bör man vara noga med placeringen, den kan störa både dig själv och grannarna om den placeras på ett olämpligt ställe.
(Även en mark/sjö/bergvärmepump kan störa , dock bara ägaren, om den placeras på ett olämpligt ställe.)

Har även kompletterat med följande:
(Enligt min personliga uppfattning gör luft/vattenvärmepumpens relativt dåliga funktion vid sträng kyla att de inte är ett särskilt lämpligt val på kalla platser. Där det ofta eller under längre perioder blir kallare än -15°C anser jag att det är ett dåligt val.)
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 22 september 2013, 05:21:40 »

"för att luft/vattenävmrpeump som regel är ett sämre alternativ"

Onödigt negativt tycker jag. Om jag köper en bil(luftvattenpump) som förbrukar lite mer än grannens bil (bergvärme),är då min bil sämre?Enligt min installatör som också kunde erbjuda bergvärme sa att i genomsnitt så förbrukar en luft/vatten ca 2000kw/h mer ström på ett år än bergvärme.Inte så stor skillnad

Skrivet av: styrman
« skrivet: 21 september 2013, 21:45:58 »

En bil har motorljud... men en VP har buller... Har ni hørt ngn fråga på en biltræff ... hur bullrar din V8 ? :D

Jag skulle nog prata mer om ljud nivå æn buller vid  L/V... eller L/L... før den delen... ::) :)
Sedan tror jag nog att placeringen ær vital... både før en sjælv och før omgivningen...
Några meter ifrån hørs dom ju inte speciellt...
Ingen sitter væll med ørat i flækten... :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2013, 21:14:16 »

Buller är den term som används vid oljud.

Hur mycket bullrar ditt kylskåp? 
Eller din dusch? Eller dina radiatorer? Du kanske har en bullrig FTX?
För inte är dom väl helt ljudlösa, eller spelar skön musik?  a:gl

Jag minns från en helt annan tråd när jag påpekade att FTX bullrade att jag fick massor av mothugg. Det var inte alls fråga om buller, eftersom det hördes så lite.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 21 september 2013, 20:23:53 »

Buller är den term som används vid oljud. De som läser Rickards sammanställning kommer att förstå eftersom de kan läsa om gränsvärdena på sin kommuns hemsida och dä används termen buller. Allt oljud är negativt framförallt för grannarna. De lär inte kalla det för ljuv musik. Enda fördelen med lvvp är priset, och möjligtvis miljöpåverkan so m borrningarna kan ha på längre sikt.  Alla kan inte ha bv och då är möjligtvis lvvp näst bästa alternativet.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 21 september 2013, 20:12:06 »

I "EI R2012:09 Uppvärmning i Sverige 2012" jæmførs diverse værme sætt...

http://www.ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202012/Uppvarmning_i_sverige_EIR_2012_09.pdf

Dær kan man kika på kostnaden L/V B/V i 15 års perspektiv....

Sen ær jag fortsatt enig i att buller låter negativt... och som något vældigt størande... och så entydigt ær det ju inte...

:)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2013, 15:37:12 »

Ordet "buller" har negativ klang.
Om du säger att luft/vatten är ett sämre alternativ så har du gjort en massa antaganden som du inte redovisar. Den är ju billigare alltså är den bättre om man jämför inköpspris?
I en neutral beskrivning bör man undvika värdeladdade ord. Om du jämför med bergvärme och förklarar att luft/vatten generellt är ett sämre alternativ så säger du faktiskt samtidigt att alla vi som ändå har valt luft/vatten har gjort ett sämre val än ni som valt bergvärme, eller hur, och det tycker ju inte vi.
Om man gör en ekonomisk jämförelse över 6-8 år så är LV bättre än BV, men räknar man på 15-20 år så är BV bättre. Fast det beror ju på hur man räknar, bland annat vilken ränta man väljer på investeringen, om man räknar med att det är lånade pengar eller om det är eget kapital som annars hade kunnat förräntas i en lukrativ räntefond.

Och apropå buller. I mitt fall bullrar en LVVP alltid betydligt mindre än en BVVP, eftersom LVVPn står fristående utomhus bakom huset där vi aldrig vistas medan en BVVP hade hamnat vägg i vägg med vardagsrummet, direkt under sovrummet. Så i mitt fall hör vi aldrig de 65 dB från vår LVVP, men hade definitivt hört 50 dB från en BVVP som hade stått kloss mot vardagsrumsväggen, direkt bakom TVn.   ;)

Undvik värdeladdade ord så blir texten generellt bättre, och kanske rentav kan godkännas av Wikipedia!   tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2013, 13:22:24 »

Bergvärmepumpars buller är ca 41-52 db
Luft/vattenvärmepumpars buller är 61-70 dB enligt energimyndighetens tester.

Även bergvärmepumpar bullrar, och det skrivs även om detta i forumet, inte många rekommenderar en bergvärmepump vägg i vägg med ett sovrum t.ex. - även om de bullrar avsevärt mycket mindre än en luft/vattenvärmepump.

Jag får för mig att ni anser att artikeln framställs som negativ i jämförelsen med bergvärme, och det kan den väl i viss mån vara (för att luft/vattenävmrpeump som regel är ett sämre alternativ), men det är inte tänkt att vara en negativ artikel.

När/om jag skriver en liknande om bergvärme kommer alldeles säkert bullerproblematiken att tas upp även där.

Kan hålla med om att buller kanske är fel begrepp, men samtidigt enkelt att förstå utan omskrivningar.

Vad skulle man annars använda:
Ljudeffektnivå (som SP gör)
Oljud
Missljud
Ljudtryck

Av alla dessa begrepp tycker jag trots allt att buller står sig rätt väl när det gäller att förklara vad man menar.

Att komplettera med siffror från testerna kanske kan få det att bli än tydligare vad man menar, och vilka skillnaderna är.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 21 september 2013, 13:03:16 »

Hur är det med lågfrekvent buller från bergvärmepumpar? De står ju normalt inne i huset.

Sen tror jag att man ska undvika ordet "buller" i en text som riktar sig till vanligt folk eftersom de allra flesta uppfattar buller som något som låter mycket. Vem använder ordet bullernivå för att beskriva surrandet från kompressorn på ett modernt kylskåp?

En LVVP "bullrar" inte. Det kan låta om den, man kan höra fläktljud, osv, men den bullrar inte.

Håller helt med tummenupp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2013, 12:24:40 »

Hur är det med lågfrekvent buller från bergvärmepumpar? De står ju normalt inne i huset.

Sen tror jag att man ska undvika ordet "buller" i en text som riktar sig till vanligt folk eftersom de allra flesta uppfattar buller som något som låter mycket. Vem använder ordet bullernivå för att beskriva surrandet från kompressorn på ett modernt kylskåp?

En LVVP "bullrar" inte. Det kan låta om den, man kan höra fläktljud, osv, men den bullrar inte.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2013, 09:09:14 »

En luft/luft sitter väl oftast (alltid?) uppskruvad på väggen. En luft/vatten står nästan alltid på marken, helt fristående från huset. Med flexslangar som går genom ett hål i väggen utan direkt kontakt med den så kan väl inte VPn skicka stomljud in i väggen?

En lågfrekvent vibration i fläktens upphängning kan ge lågfrekvent buller både i det egna huset, och i grannfastigheter (som står nära) även om de står på fundament.
Det har jag själv upplevt.
Men jag kanske kan förtydliga det lite mer i texten.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 21 september 2013, 07:18:42 »

Finns både och lunk! De flesta kan inte fästas dirdkt på väggen som en llvp men vissa kan.

Ja visst finns det... och stomljud kan det visst vara olika med... beror sækert på husets konstruktion.
Vår Mitsu hænger på væggen utanfør ett av rummen... inga problem... ( betonghus tillæggsisolerad med cellplast.)
L/V står på stællning. Idag hade jag nog hængd den också... tror jag.
Installtøren berættade dock att i vissa ogynsamma fall størs man inte ens av vibrationer/ljud dær VP'n ær installerad men i andra ænden av huset... ???

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 21 september 2013, 03:37:40 »

Finns både och lunk! De flesta kan inte fästas dirdkt på väggen som en llvp men vissa kan.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 september 2013, 22:48:30 »

Lågfrekventa ljud (vibrationer) t.ex. från fläkten kan även orsaka stomljud i väggar på ett sätt som blir rätt påtagliga.

En luft/luft sitter väl oftast (alltid?) uppskruvad på väggen. En luft/vatten står nästan alltid på marken, helt fristående från huset. Med flexslangar som går genom ett hål i väggen utan direkt kontakt med den så kan väl inte VPn skicka stomljud in i väggen?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 20 september 2013, 13:27:59 »

Vilken pump är det, har du länk till specifikationer?
Som jag ser det måste COP bli otroligt låg vid den typen av temperaturer, knappast bättre än med elpatron?

Med den næt uppkoplingen jag har lyckades jag inte få ngt mer... vår server och google vill inte samarbeta... :(
Men du finner sæhkert en del sjælv... VP'n ær omnænd på forum tidigare också :)

http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-vatten-varmepumpar/tappvarmvatten-och-varme-i-ett/daikin-altherma-high-temperature/index.jsp
http://www.luftmiljobutiken.se/en/altherma-ht-ekhbrd014a-14-kw/product_details.php/products_id/328/

Den undre tabellen bør læsas då den tar hænsyn till avfrostningar.

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 20 september 2013, 09:18:51 »

Buller kommer från samtliga märken och endast ett fåtal skulle klara en nivå under 40dB nattetid under vintern. Även fläktljudet kan ge mer än 40dB. Skulle kunna lägga till att man kan kräva ett ljudtest i samband med installationen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2013, 07:44:27 »

Vilken pump är det, har du länk till specifikationer?
Som jag ser det måste COP bli otroligt låg vid den typen av temperaturer, knappast bättre än med elpatron?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 20 september 2013, 07:21:50 »


Hm... fin beskrivning av L/V :)

Æven om purjo kanske inte håller med ;) och jag vet att VP'n inte ær helt vanlig i Sverige kanske man kunde næmna att det finns
VP som levererar 80*C ut ( æven om sådan temp ær onødvændig i de flesta fall ) , fungerar till -25*C utan att stænga av...
(vet inte nær och om den stænger av )
Klarar VV >70*C... och att inte alla VP ær førsedda med elpatroner...men kan ændå avge 10kW
COP kan ju diskuteras... då inga oberoende tester gjorts men enligt tabell fortsatt 2 vid 65*C ut och -20*C ( då skall defrost vara inræknat )

Som sagt... bara ett førslag...
Någonstans kan ju också næmnas att de flesta VP har en "stand by" førbrukning som inte uppges av producenten...
men som trots allt har en inverkan på SCOP
Avfrostnings metoderna skiljer væll också mellan tillverkarna...

 :)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2013, 02:33:58 »

Mmm, men det är ju inte ovanligt att man läser om folk som sätter sin värmepump typ 3-5 meter från grannens sovrum, med luftflödet rakt mot huset.
Vi måste komma ihåg att runt storstäderna söderut är tomterna ofta små, och avständen, t.ex. mellan radhus, kan vara mindre än det är på andra platser i landet.
Lågfrekventa ljud (vibrationer) t.ex. från fläkten kan även orsaka stomljud i väggar på ett sätt som blir rätt påtagliga.

Jag är fullt medveten om att det är/kan vara svårt att höra både luft/luft-värmepumpar, och luft/vatten-värmepumpar, men jag är också medveten om att det är en av de diskuterade problemen i detta forum, alltså att både ägare och grannar klagar på att det bullrar från utedelen.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44337.msg430919#msg430919

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52329.msg537067#msg537067

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35902.msg332307#msg332307

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 september 2013, 21:39:42 »

Det intressanta är väl att jämföra med "buller". På Arbetsmiljöverkets web finns en enkel "bullertermometer" som visar vilka decibaltal olika verksamheter ger.

http://www.av.se/teman/buller/termometer_stor.aspx

Enligt Energimyndigheten skulle en EcoAir107 ge 69 dB vid själva VPn, enligt CTC själva 62. Fem meter bort är ljudtrycket nere i ca 40 dB, vilket motsvarar bakgrundsljudet på ett kontor eller bibliotek, och ute på byavägen ca 35 dB. Så det är ju inte undra på att vi aldrig hör om den är igång.  :)
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 19 september 2013, 21:34:09 »

När jag skrev att vi aldrig hör fläkten så menade jag bokstavligt, alltså inte heller utomhus, såvida jag inte går bort till VPn. Den står på baksidan av huset och vetter mot byavägen som går ca 10 m från husväggen och man hör normalt inte om VPn är igång eller ej när man går förbi på vägen utan man måste in på 4-5 m för att höra fläktljudet. Annars drunknar VPns ljud i alla vanliga ljud (vind, bilar, osv).
Sommartid, när den aldrig avfrostar, är det aldrig någon som märkt om den går eller ej, utan man ser bara på driftshistoriken att den varit igång.

Instämmer med dig totalt där. Det finns oftast nog många andra ljud som stör mera. Redan om det blåser lite från ett håll för ju mera ljud utomhus.

Man får nog stå typ brevid pumpen på sommaren om man ska höra den, men då känner man nog av kylan från den också :)

Avfrostningarna märker jag av eftersom de är av en annan typ av ljud och infaller mera plötsligt. Men det finns även avfrostningar man knappt hör också. Vissa för mer oljud än andra.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 19 september 2013, 21:25:15 »

Rickard har nog en point där vad det verkar som. Men det kan vara lite skillander mellan fabrikat om man tro på vad energimyndigheterna säger.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=1


"
Det går att minska bullret

Ljudeffektnivån som visar hur mycket luftvattenvärmepumpen bullrar utomhus har mätts upp, den är som lägst 56 dB(A), för värmepumpen från IVT och som högst 71 dB(A) för Sirius som testades i mars 2007. De tre luftvattenvärmepumparna som testats år 2013 bullrar alla mycket, närmare 70 dB(A).

Det är en skillnad på 15 decibel mellan de testade luftvattenvärmepumparna och en skillnad på 10 decibel uppfattas som en fördubbling. Det är inte bara antal decibel, utan ljudets karaktär har också betydelse för om det upplevs som störande eller inte. Ljudeffektnivån har mätts upp med maximal fläkthastighet, vid en utomhustemperatur på +7°C och en temperatur på vattnet till radiatorerna på +35°C. Vid kallare väderlek kan bullret öka eftersom kompressorn går på full effekt.
"

---

Känner dock inte till desto mera själv huruvida testet och påståendet stämmer. Men det finns säkert människor med mer erfarenhet än jag här på forumet som kan säga.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 september 2013, 21:21:38 »

När jag skrev att vi aldrig hör fläkten så menade jag bokstavligt, alltså inte heller utomhus, såvida jag inte går bort till VPn. Den står på baksidan av huset och vetter mot byavägen som går ca 10 m från husväggen och man hör normalt inte om VPn är igång eller ej när man går förbi på vägen utan man måste in på 4-5 m för att höra fläktljudet. Annars drunknar VPns ljud i alla vanliga ljud (vind, bilar, osv).
Sommartid, när den aldrig avfrostar, är det aldrig någon som märkt om den går eller ej, utan man ser bara på driftshistoriken att den varit igång.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 19 september 2013, 20:54:08 »

Vi hör avfrostningen innifrån huset, eftersom det fortplantar sig ett swishande ljud via rören, men aldrig fläkten.

Samma här! Men vi kör ju samma märke också. Kanske de andra L/V har större fläkt ljud  tummenupp

Hur är det med andra fabrikat?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 september 2013, 12:24:27 »

En bergvärmepump låter ju den också, eftersom själva kompressordelen väl står inomhus?
Vi hör avfrostningen innifrån huset, eftersom det fortplantar sig ett swishande ljud via rören, men aldrig fläkten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 september 2013, 10:36:42 »

Har uppdaterat artikeln nu, tack för era synpunkter.
När det gäller ljudet så kommer det ju varje vinter upp ämnen där grannarna klagat även på nya luft/vattenvärmepumpar, så att helt bortse från ljudet, speciellt i en jämförelse med mark/bergvärme tycker jag är lite överilat.
Mitt ordval "Buller" kanske kan uppfattas på lite olika sätt, men det finns ju de facto ewtt ljud från maskinerna, och vet man med sig att man själv, eller grannarna är väldigt ljudkänsliga är det trots allt en fråga att ha i åtanke.

Avser göra några typhusberäkningar när det gäller besparing/investering/payoff-tid för luft/vatten vs bergvärme på tre orter i Sverige.

Vad anser ni att en 10 kW Nibe luft/vatten och en Nibe 10 kW bergvärmeinstallation skulle kosta i t.ex. Malmö, Sundsvall och Luleå?
Prisuppskattningar utan ROT skulle nog vara bäst, då alla kanske inte kan få ROT på sin investering.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 september 2013, 23:11:24 »

"Det uppvärmda köldmediat kyls sedan av i innedelens kondensor"
De flesta pumpar som säljs i Sverige har kondensorn i utedelen och vatten som cirkulerar till pannan inne. Den konstruktionen är också en förutsättning för att man skall kunna installera värmepumpen själv på ett lagligt och någorlunda enkelt sätt.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 18 september 2013, 20:59:15 »

Jag är nog lite av samma åsikt som lunk Umeå gällande ljudet. Ljud från fläkten märks endast på vintern när den går på höga varv. Dock skulle jag själv säga att själva avfrostningen för mest ljud, iaf för mig. Vet dock ej om alla avfrostar på samma sätt som CTC EcoAir. Det är dock viktigt att installera korrekt och undvika resonans när man installerar utedelen. Placera utedelen gärna bort från sovrum. Med dagens isolerade hus så märker man knappt alls ljudet (inifrån huset) av själva fläkten om den är korrekt placerad.

På sommaren går fläkten på så låg varv att den knappt hörs på några meters avstånd, samt gångtiderna är mycket färre än under vintrarna, om man nu inte värmer pool med den.

Om energibehovet för uppvärmningen inte är så stor så kan ju en L/V bli attraktivt jämfört med exempelvis bergvärme med tanke på att den är en billigare investering.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 september 2013, 13:35:41 »

När det gäller buller tror jag att du ska modifiera något. Dagens pumpar låtar inte speciellt mycket eftersom det egentligen bara är själva blåsljudet från fläkten.

När det gäller verkningsgraden har det också hänt mycket de allra senaste åren. Jag har kikat på arbetsområdet för nya CTC EcoAir 400-serien och den levererar enligt uppgift max 65-gradigt vatten ner till -5, och sen faller utgående vatten och är 53 grader vid -22. Detta kan jämföras med dagens EcoAir PE som ger max 58 grader ner till -8 och sen faller det ner till 44 vid -20, en markant förbättring. Övriga fabrikat är redan där eller på väg i samma riktning och det kommer förändra lönsamheten för installation av luft/vatten jämfört med bergvärme.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 september 2013, 13:14:20 »

Skriv gärna också in något om att L/V kan komma ifråga även för ett hus som egentligen borde ha haft jord- eller bergvärme, om markförhållandena är sådana att det är omöjligt eller orimligt dyrt att ordna ett borrhål eller en jordvärmeslang.

Och man kanske ska lägga till några rader om att tänka på vattenavrinning vid placering av utomhusdelen. T ex se till att inte kondensvattnet rinner ner intill en redan dåligt dränerad källarvägg, och att inte kondensvattnet orsakar isgata på något ställe där folk ska gå förbi på vintern.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 september 2013, 09:23:55 »

Jag har börjat med en guide för luft/vattenvärmepumpar, att tänka på, skillnader mot andra typer, starka och svaga sidor.
Jag skulle gärna se att någon (Gano?) kunde göra en graf liknande den som finns i "Allt om luft/luft-värmepumpen", men även generella förbättringar av det jag skrivit mottages tacksamt, finns direkta felaktigheter vill jag naturligvis att dessa skall uppmärksammas också.

Kopierar in det som finns för tillfället:
(Under konstruktion)

Allt om Luft/vatten-värmepumpen!

Funktion

Luft/vatten-värmepumpen hämtar sin energi ur utomhusluften, I utedelen sitter en fläkt som blåser stora mängder (normalt ca 2500 - 5000 m3/h) luft genom en s.k. förångare där köldmediat värms upp och överförs till kondensor, oftast* placerad i utedelen, här överförs värmen till värmesystemets vatten, som sedan med hjälp av cirkpump pumpas in till innedelen, i de flesta fall en "panna" med inbyggda elpatroner för tillskottsvärme när värmepumpens kompressor på egen hand inte kan tillföra tillräcklig effekt.
* Det finns två huvudsakliga luft/vatten-värmepumpsystem:
1. Där förångare/kondensor sitter i utedelen, Fördelen är att man inte behöver göra någon kylinstallation, Nackdel: Viss frysrisk förligger vid längre strömavbrott.
2. Där Kondensor sitter i innedel/panna, Fördelen är att det inte finns någon frysrisk, t.ex. vid strömavbrott, Nackdel: Kräver kylinstallation vilket i normalfallet fördyrar installationen.

Styrningen av förångning och kondensering är en relativt komplicerad process, och inte alla tillverkare har lika effektiva värmepumpar. Speciellt inte när utetemperaturen blir låg. Vid temperaturer under ca +5ºC så frostar utedelen på, automatisk avfrostning sker då för att utedelens kapacitet inte skall bli för låg.
Verkningsgraden, COP, är låg vid temperaturer under -10 grader. Relativt stora skillnader finns dock mellan tillverkarna. För nordliga delar av landet är det viktigt att hitta en värmepump som ger både hög uteffekt och hög COP vid låga utetemperaturer. Läs gärna Energimyndighetens tester innan köp, det kan ge en bild av vilka tillverkare som lyckats bäst med optimeringen av sin styrning och avfrostning. (Tipsa mig gärna om tester)


Skillnader mellan luft/vatten-värmepumpar och mark, sjö eller berg-värmepumpar

Luft/vattenvärmepumpens funktion kan du sedan tidigare (om du läst ovanstående) men skillnaderna mellan luft/vatten och mark, sjö eller berg-värmepumparna, vilka är dom? Det finns flera, men den största skillnaden gäller vid vilken temperatur värmen hämtas, på en mark, sjö eller bergvärmepump tar man värme ur marken, sjövatten eller berggrund, och temperaturen är i normalfallet rätt stabil på mellan +10 och -1°C, dessa värmepumpar ger därför en större besparing än luft/vatten-värmepumpen när det är kallt ute.
Till nackdel för luft/vatten-värmepumpen kan man räkna upp dels behovet av avfrostning, då värme körs in i utedelen för att få isen att smälta, och dels på den sämre COP som fås när "värmetaget" håller en lägre temperatur.
Sommartid kan dock luft/vatten-värmepumpen ha en högre verkningsgrad än mark, sjö eller bergvärmepumpen då temperaturen i luften ofta är högre än i mark, sjö eller berg. Tyvärr står sommaren i de allra flesta fall av en liten del av årets totala energibehov, och därför blir som regel årsmedelverkningsgraden lägre på en luft/vatten-värmepump än på mark, sjö eller bergvärmepumpar, räkna med en årsmedelverkningsgrad som är ca 2.0 till 3.0 på en luft/vattenvärmepump och ca 3.5 till 4.8 på en mark, sjö eller bergvärmepump.


Vem passar luft/vatten-värmepumpen bäst för?

En luft/vatten-värmepump passar bäst för dig som bor där det sällan är kallare än -10 grader, och i ett hus som har vattenburet värmesystem eller där man avser konvertera till vattenburet värmesystem.
Den optimala luft/vatten-värmepumpskunden är den som har:
Vattenburet värmesystem.
Sällan kallare än -10 °C ute.
Så stor del av sin årliga förbrukning som möjligt under sommarhalvåret (t.ex. de som har utomhuspool).
Möjlighet att vid behov värma med ved, pellets eller annan extern värmekälla när värmepumpen inte på egen hand räcker till.
Ett vattenburet värmesystem som klarar att hålla huset varmt med låg framledningstemp även när det är som kallast ute.
För dig som kanske borde haft mark, sjö eller bergvärme, men där det inte finns plats, eller där det är för långt till berggrund, eller där man helt enkelt inte får borra.
 
En värmepump oavsett typ klarar att värma luft eller vatten till en temperatur ca 65 grader högre än den värmekälla som används som "värmetag", det innebär i princip att en luft/vatten-värmepump i ett hus som kräver 55 grader varmt vatten till radiatorerna när det är -10 °C kallt ute inte klarar att värma huset om det blir kallare än -10°C ute.
En bergvärmepump skulle i detta fall kunna värma vattnet med ytterligare ca 10 grader då berget sällan blir kallare än 0 grader.
Man får alltså ofta lite mer eltillskott när man värmer huset med luft/vattenvärmepump, och detta i sin tur (tillsammans med avfrostningsbehovet) gör att årsmedel-COP blir lägre.
På de allra nyaste och modernaste luft/vattenvärmepumparna har tekniken utvecklats så att man kan "lyfta" temperaturen med ca 75 grader, vid -22°C kan man alltså nå ca 53 graders vattentemp, dock, Uteffekt och COP är låga vid dessa extrema temperaturer.

Låt dig inte luras av de glättiga annonserna

Uteffekten som anges för luft/vatten-värmepumparna är uppmätta vid +7 grader ute, när de i princip är som effektivast och ger den högsta uteffekten, på vintern när det är riktigt kallt ger de bara ca 50% av den uteffekt som anges i reklamen.

Luft/vatten-värmepumpens fördelar jämför med mark, sjö och bergvärme:

Billigare
Relativt enkel (billig) att installera (i vart fall de som inte kräver kylinstallation).
Ofta något kortare återbetalningstid beroende på en lägre investeringskostnad.
Hög verkningsgrad sommartid, bra t.ex. för de som värmer en pool, eller driver en camping där en stor del av förbrukningen sker sommartid.

Luft/vatten-värmepumpens nackdelar:
   
Oljud*, fläkten i utedelen hörs, speciellt när de går på höga varvtal, vilket är viktigt ur effektivitetssynpunkt.
Klarar inte att producera särskilt varmt vatten när det är riktigt kallt ute, under -10°C, även om det finns undantag, Daikin har t.ex. kaskadkopplade kompressorer som kan ge vermt vatten även om det är kallt ute, uteffekt och verkningsgrad blir dock alltid lidande vid kall väderlek.
Utedelen behöver rengöras.
Dålig verkningsgrad vid utetemperaturer under -10ºC, vid -15ºC ger de flesta värmepumparna bara ca 1.5-2.0 i COP och många stänger av sig helt vid -15 till -20°C.
(Enligt min personliga uppfattning gör luft/vattenvärmepumpens relativt dåliga funktion vid sträng kyla att de inte är ett särskilt lämpligt val på kalla platser. Där det ofta eller under längre perioder blir kallare än -15°C anser jag att det är ett dåligt val.)
Energitillskott i form av el, ved eller liknande "måste" i de allra flesta fall finnas, för när det är som kallast ger kompressorn som minst uteffekt! 

* Luft/vattenvärmepumpars ljudtryck är 61-70 dB enligt energimyndighetens tester.
Bergvärmepumpars ljudtryck är ca 41-52 db, också detta enligt energimyndighetens tester.
Då luft/vatten-värmepumpens ljud finns att hitta utomhus bör man vara noga med placeringen, den kan störa både dig själv och grannarna om den placeras på ett olämpligt ställe.
(Även en mark/sjö/bergvärmepump kan störa , dock bara ägaren, om den placeras på ett olämpligt ställe.)

Att tänka på innan köp

Det finns sannerligen en hel del att välja på!
Jag tycker att man skall köpa ett beprövat fabrikat, eller ett fabrikat som man har fått goda referenser på.
Köp helst värmepumpen inklusive installation, det ger dig bästa garantierna, och borgar för en bättre funktion eller ett gratis åtgärdande av problemen - om de skulle uppstå.
Se till att den värmepump du väljer är anpassad för svenskt klimat, både med avseende på funktionen och avfrostningen/avrinningen av avfrostningsvattnet.
Tag gärna in referenser med avseende på installatören, det är trots allt installationen som skall säkerställa maximal besparing och minimalt bekymmer.
Köp inte för liten värmepump, tänk på att en "10 kW" värmepump bara ger ca 5 kW värme vid -15ºC.
Välj med omsorg, läs testerna som jag tipsar om ovan, och läs på mer i värmepumpsforums luft/vatten-värmepumpsavdelning som du hittar här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=34.0
Tag gärna in fler än en offert, kolla nätet eller använd Värmepumpsforums kostnadsfria oberoende offerttjänst som du hittar på www.energioffert.se
Scanna även av tillverkarnas svenska hemsidor för att se om de har riktade kampanjer.
I vissa kommuner krävs tillstånd för att få installera luft/vatten-värmepump, detta p.g.a. ljudet från utomhusdelen, kolla med din kommun vad som gäller där just du bor.
Stäm även av med dina grannar innan du köper, hur ställer de sig till din tänkta placering av utedelen?
Se till att det finns möjlighet för det vatten som avfrostningarna av utedelen genererar kan ta vägen någonstans utan att det skadar huset, eller tränger in i väggen till en dåligt dränerad källare.

Hur mycket kan man spara?

Jag brukar säga att en besparing normalt ligger på ca 40-50 % av den tidigare totala energiförbrukningen. Större besparingar än så kan dock göras om man har rätt förutsättningar enligt de beskrivningar jag gjort ovan, räkna dock inte med mer än 55 % på den tidigare totala energiförbrukningen. Störst besparing (i procent) får man i hus där andelen hushållsel är låg, och där man har en större andel av förbrukningen än vanlig under sommarhalvåret.
I reda siffror påstår jag att en normal förväntad besparing i en "normalvilla" med ca 30 000 kWh förbrukning/år (varav ca 7000 kWh i hushållsel) innan installation ligger i intervallet 13 000 till 15 000 kWh/år.

Vad kostar det?

En normal installation kostar idag ca 70 000 till 120 000 kr, större värmepumpar med modern teknik (inverterstyrd kompressor) kostar mer än mindre värmepumpar med äldre teknik (on/off-kompressor)

Installera själv?

Visst kan man göra det, speciellt de luft/vattenvärmepumpar som inte kräver någon kylinstallation är fullt möjliga att installera själv för den som är händig.
Det finns dock ett antal tänkvärda saker att reflektera över innan man går åstad och beställer sin värmepump på nätet.

De garantier som finns om man installerar själv brukar innefatta att maskinen måste vara fackmannamässigt installerad, fel som beror på fel som begåtts vid installationen kanske inte täcks av garantier, och vattenskador som beror på brister i installationen kanske inte täcks, eller innebär att din självrisk blir högre an annars.
Kolla med tillverkaren och ditt försäkringsbolag innan du installerar själv, garantierna kan skilja beroende på tillverkare/importör vid installationer som inte gjorts av företag som ingår i deras återförsäljarnät.

I övrigt skall man tänka på att kolla garantierna, kolla värmepumpens beteckning noga, så att du inte köper en värmepump som inte är i nivå med de bästa, det finns INGEN anledning att köpa en billig värmepump som ger en lägre besparing än en något dyrare.

Lycka till

/Rickard

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!